گام نخست برای مقابله جدی با ریزگردها

زهرا کشوری
دبیر گروه زیست بوم

ایران با همکاری دفتر عمران ملل متحد (UNDP) گام نخست را برای تشکیل «صندوق منطقه‌ای گردوغبار» برداشت. ایران سالانه میزبان اجباری 150 میلیون تن گردوغبار کشورهای همسایه است. علی‌محمد طهماسبی بیرگانی، دبیرستاد ملی مقابله با گردوغبار ایران بارها در گفت‌و‌گو با «ایران»، تنها راه آرام کردن این حجم عظیم خسارت‌زا را ورود مجامع بین‌المللی و تشکیل یک صندوق مالی مشترک بین کشورهای درگیر با ریزگردها اعلام کرده است. همین مسأله هم در سال‌جاری به سفر کارشناسان ایرانی به کشورهایی چون عراق و سوریه منجر شد. در نهایت هم تهران میزبان نشست وزیران و مسئولان محیط زیست 11 کشور منطقه شد تا مسائل مشترک از جمله ریزگردهایی که به مرگ و آسیب شمار زیادی از عراقی‌ها و سوری‌ها منجر شده و زندگی را برای بسیاری از ایرانی‌ها سخت کرده است، به بحث و گفت‌و‌گو گذاشته شود. آنطور که طهماسبی بیرگانی به «ایران» می‌گوید: تشکیل صندوق منطقه‌ای گرد‌و‌غبار یکی از پیشنهادهای ایران به شرکت‌کنندگان در نشست تیرماه بود.


تلاش تهران برای ایجاد صندوق منطقه‌ای
آمارهای ستاد مقابله با پدیده گردوغبار نشان می‌دهد سالانه 150 میلیون تن ریزگرد از کشورهای عربستان، اردن، سوریه، عراق، ترکمنستان، ازبکستان، افغانستان، ترکیه، امارات و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس وارد ایران می‌شود. ایران دو برنامه عمل برای حل معضل کانون‌های بحرانی ریزگردها در کشورهای همسایه نوشته است. برای همسایگان شرق و شمال شرقی یک برنامه عمل نوشته شده است؛ بسته‌ای هم که برای همسایگان جنوب وجنوب غرب نوشته شده، تمام کشورهای حوزه خلیج فارس را دربرمی‌گیرد. ایران قصد دارد ابتدا برنامه چهارجانبه‌ای را با عراق، قطر و سوریه شروع کند و بعد کشورهای دیگر را هم ترغیب کند تا به این برنامه بپیوندند. حجم زیادی از گردوغبارهایی که وارد ایران می‌شود از سمت عراق و سوریه می‌‌آید. اما اجرای این دو برنامه یک پیش‌شرط بزرگ دارد؛ ورود یک نهاد بین‌المللی و ایجاد یک صندوق منطقه‌ای. همین مسأله هم به همکاری ایران و دفتر UNDP منجر شد تا هزینه مورد نیاز ایجاد مقدمات اولیه تشکیل صندوق منطقه‌ای را تأمین کنند.
علی‌محمد طهماسبی بیرگانی می‌گوید: «ایجاد صندوق منطقه‌ای گردوغبار پیش‌زمینه‌هایی می‌خواهد. یکی از این پیش‌زمینه‌ها تأمین اعتبار برای آسیب‌شناسی و ارزیابی چگونگی ایجاد صندوق است. در همین راستا دفتر UNDP در تهران 70 هزار دلار و ایران هم همین میزان را برای ایجاد مقدمات تأمین کردند تا سازوکار صندوق مشخص شود.»
او می‌گوید: «صندوق‌های بین‌المللی مثل هر صندوقی دارای تشکیلات و اساسنامه است. باید این اساسنامه توسط کارشناسان و مشاوران بین‌المللی تهیه شود تا کشورهای دیگر را برای همکاری ترغیب کرد. این کارشناسان توسط UNDP مشخص می‌شوند. باید بررسی کنیم که اساسنامه صندوق به چه شکل باشد، در کجا مستقر شود و چه امکاناتی داشته باشد. باید ببینیم که در ادامه سایر کشورهای منطقه چه مبلغی را به صندوق می‌دهند و امیدواریم که راه‌اندازی صندوق نتایج خوبی درخصوص مهار کانون‌های گردوغبار منطقه داشته باشد.
مشخص کردن این پیش‌زمینه‌ها نیاز به اعتبار مالی دارد که ایران و سازمان ملل تاکنون 4 میلیارد تومان را برای این مقدمات تأمین اعتبار کرده‌اند.» به گفته بیرگانی برخی کشورهای منطقه گفته‌اند، اگر مرحله مقدماتی ایجاد صندوق موفقیت‌آمیز باشد آنها برای حل معضل ریزگردهای منطقه‌ای همکاری خواهند کرد. کویت از جمله کشورهایی است که در پاسخ به نامه تشکر علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور برای شرکت در نشست محیط زیستی تهران، رسماً اعلام کرده است پس از ایجاد صندوق منطقه‌ای گردوغبار، همکاری خواهد کرد. برخی از کشورهای آسیایی هم که تأثیری روی ایجاد گردوغبار در ایران ندارند حاضر به همکاری شده‌اند که البته طهماسبی ترجیح می‌دهد در این مرحله نامی از این کشورها برده نشود. عمان هم به گفته طهماسبی پیشنهاد داده است که کارگروهی برای کارشناسی در این صندوق راه‌اندازی ‌کند. دبیر ستاد ملی مقابله با گردوغبار می‌گوید: «اگر این مرحله با موفقیت طی شود، دفتر عمران سازمان ملل هم قول داده که از نهادهای بین‌المللی حمایت‌کننده اعتبار مالی بگیرد.» طهماسبی بیرگانی در نهایت می‌گوید: «شروع خوبی است.»

تمرکز روی عراق
محمد طالب حیدری، کارشناس ارشد هواشناسی و رئیس اسبق سازمان هواشناسی کردستان و کرمانشاه پیش‌تر به «ایران» گفته بود: «حالا که موضوع گردوخاک در دستور کار دولت قرار گرفته است نباید اجازه داد عده‌ای که اشراف بر موضوع ندارند با طرح صدها کانون ایجاد گردوخاک، دولت را سردرگم کنند.»
او می‌گوید: «در خارج و داخل صدها کانون ریزگرد وجود دارد اما در بین کانون‌های خارجی هم تفاوت شدت فوران ریزگردها زیاد است، تنها چند کانون در امتداد و اطراف بستر فرات است که بسیار فورانی هستند، بنابراین دولت باید روی درخواست حل و ترمیم این چند کانون محدود تمرکز کند. بنابراین دولت باید پیگیری حل کانون بحرانی و فورانی فرات را در دستور کار خود قرار دهد، سایر کانون‌ها در درجات چندم خطر نسبت به کانون فرات قرار می‌گیرند.»
این کارشناس اعتقاد دارد، اگر این کانون‌های بحرانی مهار شوند، نه کانون‌های موضعی داخلی و نه کانون‌های شمال آفریقا و کانون‌های اردن و عربستان هوای ما را به ورطه بحران نمی‌برند.
طبق نقشه‌های ماهواره‌ای، اراضی جنوب سوریه و شرق اردن هم در ایجاد این ریزگردها نقش داشته‌اند، اما غرب عراق کانون اصلی شکل‌گیری این ریزگردها بوده است.