توصیه‌های روحانی به مردم

آفتاب یزد- گروه سیاسی: حسن روحانی رئیس جمهور هنوز هم محکم سخن می‌گوید. از رقابت‌های انتخاباتی 96 تا به امروز بعد از رای 24 میلیونی. روحانی همچنان جسور سخن‌هایی بر زبان جاری و ساری می‌کند که در ردای ریاست جمهوری، معنا و مفهوم خاصی فارغ از یک جدل حزبی و جناحی و پیامی برای اقلیت اقلیت تندروی داخلی و دشمنان نظام در آن سوی مرزها دارد. آخرین این سخنان روز گذشته بود؛ در جشنواره عمران سلامت .
وی با اشاره به برخی مخالفت‌ها با وزیر امور خارجه و دیپلمات‌های کشورمان در جریان مذاکرات هسته‌ای تصریح کرد: زمانی که در کشور بخواهیم در امر مهمی به پیروزی دست یابیم به حضور و موافقت مردم و همچنین حمایت و هدایت‌های رهبری و فداکاری کارگزاران نیازمند هستیم. در همین راستا چنانچه که بنا بود وزیر امور خارجه با چهارتا فحش و شعار از میدان خارج شود برجامی تحقق پیدا نمی‌کرد. گرچه برخی در سایت‌ها و روزنامه‌های خود و همچنین در مراسم 22 بهمن و در خیابان‌های تهران به وزیر امور خارجه ما توهین کردند اما آدم نباید به خاطر شعار عده‌ای از میدان خدمت خارج شود."
رییس جمهوری ادامه داد:‌ "فحش دادن‌ها و اهانت‌های عده‌ای معدود به خاطر تلاش و کوشش مثمر ثمر برای کشور است."
به گزارش ایسنا، وی در ادامه صحبت‌های خود به حمایت‌های همه جانبه دولت جمهوری اسلامی ایران از دولت‌های عراق و سوریه اشاره و خاطرنشان کرد:" در سخت‌ترین شرایط اقتصادی دولت ایران به ملت عراق کمک کرد ...."


روحانی با بیان اینکه فکر می‌کنید اگر کسی بخواهد در کشور تحولی ایجاد کند آمریکایی‌ها،‌ اسرائیلی‌ها و برخی کشورهای معاند منطقه او را آزار نمی‌دهند؟ اظهار کرد:" ما باید خود را برای همه سختی‌ها آماده کنیم. برای ما هدف نهایی کشور، ملت ایران، منافع ملی و نظام جمهوری اسلامی ایران است. ما در منطقه و خارج از آن دشمنانی داریم که باید در مقابله با آنها با یکدیگر حرکت کنیم و دست به دست یکدیگر دهیم."
** خطابه‌هایی به مردم
اما بخش دیگر حرف‌های روحانی خطابه‌هایی به مردم بود، خطابه‌هایی که بی‌گمان معنای خاصی داشت.
جملاتی مثل :" قرار نیست با تخریب عده ای، از میدان خدمت خارج شویم."،"هرچه می‌خواهند بگویند گوش مردم به بعضی سخنان و حرف‌های غیر دقیق نباید بدهکار باشد؛ چرا که امروز شرایط کشور از دیروز بهتر است و فردا نیز از امروز بهتر خواهد بود.""خیلی حرف ها زده می شد، من به این راه کاملا اطمینان داشتم و می دانستم که در این مسیر می‌توانیم موفق شویم.""برخی هر روز صبح بذر یاس می‌پاشند، چرا به آینده امیدوار نباشیم؟""دولت دوازدهم با همه تلاش و با کمک همه مردم این راه را ادامه خواهد داد."
او به مردم پنج نکته را یادآوری می‌کند؛ اینکه نباید از میدان به در روند و خسته شوند ، دوم گوشزد اینکه در مسیر درستی گام برداشته‌اند، سوم اینکه اسیر توهمات مخالفین نشده و به حرف های دروغ گوش ندهند، چهارم اینکه امید خود را حفظ کنند و پنجم آنکه اسیر قیل و قال های سیاسی نشده و برای پیروزی، همین فرمان و همین مسیر را ادامه دهند .
