فرمان در دست کامیون‌داران

آرمان ملي – صديقه بهزادپور: اعتراضات کاميون‌داران به افزايش قيمت گازوئيل‌، واکنش‌هاي مختلف رسانه‌هاي خارجي و فضاي مجازي و برخي از رسانه‌هاي داخلي را دربرداشت . اما به گفته برخي از مسئولان در اين حوزه با وجود ادامه فعاليت کاميون‌داران به کار در مسيرهاي ترانزيتي داخلي و خارجي ضرورت سرمايه‌گذاري بخش خصوصي به منظور بازسازي ناوگان حمل و نقل فرسوده کشور از جمله ديگر مطالبات در اين حوزه است که نيازمند بازنگري دولت و مسئولان ذي‌ربط دارد.
کارت سوخت کاميون‌داران شارژ شد
رضا رستمي، نايب‌رئيس کميسيون حمل و نقل و لجستيک اتاق ايران در اين باره به «آرمان ملي» گفت: هيچ افزايش قيمت رسمي سوخت گازوئيل در کشور را نداشته‌ايم و اعتراض برخي کاميون‌داران از نسبت به سهميه گازوئيل تخصيص يافته به آنها صورت گرفته بود که در تعامل با مسئولان تحت رسيدگي قرار گرفت و کارت سوخت همه کاميون‌داران شارژ شد و در حال حاضر هيچ مشکلي در اين خصوص وجود ندارد و حمل و نقل اقلام و وسايل از طريق کاميون‌داران در مسيرهاي ترانزيتي کشور به شکل مطلوب در حال انجام است. رستمي افزود: تخصيص سهميه سوخت مورد نظر کاميون‌داران با توجه به اينکه از اولويت‌هاي اين گروه محسوب مي‌شود همواره مدنظر مسئولان بوده و از اين رو در تعامل مستمر با مسئولان خواستار رفع نياز کاميون داران جهت حضور در شريان‌هاي اقتصادي کشور بوده‌ايم و مشکلات اين گروه نيز مورد توجه افراد ذي‌صلاح قرار دارد. او ادامه داد: بيمه تکميلي رانندگان نيز از ديگر مشکلاتي است که همواره جزء مطالبات اين افراد اعلام مي‌شود که درصدد تحت پوشش قراردادن بيمه کاميون‌داران بوده‌ايم و اخيرا با رايزني‌هاي صورت گرفته شاغلين در اين بخش با انعقاد قرارداد با يک شرکت بيمه تحت پوشش قرار گرفتند و علاوه بر اين ميزان خدمات ارائه شده در اين زمينه نيز علاوه بر کيفي‌تر شدن از تعدد ارائه خدمات مطلوبي نيز بهره‌مند شد. رئيس شرکت‌هاي حمل و نقل داخلي ايران اضافه کرد: عدم پرداخت کرايه حمل و نقل از سوي برخي شرکت‌ها و سازمان‌هاي دولتي از ديگر مشکلات کاميون‌داران داخلي است که با توجه به شرايط دشوار اقتصادي رانندگان را تحت فشار قرار داده بود که با گفت‌وگو‌هاي صورت گرفته با مسئولان دولتي مقرر شده تا هزينه‌هاي صورت گرفته پرداخت شود و مشکلات اين بخش نيز به شکل مطلوبي حل و فصل شده است. رستمي توضيح داد: گراني لاستيک، روغن، لوازم يدکي از جمله چالش‌هايي به شمار مي‌آيد که نه تنها رانندگان کاميون بلکه اکثريت جامعه به نوعي درگير آن هستند که اميد مي‌رود با بهبود وضعيت اقتصادي اين مشکلات نيز در سطوح مختلف کاهش يابد تا با خاطري آسوده‌تر صنف‌هاي مختلف مشغول به کار شوند.
