پرسش و پاسخ در پاستور

دیروز پاستور روز پرخبری را سپری کرد. پس از پایان نشست هیأت وزیران، اعضای دولت در میان خبرنگاران حضور یافتند و به پرسش‌های آنان پاسخ گفتند. اعلام اینکه رئیس‌جمهور امروز میهمان کردستان است، رکوردزدن مصرف اینترنت هنگام بازی تیم ملی با امریکا، بازخورد مثبت اجرای طرح کالابرگ الکترونیک در استان هرمزگان و جزئیات تأمین مسکن ایثارگران، از جمله مطالبی بود که اعضای دولت با خبرنگاران در میان گذاشتند. علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محسن منصوری معاون اجرایی رئیس‌جمهور، علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، احمدی وحیدی وزیر کشور، صولت مرتضوی وزیر کار،‌ علی صالح‌آبادی رئیس کل بانک مرکزی،‌ جواد اوجی وزیر نفت، عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات، قاضی زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران و عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی 11 دولتمردی بودند که به سؤالات خبرنگاران پاسخ دادند.

توزیع ماهانه یک‌ هزار تن کاغذ داخلی بین ناشران
در پی تلاش دولت برای دستیابی به خودکفایی کشور در زمینه تولید کاغذ، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از توزیع کاغذ با کیفیت داخلی برای صنعت نشر خبر داد. او در خصوص حمایت از تولید کاغذ داخلی گفت: «هفته گذشته جشن شکرانه تولید کاغذ داخلی برگزار شد و ماهانه هزار تن کاغذ تولید داخل با کیفیت بالا بین ناشران توزیع می‌شود.»آن‌طور که ایرنا نوشته است، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران گفت: «تلاش کردیم تورم را در حوزه نشر کنترل کنیم و آخرین دوره ارز ترجیحی به حوزه نشر اختصاص یافت.»


5

برآورد خسارت‌های وارد شده از سوی اغتشاشگران
وزیر کشور با اشاره به فعالیت کمیته تحقیق تشکیل شده در وزارت کشور درباره آشوب‌ها و اغتشاشات اخیر، گفت: این کمیسیون موضوعاتی همچون اینکه «در این مدت افرادی دچار خسارت شدند و جانباختگانی که بی‌گناه جان خود را از دست دادند» و جبران خسارات آنها را پیگیری می‌کند. احمد وحیدی با بیان اینکه همه خسارت از سوی اغتشاشگران اعمال شد، افزود: فراجا هم‌ اعلام کرده است اگر کسی دچار خسارتی شده مراجعه و اعلام کند که این امر در دستور کار ما هم هست. وزیر کشور شرایط امنیتی شهرهای غربی کشور را آرام و بدون مشکل توصیف و تأکید کرد: البته جریان معاند، تروریست و تجزیه‌طلب خارج از مرزها دنبال این هستند.
2

دریافت همه مطالبات معوق ایران از عراق
وزیر نفت از دریافت همه مطالبات معوق مربوط به فروش نفت و گاز به عراق خبرداد و گفت که اکنون همه مطالبات ما از این کشور به روز است. جواد اوجی اظهار کرد: سال گذشته نزدیک به یک میلیارد یورو و امسال هم ۱.۶ میلیارد یورو دریافت کردیم، تقریباً همه مطالبات به روز است و هیچ گونه بدهی معوق با دولت عراق نداریم. وی گفت: با آغاز دولت سیزدهم، وزارت نفت از تمام ظرفیت‌های خود استفاده کرده و با استفاده از دیپلماسی قوی انرژی با بسیاری از کشورها بخصوص کشورهای امریکای لاتین، هم قراردادهای فروش نفت و هم قراردادهای پالایشگاه‌های فراسرزمینی امضا کرده است.
2

استفاده از کالابرگ اختیاری است
وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اجرای آزمایشی طرح کالابرگ الکترونیکی در استان هرمزگان، بازخورد آن را خوب و مطلوب برشمرد و گفت: به محض اینکه زمینه کالابرگ الکترونیکی فراهم شود، به‌صورت آزمایشی آن را اجرا می‌کنیم و امیدواریم هرچه زودتر این طرح اجرا شود. سیدصولت مرتضوی ادامه داد: استفاده از کالابرگ اختیاری است یعنی کسانی که بخواهند می‌توانند از کالابرگ استفاده کرده یا اینکه از مبلغ نقدی آن استفاده کنند. وی گفت: سازکار اجرای طرح به این صورت است که کارت الکترونیکی افراد معادل مبلغ یارانه شارژ می‌شود و افراد در یک بازه زمانی مشخص و به اختیار می‌توانند با این کارت، یا مواد مورد نیاز خود را بخرند یا اینکه پول آن را برداشت کنند.
2