تصویب قطعنامه‌ای‌دیگر؛ این بار حقوق بشری

آرمان ملي: اتفاقات و ناآرامي‌هاي چند ماهه اخير ايران باعث شده تا غربي‌ها به ويژه اروپايي‌ها از اين فضا استفاده لازم را ببرند و بر مبناي آن اقداماتي عليه کشورمان انجام دهند. از اعمال تحريم‌هاي يکجانبه عليه کشورمان گرفته تا اظهارات و فشارهاي سياسي به سازمان‌هاي زيرمجموعه سازمان ملل متحد براي فشار و صدور قطعنامه عليه کشورمان. لذا اگر بگوييم که قطعنامه اخير شوراي حکام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي عليه کشورمان نيز جداي از مسائل فني به‌خاطر فشار و تحريک غربي‌ها بود سخني به گزافه نرفته است. چه اينکه پس از آن نيز قطعنامه‌اي حقوق بشري نيز که از سوي کانادا درخواست شده بود صادر شد. همه اين مسائل در حالي است که بايد به اين نکته توجه داشت که اگر حق حاکميت کشورها را مستقل از همه چيز به رسميت بشناسيم بايد اين مهم را نيز در نظر بگيريم که بروز اعتراض و نارضايتي درهر کشوري بايد در چارچوب‌هاي حاکميتي آن کشور مورد بحث و بررسي قرار گيرد و اينکه ساير کشورها بخواهند از اين شرايط ملتهب استفاده کنند و به عبارتي ماهي خود را از اين آب گل‌آلود صيد کنند چندان درست نيست.
قطعنامه حقوق بشري
پنجشنبه بود که شوراي حقوق بشر سازمان ملل متحد تشکيل جلسه داد و در آن به مسائل داخلي ايران پرداخته شد و در نهايت قطعنامه ضدايراني درباره آنچه «وضعيت حقوق بشر در ايران» خوانده شده را با 25 رأي موافق، 6 رأي مخالف و 15 رأي ممتنع به تصويب رساند. اين در حالي است که آرژانتين، بنين، جمهوري چک، فنلاند، فرانسه، گابن، گامبيا، آلمان، هندوراس، ژاپن، ليبي، ليتواني، لوکزامبورگ، جزاير مارشال، مکزيک، مونته‌نگرو، نپال، هلند، پاراگوئه، لهستان، جمهوري‌کره، سومالي، اوکراين، انگليس و آمريکا به قطعنامه ضدايراني رأي مثبت دادند. کشورهاي بوليوي، برزيل، کامرون، ساحل عاج، هند، اندونزي، قزاقستان، مالاوي، مالزي، موريتاني، نامبيا، قطر، سنگال، سودان، امارات متحده عربي و ازبکستان رأي ممتنع به اين قطعنامه دادند و ارمنستان، چين، کوبا، اريتره، پاکستان و ونزوئلا مخالفت خود با اين قطعنامه را ابراز کردند. به نظر مي‌رسد اين دومين قطعنامه حقوق بشري عليه ايران باشد که طي چند وقت اخير عليه کشورمان صادر مي‌شود.
واکنش‌ها به قطعنامه


قطعنامه ضد ايراني شوراي حقوق بشر عليه کشورمان با واکنش‌هاي مختلفي روبه‌رو بود و موافقان و مخالفان خاص خود را داشت. چنانکه سفير و نماينده چين در اين نشست گفت: شوراي حقوق بشر شاهد افزايش سياسي‌کاري‌ها و تنش‌هاست که موجب نگراني شديد است. نماينده روسيه نيز با اشاره به برگزاري جلسه ويژه شوراي حقوق بشر در مورد تحولات اخير در ايران گفت: چنين ابتکاراتي هيچ ربطي به حقوق بشر ندارد و تاثير معکوس بر ارتقاي حقوق بشر دارد. اين در حالي است که نالنا بربوک، وزير خارجه آلمان روز پنج‌شنبه در توييتي با انتشار عکسي از کشورهايي که به قطعنامه ضدايراني در شوراي حقوق بشر سازمان ملل رأي داده بودند، نوشت: ما اين محکوميت را در شوراي حقوق بشر پيش‌ برديم و حامياني براي آن دست و پا کرديم؛ بدون آنکه مطمئن باشيم اين قطعنامه به رأي اکثريت دست مي‌يابد. کاظم غريب‌آبادي دبير ستاد حقوق بشر کشورمان در واکنش به برگزاري اين نشست و اظهارات وزير امور خارجه آلمان نوشت: «وزير امور خارجه رژيم آلمان يک بيانيه فريبکارانه در شوراي حقوق بشر ارائه کرد. رژيم آلمان که همچنان حقوق بشر ايرانيان را از طريق تحريم‌هاي غير انساني يکجانبه نقض مي‌کند و با سابقه سياه خود در همدستي براي ترور شهيد سليماني، بايد به سياست فريبکارانه و مزورانه خود در حوزه حقوق بشر پايان دهد.
بيانيه وزارت خارجه
وزارت امور خارجه ايران در خصوص نشست ويژه شوراي حقوق بشر که در روز پنجشنبه «سوم آذرماه» در مورد تحولات داخلي ايران برگزار شد، بيانيه‌اي را منتشر کرد. در متن اين بيانيه آمده است : «وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران اقدام ضدايراني گروه معدودي از کشورهاي غربي در تحميل قطعنامه‌اي ضدايراني به شوراي حقوق بشر را قويا محکوم مي‌کند. مايه تأسف بسيار است که شوراي حقوق بشر براي تأمين منافع کوتاه مدت تعداد معدودي از کشورها يک بار ديگر مورد سوءاستفاده قرار گرفته است.