ضرورت سرمايه‌گذاري در صنعت حمل و نقل


نايب‌رئيس کميسيون حمل و نقل لجستيک اتاق ايران افزود: توسعه صنعت لجستيک و پيشرفته نياز به تغييراتي در اين صنعت است که با حضور سرمايه‌گذاران بخش خصوصي و توسعه کمي و کيفي در اين بخش محقق خواهد شد، چراکه با وجود خدمات رساني و تلاش کاميون‌داران در اين عرصه، ناوگان حمل و نقل کشوري فرسوده محسوب مي‌شود و نياز به نوسازي اين ناوگان با سرمايه‌گذاري‌هاي جديد کاملاً محسوس است. او درباره کيفيت مسيرهاي حمل و نقل بين جاده‌اي داخل کشور گفت: در مقايسه با ديگر کشورها از استانداردهاي پاييني برخورداريم و در اين حوزه هم نياز به سرمايه‌گذاري‌هاي جديد و اجراي پروژه‌هاي عملياتي داريم تا بتوانيم از صنعت لجستيک توسعه يافته و پيشرفته بهره‌مند شويم و در اين راستا نياز به اين است تا با تعامل بيشتر با سرمايه‌گذاران بخش خصوصي به انجام پروژه‌ها در اين بخش اولويت بيشتري دهيم تا تامين مايحتاج اوليه و مواد و مصالح مورد نياز جهت رشد و توسعه اقتصادي کشور به سهولت فراهم شود. او بيان کرد: اگر برنامه‌ريزي دولت درباره واردات کاميون‌هاي سه سال ساخت عملياتي شود بدون شک اثرات مثبتي بر روند صنعت حمل‌ونقل خواهد داشت. مجوز واردات اين کاميون‌ها در سال 1399 داده شد؛ اما همچنان به مرحله اجرا نرسيده است علاو بر آن عمر ناوگان فعلي کشور بسيار بالاست و شاهد فعاليت ناوگان فرسوده در سطح جاده‌هاي کشور هستيم که اين موضوع از منظر بين‌المللي نيز پذيرفته شده نيست، چراکه خطرپذيري کار را افزايش مي‌دهد. رستمي از مسئولان و تصميم‌سازان کشور خواست تا به اين حوزه به عنوان يک صنعت بنگرند و جايگاه ويژه‌اي براي آن در نظر بگيرند. يک ضلع هر اتفاقي در جامعه بخش حمل‌ونقل است. بنابراين نمي‌توان نسبت به آن بي‌تفاوت بود.
دليل گراني مقطعي سوخت گازوئيل
سيد جلال موسوي نايب‌رئيس کانون سراسري انجمن‌هاي صنفي کارفرمايي کاميون‌داران کشور دراين باره معتقد است: در برخي جايگاه‌هاي سوخت که براي ارائه سوخت آزاد در نظر گرفته شده‌اند گازوئيل با نرخ 600 توماني را تا 2000 تومان هم به رانندگان به فروش رسانده‌اند. يا اينکه راننده‌اي کارت خود را در آن جايگاه سوخت به اجاره گذاشته است و همين موضوعات باعث گران فروشي گازوئيل 600 توماني شده‌است، هر چند که مسئولان هنوز راهکاري براي برطرف سازي مشکل سوخت رانندگان کاميون در نظر نگرفته‌اند و وعده‌اي هم نداد‌ه‌اند، اما شرايط در تمام شهر‌ها و استان‌هاي کشور آرام است و هيچ کاميون‌داري دست به اعتصاب نزده ‌است. موسوي درباره مشکلاتي که باعث نارضايتي بخشي از کاميون‌داران شده‌ است، اظهار داشت: در حال حاضر مشکل کاميون‌داران و رانندگان کاميون در بخش سوخت است که در اين باره چندين جلسه بررسي راهکار‌هاي حل اين مشکل با مسئولان دستگاه‌هاي مرتبط داشتيم که اولين خواسته کاميون‌داران از دولت بازگرداندن سهميه پايه 2000 ليتر با نرخ 300 تومان است. در حال حاضر اين سهميه پايه حذف شده است و مورد محاسبه قرار نمي‌گيرد، به جاي آن ماهانه براساس نوع کاميون و محاسباتي که پايه آن مشخص نيست به هر کارتي بين 1000 تا 2000 ليتر واريز مي‌شود که همين مقدار هم در موعد مقرر واريز نمي‌شود و به‌طور جزيي و خرد در طول ماه به کارت سوخت رانندگان واريز مي‌کنند. نايب‌رئيس کانون انجمن‌هاي صنفي کاميون‌داران کشور افزود: پيش از اين يک ميزان مشخصي به هر کارتي واريز مي‌کردند و رانندگان کاميون براساس پيمايش از آن ميزان سوخت استفاده مي‌کردند و مازاد ظرفيت ابطال و دوباره از ابتداي ماه سقف ظرفيت واريز مي‌شد، اما اين سهميه پايه تا سقف 2000 ليتر حذف شده و نارضايتي‌هايي را ايجاد کرد و خواسته ما برگشت اين سازوکار است.
