فرصتي براي اشتباه نيست

گروه ورزش
تيم ملي فوتبال ايران فردا جمعه در دومين بازي خود در جام جهاني با قضاوت ماريو اسكوبار گواتمالايي مقابل ولز قرار مي‌گيرد. ديداري كه جنبه مرگ و زندگي براي يوزها دارد. 
بعد از شكست سنگين و كمرشكن ايران به انگليس حالا همه چشم‌ها به نمايش شاگردان كي‌روش مقابل ولز دوخته شده است. از دست دادن امتياز در اين بازي به نوعي مي‌تواند كار تيم را يكسره كند اما پيروزي به هر شكلي مي‌تواند آتش اميد را براي صعود به دور بعد زنده نگه دارد. 
تيم‌هاي ملي ايران و ولز تاكنون تنها يك بار در تاريخ و آن هم به صورت دوستانه به مصاف هم رفته‌اند. در سال ۵۷ و در دوره پهلوي تيم ملي ايران براي آماده‌سازي حضور در جام جهاني در فروردين برابر ولز قرار گرفت و در ورزشگاه آزادي  يك بر صفر بازنده شد.
يك روز قبل از بازي ايران و ولز در جام جهاني قطر سايت‌هاي پيش‌بيني بازي شانس برد تيم اروپايي را دو برابر تيم ايران ارزيابي كرده‌اند. درصدي كه احتمالا بخشي از آن مربوط مي‌شود به شكست شاگردان كي‌روش مقابل انگليس. 
ولزي‌ها در شرايطي برابر ايران قرار مي‌گيرند كه در ۶ بازي قبلي خود به پيروزي دست پيدا نكرده‌اند. آخرين برد شاگردان راب پيج برمي‌گردد به انتخابي جام جهاني كه آنها با يك گل اوكراين را شكست دادند و به قطر رسيدند. بعد از آن مسابقه ولز در ۵ بازي ليگ ملت‌هاي اروپا برنده نشد و در نخستين بازي خود در جام جهاني ۲۰۲۲ نيز برابر امريكا به تساوي رسيد. ولز در هيچ يك از اين شش ديدار موفق به بسته نگه داشتن دروازه‌اش نشده است. 


ولز دومين حضور خود را در جام جهاني پشت سر مي‌گذارد. آنها پيش از اين يك بار و در سال ۱۹۵۸ جواز حضور در جام جهاني را به دست آوردند و اتفاقا در همان مسابقات موفق شدند تا مرحله يك‌هشتم نهايي هم بالا بروند. ولز در آن سال مقابل برزيل قهرمان يك بر صفر شكست خورد. از اين منظر تجربه تيم ولز به هيچ عنوان با تيم ملي ايران قابل مقايسه نيست. ايران ششمين حضور خود را در جام جهاني تجربه مي‌كند و درحالي كه تمام بازيكنان ولز اولين حضور در چنين تورنمنتي را پشت سر مي‌گذارند، بسياري از بازيكنان ايران تجربه دو يا سه دوره حضور در مسابقات را دارند. 
تيم ولز در نخستين بازي خود در جام جهاني با سيستم سه دفاعه و با ۵ هافبك و دو مهاجم به ميدان رفت. پيش‌بيني مي‌شود پيج در مقابل ايران هم از همين آرايش استفاده كند. ژنرال ولز نيز كسي نيست جز گرت بيل فوق ستاره دنياي فوتبال كه تا همين چند سال قبل عنوان گران‌قيمت‌ترين بازيكن تاريخ را يدك مي‌كشيد. بيل در بازي برابر امريكا هم فرشته تيمش شد و توانست در فاصله ۱۰ دقيقه مانده تا پايان بازي يك پنالتي بگيرد و خودش آن را تبديل به گل كند. از ديگر ستاره‌هاي ولز كه بايد مراقب آنها بود مي‌توان به دنيل جيمز بازيكن سابق يونايتد، هري ويلسون هافبك فولهام، آرون رمزي بازيكن سابق آرسنال و يوونتوس و فعلي نيس فرانسه و بن ديويس مدافع تاتنهام اشاره كرد. در مجموع فوتبال ولز با توجه به نزديكي به ليگ برتر انگليس بازيكنان زيادي در سطح اول فوتبال باشگاهي دنيا دارد. 
