معادلات صعود ایران

آرمان ملي: تيم‌ملي فوتبال کشورمان با برتري مقابل ولز به صعود در روز پاياني رقابت‌هاي گروهي اميدوار ماند. اين در حالي است که علاوه بر شاگردان کي روش دو تيم ديگر گروه هم شانس صعود دارند!
وضعيت
ديدارهاي هفته دوم گروه B جام‌جهاني هم برگزار شد و حالا هر يک از چهار تيم ايران، انگليس، ولز و آمريکا تنها يک بازي ديگر فرصت دارند تا سرنوشت و رتبه نهايي‌‌شان را در جدول گروه را تعيين کنند. انگليس که با تساوي برار آمريکا و چهار امتيازي شدنش نتوانست صعود خود را قطعي کرده و درکنار ايران، ولز و آمريکا در تلاش هستند تا شانس خود را براي صعود در هفته پاياني امتحان کنند. به اين بهانه به بررسي وضعيت تيم‌ملي ايران و شانس صعودش از گروه پرداختيم. ايران در آخرين بازي خود در اين مرحله بايد به مصاف آمريکا برود و در سوي ديگر ولز هم با انگليس مصاف خواهد داشت. اگر شاگردان کي‌روش موفق شوند در ديدار سوم و پاياني به پيروزي برسند، صعودشان به دور بعد مقتدرانه و با شش امتياز خواهد بود و بدون توجه به اتفاقات بازي انگليس، ولز، ملي‌پوشان خود را آماده مرحله بعد خواهند کرد. روي کاغذ شانس سرگروهي ايران با شکست يا تساوي انگليس مقابل ولز وجود دارد ولي در عمل بعيد است چنين چيزي رخ دهد ولي برد ايران دومي تيم را قطعي مي‌کند. تساوي ايران مقابل آمريکا هم احتمالا جواز صعود به دور بعدي را امضا خواهد کرد. در اين شرايط ايران چهار امتيازي خواهد شد آمريکاي سه امتيازه مزاحمتي برايش ندارد. در سمت ديگر ولز است که بايد براي رقابت با ايران انگليس را شکست دهد. تفاضل ايران و ولز هردو - 2 است و تساوي مقابل آمريکا تغييري در تفاضل ايران شکل نمي‌دهد و پيروزي ولز مقابل انگليس با هر نتيجه‌اي صعود اين تيم را رقم خواهد زد ولي اين اوج بدشانسي است که ايران با 4 امتياز هم صعود نکند. انگيزه انگليس پس از قطعي نشدن صعودش در بازي پاياني از دلايلي است که احتمال موفقيت ولز را کاهش مي‌دهد و در کل هم اتفاق دور از ذهني است. شکست ايران مقابل آمريکا يعني خداحافظي با جام با کسب تنها سه امتياز. آمريکا با شکست دادن ايران پنج امتيازي شده و بالاتر از ايران قرار مي‌گيرد و در اين شرايط نتيجه بازي انگليس - ولز براي ما اهميت ندارد. انگليس به عنوان تيم مقتدر گروه بعيد است در بازي پاياني امتيازي از دست بدهد ولي در بهترين شرايط هم ولز نهايتا بتواند از اين تيم يک امتياز بگيرد که با يک امتياز مقابل آمريکا دو امتيازي شده و خطري براي ما ندارد. از سوي ديگر آمريکا تيمي است که با کيفيت‌تر از ولز نشان داده و کار سختي مقابل آنها داريم ولي پيروزي دور از دسترس نيست و در شرايط بد هم توانايي گرفتن تساوي از آنها را داريم. با جميع شرايط مي‌توان گفت شانس صعود ايران از گروه بالاي 50 درصد است، هرچند فوتبال قابل پيش بيني نيست
حالت غيرممکن!


