احداث کارخانه آسفالت جنجالی

زاکانی : تاپایان سال افتتاح می کنیم؛ محیط زیست: مجوز نمی دهیم! آرمان امروز- حميدرضا خالدي:  بعد از اينکه شهردار تهران حدود دو ماه قبل و صحن شورا خبر از  آماده‌سازي 2 کارخانه بزرگ 250 تني آسفالت و افتتاح آن تا پايان سال داد، بسياري از فعالان محيط زيستي ، به شدت نسبت به اين اقدام شهرداري واکنش نشان دادند و اعلام کردند که ساخت کارخانه آسفالت در حريم شهر تهران کاملا مغاير با استانداردهاي زيست محيطي و غيرقانوني است.
عليرضا زاکاني در مهرماه امسال و از پشت تريبون رسمي صحن شورا ضمن  اعلام اين خبر پفت: پيش بيني مي کنيم تا بهمن ماه کارخانه توليد آسفالت بزرگ مقياس در تهران ايجاد کنيم تا به انداژه ظرفيت موجود امکان توليد آسفالت داشته باشد.
شهردار تهران تاکيد کرد: علاوه براين در نظر داريم تا در شرق تهران نيز کارخانه آسفالت احداث کنيم تا هزينه حمل و نقل بر شهرداري تهران تحميل نشود. 
به گفته شهردار تهران  آسفالتي که در غرب تهران توليد شده، تا رسيدن به شرق تهران سرد شده و قابليت کيفي آن کاهش مي‌يابد؛ به همين دليل تصميم گرفتيم در شرق تهران آسفالت خوب و به‌روز توليد کنيم.


کمي تناقض!
با اين حال عبدالمطهر محمدخاني سخنگوي شهرداري تهران برخلاف زاکاني که گفته بود اين دو کارخانه در حال احداث است و تا پايان سال افتتاح خواهد شد گفت: بناست شهرداري دو کارخانه آسفالت را خريداري کند تا سال آينده ظرفيت توليد آسفالت در شهر تهران بيشتر شود.
تلاش براي توجيه يک اقدام غيرقانوني
همانطور که گفته شد اما، اين اظهارات با واکنش هاي تندي از سوي فعالان محيط زيستي همراه بود. اعتراض هايي که  در نهايت شهرداري تهران را برآن داشت تا براي کم کردن بار فشار رواني افکار عمومي و انتقادهاي مطرح شده ، توري خبري براي بازديد از کارخانه آسفالت در حال احداث را برگزار کند که در ان فقط رسانه هاي همسو با وي حضور داشته باشند! در اين بازديد  مهدي آبشاري معاون اجرايي سازمان مهندسي و عمران شهر تهران با بيان اينکه دو کارخانه جديد آسفالت‌ريزي به زودي فعاليت خود را آغاز خواهند کرد، گفت: اين دو کارخانه با استانداردهاي محيط زيست کاملا همخواني دارد و هيچ نوع آلايندگي را نخواهند داشت. ضمن اينکه براي رعايت موضوعات محيط زيستي نيز شن و ماسه کارخانجات از بيرون خريداري مي‌شود.
مخالفت محيط زيست
با اين حال به نظر مي رسد علي رغم ادعاي شهرداري تهران، اختلاف نظري جدي در مورد احداث اين دو کارخانه با محيط زيست وجود دارد.
معاون اداره کل حفاظت محيط زيست استان تهران گفت: هيچ مجوزي براي ساخت کارخانه آسفالت در تهران صادر نمي کنيم. عليرضا رحمتي در گفت‌وگو با خبرگزاري صدا و سيما  با اشاره به تصميم شهرداري تهران مبني بر ساخت دو کارخانه آسفالت‌سازي، که يکي در غرب تهران و ديگري در شرق تهران است گفت: با ساخت کارخانه آسفالت در داخل تهران مخالف هستيم، مجوزي هم براي آن صادر نمي‌کنيم و دليل مخالفت‌مان هم منع قانوني است.
معاون اداره کل حفاظت محيط زيست استان تهران گفت: طبق قانون استقرار صنايع در شعاع 120 کيلومتري تهران ممنوع است.
وي همچنين در خصوص موارد استثنا براي ساخت کارخانه آسفالت گفت: فقط در خصوص مواردي مثل ساخت آزاد راه ميتوان به صورت موقت اقدام به استقرار کارگاه کرد که آن هم با نظر محيط زيست جانمايي مي شود و حتي موارد موقتي هم بايد خارج شهر باشند.
معاون اداره کل حفاظت محيط زيست استان تهران تاکيد کرد: آن طور که اعلام شده يکي از اين دو کارخانه در منطقه سرخه حصار است و آنجا علاوه بر اينکه داخل شهر هست، منطقه حفاظت شده هم محسوب مي شود.
وي در نهايت آب پاکي را روي دست شهرداري تهران ريخت و گفت: طبق ماده 11 قانون هواي پاک واحدهاي توليد براي فعاليت خود بايد  از سازمان حفاظت محيط زيست استعلام بگيرند، که تاکنون چنين استعلامي را دريافت نکرده ايم و در صورت دريافت آن را رد مي کنيم.
رحمتي در خصوص اينکه آيا شهرداري مي تواند به صورت پنهاني و بدون کسب مجوز اقدام به ساخت کارخانه آسفالت کند گفت: ما به صورت مرتب حوزه استحفاظي خود را رصد و پايش مي کنيم و اين کار براي هيچ کس امکان پذير نيست.
 شهرداري بايد مجوز بگيرد
مهدي بابايي، نايب رئيس کميسيون محيط زيست شوراي شهر اما ديدگاهي نزديک به محيط زيست دارد. وي در گفت و گو  با ارمان امروز با تاکيد براينکه براي ساخت هر کارخانه اي که در حريم شهرها باشد ، بايد مجوزهاي زيست محيطي آن نيز اخذ شود گفت: تا جاييکه بنده اطلاع دارم، شهرداري براي گرفتن اين مجوز در حال مذاکره با سازمان محيط زيست است. وي با ذکر اينکه براي احداث اين کارخانه هاي آسفالت سازي نيازي به مجوز شوراي شهر نيست افزود: بخش اعظم مشکل شهرداري با محيط زيست به آسفالت‌هاي تراشيده شده اي بر مي‌گردد که هنگام ترميم معابر از سطح خيابان ها جمع آوري مي شود و براي بازيافت به کارخانه‌هاي آسفالت سازي فرستاده مي شود. گويا اين فرآيند بازيافتي از لحاظ زيست محيطي مشکلاتي را دارد که باعث شده تا اين سازمان مجوز ساخت کارخانه ها را صادر نکند.
بابايي البته تصريح مي کند: بعيد مي دانم که محيط زيست با احداث چنين کارخانه هايي در داخل يا حريم شهر موافقت کند ولي در هر صورت شهرداري براي فعاليت اين کارخانه‌ها چاره اي جز اخذ مجوز از سازمان محيط زيست را ندارد!