ضرغامي سومين اخراجي از پاستور؟

 
انتقادات مجلس از وزير گردشگري افزايش يافت
ضرغامي سومين اخراجي از پاستور؟
نماينده مجلس: ضرغامي به‌جاي اظهارنظر نامربوط، وزارتخانه‌اش را اداره کند


آرمان ملي– ياسمين طالقاني: سومين وزير از پاستور خداحافظي مي‌کند؟ روزگذشته حسن ميرزايي، عضو کميسيون فرهنگي مجلس گفت: «يک وزيري داريم مانند وزير ميراث فرهنگي به‌جاي اينکه وزارتخانه خود را اداره کند و مشکلات و چالش‌هاي وزارتخانه‌اش را حل کند گويي مسئوليت خود را اين مي‌داند که در همه امور کشور مربوط و نامربوط اظهارنظر کند و حرف‌هايي را هم بزند که يک وقت‌هايي هم حرف‌هاي به‌نظر نادرست و شاذي را مطرح مي‌کند.» 13 مهر ضرغامي اين توئيت را منتشر کرد: «امر به معروف و نهي از منکر وظيفه‌اي همگاني است. هر وقت اين مسئوليت، حکومتي، اداري و آمرانه شد، نتيجه عکس داد. وقت آن است که از گذشته عبرت بگيريم و در روش‌هايمان تجديدنظر کنيم. اين تغيير راهبرد، شجاعت مي‌خواهد. از جنس همان شجاعتي که امام (ره) به ما آموخت.» و پس از آن در 19 مهر توئيت ديگري منتشر کرد: «مدتي پيش در مورد ستاد امر به‌معروف توئيت زدم و مورد گلايه قرار گرفتم که چرا اين نهاد مقدس را تضعيف مي‌کنم !امروز که ظاهرا همه آن دوستان به همين نتيجه رسيده‌اند، مي‌گويم: «باباجون مردم اگر نخوان امر به ‌معروف بشن کيو بايد ببينن؟!» که کليد اصرار نمايندگان مجلس به برکناري او بود. «قرن نو» در آن مقطع نوشته است: «تلاش ضرغامي براي حفظ چهره متفاوت با دولت اصولگراي سيزدهم و موافق با تفکر امروز جامعه، کار را به‌جايي رسانده است که گفته مي‌شود مستحق دريافت تذکر شده است. تا جايي‌که حميدرضا صادق‌زاده، معاون دستگاه‌هاي حاکميتي ستاد امر به معروف و نهي از منکر کشور گفته بعداز تذکر رئيس‌جمهور در جلسه هيات دولت به وزير گردشگري، تاکنون به درخواست‌هاي ستاد براي دلايل عدم ابلاغ شاخص‌هاي عفاف و حجاب نيز پاسخي نداده‌اند. اگر وزارت گردشگري بخواهد به اين رويه ادامه دهد با توجه به مطالبات مردمي از طرق قانوني ديگر اقدام خواهيم کرد. اين تذکر نشان مي‌دهد ضرغامي حتي به قيمت کنار گذاشته ‌شدنش از دولت مي‌خواهد اين چهره تازه معرفي‌شده به جامعه را حفظ کند تا شايد بتواند سه سال ديگر با گذشت از سدّ شوراي نگهبان، هماي سعادت رياست‌جمهوري را روي شانه‌هاي خود ببيند.»
فشار مجلس
فشارهاي مجلس به رئيسي براي کنارگذاشتن ضرغامي افزايش يافت به نحوي که 20 مهر حسن نوروزي، سخنگوي کميسيون قضايي و حقوقي مجلس خطاب به وزير ميراث فرهنگي گفت: «آقاي وزير شما بايد پرچمدار امر به معروف و نهي از منکر باشيد منتها اگر نمي‌خواهيد امر به معروف و نهي از منکر را ببينيد ذهن خود را تغيير داده و خود را چهره انقلابي معرفي نکنيد.» ضرغامي حتي پا را فراتر گذاشته و در روزهايي که تجمعات اوج گرفته است توئيت‌هايي انتقادآميز به وضعيت امر به معروف و گشت ارشاد منتشر کرده است. وي چند روز پيش هم در انتقاد به اظهارات دبير ستاد امر به معروف و نهي از منکر نوشت: «مدتي پيش در مورد ستاد امربه معروف توئيت زدم و مورد گلايه قرار گرفتم که چرا اين نهاد مقدس را تضعيف مي‌کنم ! امروز که ظاهرا همه آن دوستان به همين نتيجه رسيده‌اند، مي‌گم: «باباجون مردم اگر نخوان امربه معروف بشن کيو بايد ببينن؟!» اين اظهارات ضرغامي البته بدون پس‌لرزه نبود و تندروهاي مجلس او را به باد نقد گرفتند. محمدتقي نقدعلي، نماينده خميني‌شهر در تذکري درباره اين توئيت ضرغامي گفته بود؛ ما در قديم کفترباز داشيم که خيلي هم به کفتربازي علاقه داشتند؛ امروز هم عده‌اي توئيت‌باز داريم که نمونه‌هاي آن را در دولت قبل ديديم و متأسفانه در دولت فعلي هم شاهد نمونه‌هايي از آن هستيم. اين افراد به‌جاي رسيدگي به امورات وزارتخانه تحت امرشان، شب و روز در حال توئيت‌بازي هستند. وي اين اقدامات ضرغامي را تلاشي براي کانديداتوري در 1404 دانسته و با استفاده از اين عبارت گفته بود: با اين وضعيت کم‌کم شروع به خاطره تعريف‌کردن مي‌کنيد! سه سال ديگر زمان انتخابات رياست‌جمهوري دوره چهاردهم است پس برخي از آقايان اين کارها را انجام ندهند. ضرغامي البته تلاش کرد ابهامات درباره توئيتش را رفع کند اما عقب‌نشيني از مواضعش نکرد. او در يادداشتي در پاسخ به انتقادات گفته بود: «امر به معروف و نهي از منکر از ضروريات دين است که در توئيت قبلي‌ام با جمله: امر به معروف و نهي از منکر وظيفه‌اي همگاني است، بر اهميت، ضرورت و فراگيري اين اصل مهم تاکيد کرده‌ام.»
سومين خروجي پاستور؟
از همان روز که ضرغامي به اظهارتي پرداخت که با مشي او در صداوسيما متفاوت بود، از همان زمان که به ديدار چهره‌هاي سياسي اصلاح‌طلب رفت و غيره مشخص بود اصولگرايان با او همسو نخواهند شد. وقتي هم که به‌عنوان وزير گردشگري معرفي شد، صداي انتقادات از اردوگاه اصولگرايي بلند شد. برخي رفتارهاي ضرغامي را برنامه او براي کانديداتوري در انتخابات رياست‌جمهوري چهاردهم ارزيابي کردند اما اکنون جايگاه او در دولت سيزدهم هم لغزنده شده است. با توجه به افزايش فشارها بعيد نيست که ضرغامي پس از عبدالملکي و رستم قاسمي، سومين اخراجي از پاستور باشد!