اکنون پرسش اینجاست مگر در چه شرایطی هستیم که روحانی اینچنین نقشه راه برای ملت ایران را ترسیم می کند و آنها را اینگونه نهیب می زند؟
** تغییر هویت روحانی؟
داریوش قنبری فعال سیاسی با بیان اینکه بعد از انتخابات
29 اردیبهشت انتظار آن بود تا قیل و قال‌های سیاسی و مخالفت‌ها با تمکین آنها به رای مردم تمام شود، گفت: "این عده نمی‌خواهند رای مردم را به رسمیت بشناسند و سعی دارند دولت را از مسیر اصلی خارج کنند. آنها تصور می‌کنند با این فشارها قادر خواهند بود بر اراده روحانی تاثیرگذار باشند و به نوعی هویت دولت را به سمت و سویی ببرند که خواست خودشان و خلاف خواست مردم و نظام است."
وی افزود: «از همین روست که از اقدامات مختلف علیه دولت دست برنمی‌دارند و روش‌هایی به کار می‌ برند که هویتی جداگانه برای دولت درست کنند. یکی دیگر از تلاش‌های آنها فشار برای ورودتیم خودشان به کابینه روحانی است. آنها می خواهند که آقای روحانی نیروهای آنها را در چارچوب این فشارها برگزیند. به عبارتی این گروه، تلاش دارند بر اراده روحانی طوری
تاثیر بگذارند که او خودش نباشد بلکه در مسیری که آنها می‌خواهند گام بردارد.»
قنبری ادامه داد: «تا اینجای کار، حسن روحانی نشان داده است که فرد ثابت قدمی در راستای شعارهایی است که مطرح کرده است و او کسی نیست که در مسیر منافع ملی اهل مماشات باشد و یا کوتاه بیاید.»
این نماینده سابق مجلس گفت: «روحانی به جد در برابر تندروی‌ها ایستادگی کرده و به موقع پاسخ آنها را داده و سعی کرده است تسلیم فشارهایی که به او وارد شده، نشود. معنی صحبت‌های دیروز حسن روحانی نیز این است که او چشم امیدش فقط مردم‌اند، مردمی که تاکنون پیگیر مطالباتشان بوده و ثبات قدم دارند و کوتاه نخواهند آمد.»
وی گفت‌: «اما مخالفین حسن روحانی به دنبال تغییر هویت دولت و تغییر مسیر آن از خواسته‌های مردم هستند. روحانی با خطاب قراردادن مردم به مخالفین می‌گوید که او فقط یک فرد نیست، بلکه یک تفکر و اندیشه است که متعلق به اکثریت مردم است برای همین او مردم را مورد خطاب قرار می‌دهد که هویت خودش را به مخالفان، یادآوری کند.
خواسته‌های روحانی، خواسته‌های یک شخص نیست، خواسته‌های اکثریت یک ملت است که در این انتخابات، حداقل 24 میلیون نفرند. روحانی با گفته‌های دیروزش یادآور این شد که او تبلور همان مردمی است که او را انتخابش کردند. روحانی روزگذشته هویت و رنگ اصلی رای مردم را گوشزد کرد.» قنبری اضافه کرد: «از سویی مخالفان حسن روحانی هم سعی کردند تا بخشی از جامعه را از دولت جدا کنند ولی اقداماتشان نتیجه عکس خواهد داد." وی افزود: «به عنوان مثال اکنون مخالفان دولت راضی هستند تا رقبای ایران از منابع نفتی و گازی بیشتری بهره ببرند اما در مقابل قرارداد توتال می‌ایستند.مخالفان در مقابل ملت شمشیر را از رو بسته‌اند و نشان دادند منافع آنها خلاف منافع ملت است. پس جای تعجب ندارد که روحانی دیروز مرتب به ملت اشاره کرد. »
**
روحانی هندوانه دو نیم شده امروز
از سویی فیاض زاهد استاددانشگاه درباره سخنان روز گذشته حسن روحانی با بیان اینکه حرفهای دیروز او مبتنی بر چند استراتژی است، در گفتگو با آفتاب یزد می‌گوید: «استراتژی اول آن است که حسن روحانی به قدرت اجتماعی خود که در انتخابات اخیر به شکل متفاوتی به او رای داده‌اند اشاره کند. حسن روحانی این بار حسن روحانی شناخته شده و هندوانه دو نیم شده است."
