ترفند جدید آمریکا برای دوشیدن اعراب

آرمان امروز، گروه ديپلماسي: بعد از اينکه رسانه‌هاي آمريکا در هفته‌هاي گذشته از نزديک بودن حمله ايران به عربستان خبر مي‌دادند، منطقه خاورميانه به‌خود آرايش جنگي گرفت. ولي حالا يک مقام آمريکايي در نشست منامه مدعي شده است که آمريکا از شروع يک جنگ در خاورميانه جلوگيري کرده است.  در اين مورد بايد اشاره کنيم که ناآرامي‌ها ماه‌هاي اخير باعث شد تا مسئولان نظامي-امنيتي ايران، کشورهايي که به‌نوعي در مسائل داخلي ايران دخالت کرده بودند را تهديد کنند. برخي به‌دليل حضور فعال رسانه‌هاي نزديک به سعودي‌ها در ادامه دار بودن اعتراضات داخل ايران حدس زدند که مخاطب فرمانده سپاه از تهديد، عربستان سعودي باشد. هماهنگ کننده شوراي امنيت آمريکا در امور خاورميانه و شمال آفريقا مدعي شد که ايران قصد حمله به عربستان را داشت که به احتمال زياد به دليل همکاري امنيتي ميان رياض و واشنگتن انجام نشد.
 «مک گورک»، هماهنگ کننده شوراي امنيت آمريکا در امور خاورميانه و شمال آفريقا در اظهاراتي در نشست امنيتي منامه گفت که کشورش براي مقابله با تهديدات قريب الوقوع در منطقه راهبردي و غني از منابع انرژي تمرکز کرده است. نيروهاي آمريکايي يک تهديد قريب الوقوع از سوي ايران را رصد، با آن مقابله و از انجام آن ممانعت کردند. مک گورک در ادامه مدعي شد که ايران براي حمله به عربستان آماده مي‌شد و به احتمال زياد اين امر به دليل همکاري امنيتي گسترده ميان عربستان و آمريکا رخ نداد. اين مقام آمريکايي همچنين گفت که کشورش به دنبال ايجاد زيرساخت دفاعي دريايي و هوايي پيشرفته در خاورميانه است. پيش از اين مقامات آمريکايي و عربستاني در گفت‌وگو با روزنامه وال استريت ژورنال ايالات متحده مدعي شدند که رياض و واشنگتن به دليل دريافت اطلاعاتي مبني بر اينکه ايران ممکن است در آينده نزديک براي حمله به عربستان سعودي و عراق آماده شود، در وضعيت هشدار قرار گرفتند.
وال استريت ژورنال ادعا کرده بود که ايران ممکن است به زودي به اهدافي در عربستان سعودي و شهر اربيل عراق حمله کند تا توجه افکار عمومي را از اعتراضات داخلي منحرف کند. در اين گزارش، با اشاره به اينکه عربستان اين اطلاعات را با مقامات آمريکايي در ميان گذاشته است، ادعا شده است که ارتش دو کشور و برخي ديگر از کشورها به حالت آماده‌باش در آمده‌اند. يکي از مقامات شوراي امنيت ملي کاخ سفيد در اين خصوص به خبرنگار خبرگزاري آناتولي گفت: ما نگران تهديد ايران هستيم و از طريق کانال‌هاي نظامي و اطلاعاتي با عربستان سعودي در تماس دائم هستيم. در انجام هيچ گونه اقدامي براي دفاع از منافع خود و شرکاي خود در منطقه ترديد نخواهيم کرد.
ناصر کنعاني، سخنگوي وزارت امور خارجه ايران، در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد گزارش منتشر شده در روزنامه وال استريت ژورنال مبني بر تهديداتي عليه يکي از کشورهاي منطقه و اتهامات بي پايه و اساس به جمهوري اسلامي ايران در اين خصوص اظهار کرد: اينگونه خبرسازي هاي مغرضانه از سوي برخي محافل غربي و صهيونيستي با هدف ايجاد فضاي منفي عليه جمهوري اسلامي ايران و تخريب روندهاي مثبت جاري با کشورهاي منطقه صورت مي گيرد.


سخنگوي وزارت امور خارجه تاکيد کرد: جمهوري اسلامي ايران بر اساس احترام متقابل و در چارچوب اصول و قواعد بين المللي، به سياست حسن همجواري با همسايگان ادامه مي دهد و برقراري و ارتقاي ثبات و امنيت در منطقه را در برقراري تعامل سازنده با همسايگان مي داند و با جديت آن را ادامه خواهد داد.
آمريکا به دنبال افزايش فروش سلاح در خاورميانه است
«داود آقايي»، تحليلگر مسائل بين‌الملل با رد اين تئوري که تنش ايران و عربستان آنقدر بالا رفته که آمريکا بخواهد خود را در امور بين دو کشور دخالت دهد، به خبرنگار «آرمان امروز» مي‌گويد: «در پي ناآرامي‌هاي ماه‌هاي اخير در ايران سردار سلامي به عنوان يکي از مسئولاني که امنيت کشور بر عهده‌ آنها قرار دارد در اقدامي پيش‌گيرانه آنهايي که در امور داخلي ايران دخالت کرده بودند را تهديد کرد تا به آنها از اين طرق هشدار جدي داده باشد. بعد از اين اظهارات فرمانده سپاه بسياري از رسانه‌ها و کارشناسان معقداند که به دليل دخالت بيش از حد شبکه اينترنشنال در ناآرامي‌ها، او عربستان را مخاطب قرار داده است. توجه داشته باشيد که ساير کشورهايي که در امور داخلي ايران در پي اعتراضات دخالت رسانه‌اي داشته‌اند هم مي‌توانستند مورد خطاب فرمانده سپاه قرار بگيرند.»
 اين کارشناس مسائل بين‌الملل در همين مورد و با اشاره به بازارگرمي آمريکا ادامه مي‌دهد: «به‌نظر بنده اين تهديد سردار سلامي نمي‌توانست يک تهديد نظامي محسوب شود. با اين وجود و در خصوص بايد بگوييم اختلافات ايران و عربستان تا حدي نيست که سطح روابط وارد فاز جنگي شود. در واقع بايد تاکيد کنيم که سطح تنش‌ها بين دو کشور تا اين حد بالا نرفته که آمريکا بخواهند با پا در مياني فضا را به سود خود برگرداند. آمريکا به نوعي با چنين دخالت‌هايي مي‌خواهد همچنان در صدر اخبار حضور داشته باشد و البته به متحدانه خود مانند عربستان اين پيام را برساند که در برابر تهديدهاي کشوري مانند ايران در کنارشان به عنوان نيرويي حمايتي حضور خواهد داشت. آمريکا يکي از خريداران اصلي انرژي عربستان محسوب مي‌شود. آنها مي‌خواهند در برابر دلارهايي که به عربستان مي‌دهند سلاح‌هاي آمريکايي به آنها بفروشد. آنها همواره تلاش مي‌کنند دولت عربستان را در برابر تهديدهاي ايران به حراس بيندازد و از فضاي به وجود آمده در مسير منافع خودشان بهره ببرند. مسئولان آمريکايي که سال‌ها در  عربستان به صورت مستشار نظامي حضور دارند در صورتي که فضاي ايران و عربستان در آرامش باشد بايد به کشور خود بازگردند به‌همين دليل به فضا سازي‌هاي اينچنين نياز دارند.»