مخالفت کاميون‌داران با سوخت آزاد
موسوي با اشاره به ايرادات ارائه سوخت آزاد دولتي با نرخ 600 تومان گفت: ابتدا بايد بگويم که با سوخت آزاد به‌طور صد درصد مخالف هستيم، چراکه گازوئيل آزاد دولتي با نرخ 600 تومان هم نارضايتي بين کاميونداران ايجاد کرده و مي‌کند. شاهد آن هستيم که در برخي جايگاه‌هاي سوخت که براي ارائه سوخت آزاد در نظر گرفته شده‌اند گازوئيل با نرخ 600 توماني را تا 2000 تومان هم به رانندگان به فروش رسانده‌اند. يا اينکه راننده‌اي کارت خود را در آن جايگاه سوخت به اجاره گذاشته است و همين موضوعات باعث گرانفروشي گازوئيل 600 توماني شده ‌است. او اضافه کرد: موضوع ديگر در بحث گازوئيل نرخ آزاد دولتي که باعث نارضايتي کاميون‌داران شده اين است که اساسا مشخص نکرده‌اند کدام جايگاه اين سوخت را در چه بازه زماني و ساعتي به رانندگان ارائه مي‌دهد. در حال حاضر متأسفانه يک راننده کاميون براي استفاده از اين سوخت بايد بين جايگاه‌هاي سوخت در مسير جست‌وجو کند که کدام جايگاه سوخت 600 توماني را ارائه مي‌دهد و مشکل ديگر اين است که جايگاه‌هاي منتخب در هر ساعتي اين سوخت را ارايه نمي‌دهند و اساسا ساعت ارائه سوخت مشخص نيست و همين موضوع باعث ايجاد صف‌هاي طولاني شده ‌است. نايب‌رئيس کانون انجمن‌هاي صنفي کاميون‌داران کشور ادامه داد: در حالي که کاميون‌داران متحمل اين مشکلات براي دريافت سوخت هستند، رفع اين مشکل يک راهکار ساده دارند. اين سوخت به جاي اينکه به جايگاه‌داران اختصاص داده شود بايد به کارت سوخت رانندگان واريز شود و راننده مي‌تواند در هر جايگاه و در هر ساعتي از اين سوخت استفاده کند، اما متأسفانه مديراني که در اين باره تصميم مي‌گيرند و با مشکلات رانندگان جاده آشنايي ندارند و نمي‌دانند که مشکل چيست به‌طوري‌که‌ برخي از اين مسئولان به ويژه نمايندگان شرکت نفت در جلسات حضور ندارند در حالي که عمده مشکل رانندگان به اين بخش مي‌گردد که با سوخت آزاد مخالف هستيم، اما اگر قرار بر ارائه سوخت آزاد 600 توماني است بايد جايگاه‌هاي سوخت و ساعت ارائه آن حداقل مشخص شود تا راننده کاميون از 12 شب در صف منتظر دريافت سوخت تا صبح فردا نماند.
اعتصاب نکرديم
او با بيان اينکه در حال حاضر در هيچ شهري از کشور با موضوعاتي مانند اعتصاب رانندگان کاميون مواجه نيستيم، اظهار داشت: هرچند که مسئولان هنوز راهکاري براي برطرف سازي مشکل سوخت رانندگان کاميون در نظر نگرفته‌اند و وعده‌اي هم نداده‌اند، اما شرايط در تمام شهر‌ها و استان‌هاي کشور آرام است و هيچ کاميون‌داري دست به اعتصاب نزده ‌است. نايب‌رئيس کانون انجمن‌هاي صنفي کاميون‌داران کشور درباره مشکلي که براي کاميون‌داران و رانندگان کاميون اکبرآباد در نسيم‌شهر ايجاد شده بود، گفت: آن موضوع به عدم فعال شدن سامانه‌اي که براي صدور بارنامه طراحي شده بود برمي‌گشت، در همان روز هم مشکل حل شد و ادامه‌دار نشد. سامانه‌اي براي صدور بارنامه طراحي کرده بودند که آن سامانه موفق به صدور بارنامه نشد و معطلي چند ساعته رانندگان اعتراضاتي را ايجاد کرد که همان روز مشکل را حل کردند که متأسفانه از چند روز گذشته در فضاي مجازي تهديداتي براي رانندگان کاميون مطرح شد که شايعاتي بيش نبود و واقعيت نداشت که البته فراگير نبود و روز پنجم آذر ماه هيچ مشکلي براي فعاليت رانندگان کاميون وجود ندارد و در حال فعاليت هستند.