دولت فراجناحی

آرمان‌ملي- حميد شجاعي: بيش از 15 ماه از روي کارآمدن دولت سيزدهم به رياست سيدابراهيم رئيسي مي‌گذرد و پس از قريب به يکسال‌ونيم ديگر وزرا و مديران دولتي چارچوب و حيطه‌‌کاري خود را شناخته‌اند و مي‌توان به قضاوت عملکردها نشست. با اين همه نگاهي به شرايط جامعه در حوزه‌هاي مختلف به‌ويژه وضع معيشت مردم و افزايش قيمت‌ها نشان مي‌دهد که اوضاع چندان به سامان نيست و اساسا از آن وعده‌هاي خوشرنگ و لعاب فعلا فقط نوعي گفتار درماني باقي مانده و هنوز عملي را در اين حوزه شاهد و ناظر نيستيم. هر چند که برخي اقدامات مثل افزايش يارانه‌ها نيز آن طور که بايد و شايد نتوانسته به بهبود شرايط کمک کند. چرا که همزمان شاهد افزايش قيمت کالاهاي مختلف هستيم. از همين‌رو بسياري مطرح مي‌کنند يکي از علل اين اتفاقات و عدم بهبود شرايط به عملکرد وزرا برمي‌گردد که نتواسته‌اند آنطور که انتظار مي‌رفت به وظايف خود در حوزه‌هاي محول شده عمل کنند و همين مساله نيز باعث شده تا مجلس نيز از در مطالبه‌گري وارد شود و برخي وزرا را براي اداي توضيحات به مجلس فرابخواند. چه اينکه از همان ابتدا نيز بسيار مطرح مي‌شد که برخي از اين افرادي که در جايگاه وزارت نشسته‌اند در حدو اندازه‌هاي وزارت نيستند و امروز اين انتقاد به بهارستان ‌نشيناني که عملکرد برخي وزرا را مورد نقد قرار مي‌دهند وارد است که چرا از همان ابتدا با تعداد بالايي به اين افراد در جهت تصدي پست وزارت رأي داديد که امروز ميزان کارآمدي‌ آنها را به چالش بکشيد. هنوز 2 سال از دولت نگذشته که دو وزير استعفا داده‌اند و يک وزير نيز به استيضاح کشيده شده که البته در جاي خود باقي مانده است. اما بنا به گفته برخي نمايندگان وزراي ديگري نيز در صف توضيح به مجلس هستند. قدرمسلم يکي از اين وزرا که اين روزها بسيار در خصوص عملکردش حريف و حديث‌هايي مطرح است بهرام عين‌اللهي، وزير بهداشت است که مشکلات نبود دارو و افزايش قيمت آن موجبات فرخواندن مکرر وزير به پارلمان را فراهم کرده است. هر چند که جسته و گريخته شنيده مي‌شود مجلسي‌ها از عملکرد وزراي ورزش، صنعت و ارتباطات نيز چندان رضايتي ندارند و اگر نبود استعفاي رستم قاسمي از وزارت راه و شهرسازي و انتصاب سرپرست براي اين وزارتخانه؛ اي بسا امروز وي نيز از جمله وزرايي بود که حتي براي استيضاح به جهت عدم تحقق وعده‌ها و عملکرد ناموفق در بهارستان حاضر مي‌شد. آنچه مسلم است دولت بايد بپذيرد که بايد تن به تغييرات آن هم در چند حوزه بدهد و با آغوش باز اين تغييرات استقبال کند تا شايد با روي کارآمدن افرادي متخصص، کارآمد‌تر و توانا‌تر ميزان راندمان کاري وزرا در دولت بالاتر رفته و شرايط جامعه بهتر شود و از ميزان انتقادات نيز کاسته شود.