وی افزود :"حسن روحانی 4 سال قبل بر اثر شانس و قضا و قدر، ردصلاحیت‌ها‌شمی، کنار رفتن عارف و... رئیس‌جمهور شد، اما این بار او در مقابله با یک کمپین قوی تبلیغاتی و علی‌رغم همه مخالفت‌ها رای آورد. این بار مردم با توجه به نوع تفکر و گرایش ایدئولوژیک به حسن روحانی رای دادند ودیدیم که هم از نظر کیفی و هم کمی این رای بهبود یافت. این امر به رئیس‌جمهور اعتماد به‌نفس، لابی بیشتر و اثرگذاری متفاوت‌تری می‌دهد، اکنون حسن روحانی قدرت خودش را بیشتر می‌داند از این رو او می‌خواهد برای پیشبرد منویات و خواسته‌هایش گام بردارد. وی اما همچنان نیازمند پشتوانه افکار عمومی است؛ افکاری که به او و برنامه‌های او رای دادند.»
زاهد ادامه داد: «از سویی ارزیابی داخلی و منطقه‌ای‌ روحانی آن است که در عرصه بین‌المللی ترامپ برای او مشکلات زیادی ایجاد می‌کند، در عرصه منطقه‌ای عربستان و اسرائیل در راه او سنگ‌اندازی می‌کنند و در عرصه داخلی هم عده قلیلی به عنوان مخالف او را زیر فشار قرار خواهند داد. بنابراین از مخاطبان و حامیانش می‌خواهد تا کمربندهای خود را محکم ببندند و به ملت ایران اخطار می‌دهد که هر گزینه دیگری غیر از گزینه درون جمهوری اسلامی و صندوق رای و مطالبات دموکراتیک در زیرسایه رهبری نظام جمهوری اسلامی نه امکانپذیر، نه به مصلحت و نه
پیش برنده است.»
وی اضافه کرد: «نکته دیگر در پیام روحانی مدلی است که آقای روحانی دنبال می‌کند. مدل روحانی در چارچوب نظام جمهوری اسلامی است و قراردادهای هسته‌ای، توتال و... که انجام شده، بدون مشورت با مقامات عالی کشور، امکانپذیر نبود.»
زاهد افزود: «مردم هم با توجه به شرایط منطقه می‌دانند و اکنون در منطقه خاورمیانه از لحاظ گفتمان سیاسی، اجتماعی از کشورهای اطراف بسیار جلوتر است. حسن روحانی و مردم هر دو می‌دانند که بهترین راه، اعتماد به صندوق رای است، از همین رو، رئیس جمهور در سخنرانی دیروز بیان می‌کند که با اتکا به همین مردم تلاش دارد تا با حمایت عمومی و با پشتکار، امور را پیش ببرد.»
زاهد گفت: «اما حسن روحانی در حالی این سخنان را بیان می‌کند که اخباری در مورد چینش کابینه به گوش می‌رسد که ناراحت کننده است. اگر آقای روحانی می‌خواهد که مردم در صحنه باشند و او مطالبات آنها را پیش ببرد، نمی‌تواند در مورد برخی وزارتخانه‌ها که انتظار تغییر کلیدی در آنها وجود دارد، بی توجهی نشان دهد یا بعضا برای کابینه آینده اسامی مطرح کندکه سابقه رانت‌خواری دارند و یا مجددا به ژنرال‌های شنبه اجازه دهد تا آنهایی را که در این 4 سال زحمت کشیده‌اند کنار بزنند. روحانی باید متوجه این موضوع باشد، مدیرانی که در هر دولتی می‌توانند مدیر بمانند یکی از بی‌وفاترین و سست‌ترین مدیرانی هستند که در طرفه‌العینی به او پشت می‌کنند. روحانی باید بین خواسته‌ها و مطالباتی که از مردم دارد و مدیرانی که می‌خواهد برای مردم انتخاب کند‌ها‌رمونی برقرار کند. »