جزئیات مخوف قتل عام اسیران روسی

آرمان امروز| سرویس بین الملل: حمله روسیه به اوکراین بی شک به عنوان یک تجاوز به خاک کشوری دیگر محکوم است و با واکنش های منفی متعددی در ماه های اخیر رو به رو شده است. با این وجود انتشار تصاویر قتل عام سربازان روس زبان که در اوکراین تسلیم شده اند اما پس از مدتی کشته می شوند، یکی از شوکه کننده ترین تصاویر ماه های اخیر است که حتی سازمان ملل را نیز به واکنش واداشت.
در همین راستا روزنامه نیویورک تایمز صحت فیلم‌های منتشر شده در فضای مجازی درباره اعدام اسرای جنگی روسیه به دست اوکراینی‌ها را که در روستای ماکیوکا در زمان بازپس‌ گیری‌اش توسط نیروهای اوکراینی تصویربرداری شده بود، تایید کرد.
 برخی از این فیلم‌ها بخشی از فیلم‌های چهار پهپادی هستند که در تاریخ ۱۲ نوامبر پخش شدند. روزنامه نیویورک تایمز صحت دیگر تصاویر هوایی را که اخیرا در این روستا فیلمبرداری شده بودند، تایید کرد. در این فیلم‌ها می‌توان مشاهده کرد که جسد سربازان روسی درست همان طور که تسلیم شده بودند، روی زمین افتاده اند.
دکتر روهینی هار، مشاور پزشکی در گروه پزشکان برای حقوق بشر به روزنامه نیویورک تایمز گفت: به نظر می ‌رسد که اکثر این اسرای جنگی روسی با شلیک گلوله به سرشان کشته شدند. دریایی از خون در این تصاویر دیده می‌شود. این حاکی از آن است که جسد آنها در آنجا رها شده است. ایوا ووکوسیک، کارشناس دادسرای جنایات جنگی در دانشگاه اوترخت به روزنامه نیویورک تایمز گفت: دشوار است که براساس تصاویر تایید کنیم که آیا جنایات جنگی توسط اوکراین انجام شده است یا خیر اما مشخصا این سربازان به شکلی فجیع کشته شده اند.


هنگامی که این نیروها تسلیم شدند، روی زمین خوابانده شده و ظاهرا خلع سلاح شده بودند. آنها افراد غیرنظامی شده و اساسا اسرای جنگی محسوب می‌شدند که به قتل رسیدند.
روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد، فیلم‌های مربوط به این اعدام‌ها، تصویری نادر از لحظه‌ای مخوف در میان بسیاری از افراد در این جنگ را ارائه می‌دهد اما نشان نمی‌دهد که این سربازان روسی چطور و به چه علتی کشته شدند.
وزارت دفاع روسیه در همین خصوص اعلام کرده بود، ارتش اوکراین عمدا بیش از ۱۰ سرباز روسی اسیر شده را با شلیک تیر به سرشان کشته است؛ جنایتی که هیچکسی نمی ‌تواند آن را به عنوان یک استثنای تراژیک معرفی کند.
در این رابطه فرهان حق، سخنگوی سازمان ملل گفت، سازمان ملل خواستار تحقیقات کامل درباره نقض‌های حقوق بشری گزارش شده در مورد اعدام وحشیانه بیش از ۱۰ اسیر جنگی روسی توسط نیروهای اوکراینی است.