دولت به ترميم کابينه بپردازد
يک نماينده مجلس در خصوص تغييرات در دولت اظهارداشت: اينکه در چه حوزه‌هايي مشکل داريم مشخص است و بر کسي پوشيده نيست، ولي براي رفع اينها من به ترميم توسط خود دولت خيلي اميدوارتر هستم تا اينکه مجلس بخواهد اقدامي انجامي دهد. آنچه ديده شده و در اين مدت تجربه شده يک رفاقت سياسي و يک همبستگي سياسي بين مجلس و دولت به‌صورت کلي وجود دارد که مقداري باعث يکسري مماشات مي‌شود که اقدامات نظارتي مجلس به نتيجه نمي‌رسد. به همين خاطر من به ترميم کابينه توسط خود دولت اميدوار هستم. غلامرضا نوري‌قزلجه به «آرمان‌ملي» گفت: اين دو اقدام اخيري هم که صورت گرفت خوب و ضروري بود و اميدواريم که باقي موارد را هم خود دولت شناسايي و ترميم کند. وي افزود: «تاکيدم بر اين است که افراد کارآمدتري بياورند و يک مقدار دايره نفرات را وسيع‌تر ببينند و خيلي سياسي و جناحي به موضوع نگاه نکنند و انتخاب خود را از دايره بزرگ‌تري انجام دهند تا کارهاي کشور مديريت شده و به سرانجام برسد.» نوري تصريح کرد: «در بحث زيرساخت ارتباطات مشکل داريم، در بحث بهداشت و درمان مشکلات جدي داريم که آثارش مشخص است و موضوع دارو پيچيده‌تر هم مي‌شود. در بحث تلاطم‌هاي بازار ارز نيز مي‌بينيم که با چالش‌هايي مواجه هستيم و مردم از لحاظ معيشتي نيز با مشکلاتي مواجه هستند.»
دولت يک تعدادي آدم محدود دارد که اينها را جابه‌جا مي‌کند


يک نماينده مجلس درباره اينکه چرا دولت باتوجه به اين‌که ناکارآمدي برخي دولتمردان براي کابينه ثابت شده و نمي‌توانند شعارها را محقق کند، فقط افراد را در سمت‌ها جابه‌جا مي‌کند و از افراد متخصص استفاده نمي‌کند، اظهارداشت: به‌نظر مي‌رسد که دولت شايد فقط به همين افراد اعتماد دارد يا نمي‌تواند به افرادي خارج از مجموعه خودش اعتماد کند. جلال رشيدي‌کوچي با بيان اين‌که اين‌گونه رفتارکردن دولت براي تقويت خودش نگران‌کننده است، گفت: دولت يک تعدادي آدم محدود دارد که اينها را جابه‌جا مي‌کند، اين شايد خيلي زيبنده نباشد. رشيدي کوچي ادامه داد: به‌نظر مي‌رسد باتوجه به اين‌‌که تقريبا يکسال‌ونيم از دولت گذشته است براي اينکه بتواند خودش را تقويت کند بايد به يکسري افراد خارج از مجموعه خودش اعتماد کند، به هرحال هستند افراد ديگري که بتوانند کمک کنند. افرادي که تفکراتشان با تفکرات دولت همسو و همراستاست اما اين محدوديتي که دولت قائل شده به‌نظر مي‌رسد در نهايت به نفع خود دولت نباشد. وي درباره اين‌که مجلس کمتر از يکسال ديگر انتخاباتش برگزار مي‌شود و باتوجه به رفتاري که در قبال وزرا داشته شايد رأي از مردم مثل گذشته نگيرد، بيان داشت: چند نفر از وزرا هستند که به نظر مي‌رسد مجلس نسبت به عملکردشان نگاه مثبت ندارد، احساس مي‌کنم مجلس بعداز اتفاقاتي که افتاد حتما سراغ 2 الي 3 وزير خواهد رفت و اولويت در اين ميان با وزير بهداشت خواهد بود. اين نماينده مجلس درباره احتمال معرفي مهرداد بذرپاش به‌عنوان وزير پيشنهادي راه و شهرسازي عنوان کرد: در خصوص موضوع وزيرراه اگر بذرپاش معرفي شود، به‌نظر مي‌رسد مجلس رأي خوبي بدهد و احتمالا ايشان گزينه نهايي دولت باشد.