يک حالت تقريبا غيرممکن اين است که ولز با تفاضل بيشتر از شش گل انگليس را شکست دهد که در اين صورت ايران و ولز صعود مي‌کنند. همچنين اگر ولز 4- 0 انگليس را ببرد و ايران مقابل آمريکا 2- 2 کند، بازهم ايران و ولز صعود خواهند کرد. اما باتوجه به اينکه چنين احتمالي از نظر فوتبالي نزديک به صفر است، از دايره بررسي خارج مي‌شود. به هر حال با محاسبه اين دو حالت، احتمال صعود ايران روي کاغذ به حدود 60 درصد مي‌رسد. در دو مرتبه قبلي (1998 و 2018) که هفته دوم با سه امتياز براي ايران خاتمه يافت، تيم‌ملي در دور پاياني با دو تيم پرقدرت آلمان و پرتغال بازي داشت و طبيعتا از شانس زيادي براي موفقيت مقابل اين تيم‌ها برخوردار نبود، اما حالا حريف ايران تيم آمريکاست که در اين دو بازي به وضوح نشان داده تيم آسيب‌پذيري است.
صحبت بيرانوند
عليرضا بيرانوند پس از پيروزي 2 بر صفر تيم‌ملي فوتبال مقابل ولز اظهار داشت: خدا را شکر بازي خيلي خوبي بود و خيلي خوشحالم. همه بچه‌ها حس خوبي دارند و فکر مي‌کنم مردم ايران با اين برد خوشحال شدند. شرايط خيلي سختي را پشت‌سر گذاشته بوديم و مقابل ولز آمده بوديم که بازنده نباشيم. ما مي‌دانستيم که بازي با ولز خيلي مهم است. خدا را شکر حق‌مان برد بود و بچه‌ها به مساوي راضي نبود و مي‌توانستيم خيلي زودتر از گل چشمي به گل برسيم، ولي توپ‌هاي‌مان گل نشدند. وي در پاسخ به اين سؤال که به بازي با آمريکا مي‌رسد و مي‌تواند بازي کند، گفت: الان شرايط خيلي خوبي دارم و روزبه روز بهتر مي‌شوم. بيني‌ام شکسته، اما الان يک مقدار ورمش خوابيده است. از امروز مي‌توانم تمرين ريکاوري کنم و از فردا کنار ساير بازيکنان تمرين خواهم کرد. ان‌شاءا... با صلاحديد کادر فني بتوانم در خدمت تيم باشم. بيرانوند در پاسخ به اين پرسش که تيم‌ملي مي‌تواند آمريکا را شکست دهد و صعودش را قطعي کند، خاطر نشان کرد: وقتي ما اين بازي بزرگ را برديم، قطعا لياقت اين را داريم که براي اولين بار در تاريخ فوتبال ايران بتوانيم از مرحله گروهي جام‌جهاني صعود کنيم. بدون شک اگر صعود کنيم مي‌توانيم يک مرحله بالاتر هم برويم.
نظر تاج
رئيس فدراسيون فوتبال گفت: اکنون ملي‌پوشان يک ميدان مهم ديگر و يک 8 آذر سرنوشت‌ساز ديگر را در پيش دارند که اميد داريم به دومين 8 آذر تاريخي فوتبال ايران بدل شود. به گزارش فدراسيون فوتبال، مهدي تاج رئيس فدراسيون فوتبال در خصوص نتايج تيم‌ملي عنوان کرد: تلاش و زحمات بي‌شائبه گروه فني و بازيکنان تيم‌ملي براي ديدار مقابل ولز باعث خلق يک روز بزرگ در تاريخ فوتبال ايران شد. وي ادامه داد: جو غرور آفرين موجود در ورزشگاه در سرتاسر بازي در کنار تصاويري که از ايران در ساعات اخير به اردوي تيم‌ملي مخابره شد، باعث تقويت انگيزه ملي‌پوشان شده است. رئيس فدراسيون فوتبال کشورمان افزود: همان‌طور که سرمربي تيم‌ملي عنوان کرد، پيروزي مقابل ولز تازه آغاز ماجرا و قصه تيم‌ملي است. اکنون ملي‌پوشان يک ميدان مهم ديگر و يک 8 آذر سرنوشت‌ساز ديگر را در پيش دارند که اميد داريم به دومين 8 آذر تاريخي فوتبال ايران بدل شود. تيم‌ملي فوتبال کشورمان روز 8 آذرماه و در سومين ديدار خود از مرحله گروهي جام‌جهاني 2022 قطر بايد به مصاف آمريکا برود.