آنچه از بازي ولز مقابل امريكا مي‌شد به وضوح فهميد تمركز مردان اژدها روي ضربات ايستگاهي و استفاده از توپ‌هاي سوم است. آنها احتمالا همين حربه را مقابل ايران استفاده خواهند كرد. نكته مهم اين است كه شاگردان كي‌روش در بازي با انگليس نشان دادند به‌ شدت از اين ناحيه ضربه‌پذير هستند. انگليس در نيمه نخست و روي سه كرنر سه موقعيت صددرصد گل ساخت كه يكيش مشكوك به خطاي پنالتي شد، يكيش خورد به تيرك و ديگري تبديل به گل شد. حركت از كناره‌ها و استفاده وينگرها هم بخش ديگري از طراحي حملات ولز را تشكيل مي‌دهد. 
در سمت مقابل تيم ملي كشورمان قرار دارد كه فعلا وراي هر چيزي بايد ديد چقدر توانسته از لحاظ روحي و رواني ريكاوري شود. باخت ۶ بر دو در شروع يك تورنمنت بدترين چيزي است كه مي‌تواند براي يك تيم اتفاق بيفتد. در روزهاي گذشته كه به نظر نمي‌رسد شرايط از لحاظ روحي و رواني تغييري كرده باشد. كي‌روش همچنان تنش‌زا ظاهر مي‌شود و بازيكنان هم زير فشار رسانه‌اي هستند. همين ديروز مهدي طارمي مهاجم تيم ملي در مصاحبه‌اي دوباره با سوالاتي پيرامون شرايط ايران مواجه شد و پاسخ‌هايي داد كه در شبكه‌هاي اجتماعي بازتاب زيادي پيدا كرد. 
چيدمان تيم ملي ديگر محل مناقشه تيم ملي است. از روز سه‌شنبه هيچ كارشناسي نبوده كه تركيب ابتدايي كي‌روش مقابل انگليس را زير سوال نبرده باشد. كي‌روش مي‌تواند تا آخر دنيا از ارنج اوليه تيمش دفاع كند و بگويد تركيب مشكلي نداشت و آنهايي كه انتقاد مي‌كنند متوجه شرايط نيستند اما اين چيزي را تغيير نمي‌دهد. اميدواري هواداران فوتبال در ايران به تكرار نشدن اين اشتباه است. اينكه كي‌روش در بازي با ولز به سيستم دفاع چهار نفره برمي‌گردد يا همچنان مي‌خواهد ماليخولياي خودش را به تيم تزريق كند سوالي است كه در روز بازي با ياران ولز مشخص خواهد شد. اينكه پيرمرد پرتغالي بار ديگر هرچه هافبك با خودش به قطر برده را مي‌ريزد در زمين مسابقه يا تصميمات ديگري خواهد گرفت هم همين‌طور. 
مهدي طارمي نقطه اميد تيم ملي ايران برابر ولز خواهد بود. او همان نقشي را برعهده خواهد داشت كه گرت بيل در ولز. تقابل اين دو ستاره كه يكي در روز نخست جام جهاني دو گل زد و ديگري يك گل از جذابيت‌هاي اين مسابقه حساس خواهد بود. ولز مي‌داند در صورت از دست دادن امتياز برابر ايران و باتوجه به اينكه بازي سومش مقابل انگليس است كار بسيار سختي براي صعود خواهد داشت. بنابراين تلاش خواهد كرد از وضعيت تيم ملي و روحيه شكننده بازيكنان ايران نهايت استفاده را ببرد و با يك سه امتياز شيرين در كورس صعود بماند. ايران وضعيتي به مراتب اورژانسي‌تر از ولز دارد. شايد عده‌اي بگويند تساوي در اين بازي مي‌تواند اميدوار‌كننده باشد، چراكه با كسب يك سه امتياز مقابل امريكا، ايران ۴ امتيازي خواهد شد و به صعود اميدوار، ولي وارد شدن به چنين شرايطي ريسكي بزرگ به دنبال خواهد داشت.  بار قبل كه كي‌روش از به ميان آوردن تمام تجربه و تخصصش حرف زد ايران ۶ بر ۲ به انگليس باخت. هواداران اميدوارند مستر سي‌كيو اين‌بار بتواند سربلند بيرون بيايد و اميدهاي ايران براي صعود در همان بازي دوم تبديل به نااميدي كامل نشود.