کردستان میزبان رئیس‌جمهور

گروه سیاسی/ دیروز پاستور روز پرخبری را سپری کرد. پس از پایان نشست هیأت وزیران، اعضای دولت در میان خبرنگاران حضور یافتند و به پرسش‌های آنان پاسخ گفتند. اعلام اینکه رئیس‌جمهور امروز میهمان کردستان است، رکوردزدن مصرف اینترنت هنگام بازی تیم ملی با امریکا، بازخورد مثبت اجرای طرح کالابرگ الکترونیک در استان هرمزگان و جزئیات تأمین مسکن ایثارگران، از جمله مطالبی بود که اعضای دولت با خبرنگاران در میان گذاشتند. گزارشی از این رویداد را می‌خوانید.
وزیر کشور: برآورد خسارت‌های وارد شده از سوی اغتشاشگران
وزیر کشور با اشاره به فعالیت کمیته تحقیق تشکیل شده در وزارت کشور درباره آشوب‌ها و اغتشاشات اخیر، گفت: این کمیسیون موضوعاتی همچون اینکه «در این مدت افرادی دچار خسارت شدند و جان‌باختگانی که بیگناه جان خود را از دست دادند» و جبران خسارات آنها را پیگیری می‌کند. احمد وحیدی با بیان اینکه همه خسارت از سوی اغتشاشگران اعمال شد، افزود: فراجا هم‌ اعلام کرده است اگر کسی دچار خسارتی شده مراجعه و اعلام کند که این امر در دستور کار ما هم هست.
وزیر کشور شرایط امنیتی شهرهای غربی کشور را آرام و بدون مشکل توصیف و تأکید کرد: البته جریان معاند، تروریست و تجزیه‌طلب خارج از مرزها دنبال این هستند که وضعیت این شهرها را


به هم بریزند، اما اکنون شرایط آرام است، و مراقبت از سوی دستگاه‌های مسئول انجام می‌شود. وحیدی درباره اجرای اصل 27 قانون اساسی در زمینه برگزاری تجمعات قانونی، با بیان اینکه ما با برگزاری تجمع مشکلی نداریم، اما برگزارکننده و جزئیات اجرای آن مهم است، اظهار کرد: برگزاری تجمع در این شرایط که برخی تلاش می‌کنند ناآرامی را تزریق کنند، مربوط به این شرایط برگزاری تجمع نیست و بعد از این شرایط ما حتماً آمادگی داریم.
منصوری: طرح آبرسانی سنندج افتتاح می شود
معاون اجرایی رئیس‌جمهور با اعلام اینکه آیت‌الله رئیسی امروز – پنجشنبه - به استان کردستان سفر می‌کند، گفت که در این سفر طرح مهم آبرسانی سنندج‌ افتتاح می‌شود که با پایان یافتن ۸۰ درصد عملیات اجرایی سامانه آب آشامیدنی سنندج در یکسال اخیر، آب با کیفیت در اختیار مردم قرار می‌گیرد. محسن منصوری، با بیان اینکه اعتبار این پروژه ۸۵۰ میلیارد تومان است، افزود: در جریان سفر رئیس‌جمهور جلسه‌ علما و نخبگان استان کردستان برگزار خواهد شد و رئیس‌جمهور با مردم نیز دیدار می‌کند.
اوجی: همه مطالبات خود از عراق را دریافت کردیم
وزیر نفت از دریافت همه مطالبات معوق مربوط به فروش نفت و گاز به عراق خبرداد و گفت که اکنون همه مطالبات ما از این کشور به روز است. جواد اوجی اظهار کرد: سال گذشته نزدیک به یک میلیارد یورو و امسال هم ۱.۶ میلیارد یورو دریافت کردیم، تقریباً همه مطالبات به روز است و هیچ گونه بدهی معوق با دولت عراق نداریم. وی گفت: با آغاز دولت سیزدهم، وزارت نفت از تمام ظرفیت‌های خود استفاده کرده و با استفاده از دیپلماسی قوی انرژی با بسیاری از کشورها بخصوص کشورهای امریکای لاتین، هم قراردادهای فروش نفت و هم قراردادهای پالایشگاه‌های فراسرزمینی امضا کرده است.
مرتضوی: استفاده از کالابرگ اختیاری است
وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اجرای آزمایشی طرح کالابرگ الکترونیکی در استان هرمزگان، بازخورد آن را خوب و مطلوب برشمرد و گفت: به محض اینکه زمینه کالابرگ الکترونیکی فراهم شود، به‌صورت آزمایشی آن را اجرا می‌کنیم و امیدواریم هرچه زودتر این طرح اجرا شود. سیدصولت مرتضوی ادامه داد: استفاده از کالابرگ اختیاری است یعنی کسانی که بخواهند می‌توانند از کالابرگ استفاده کرده یا اینکه از مبلغ نقدی آن استفاده کنند. وی گفت: سازکار اجرای طرح به این صورت است که کارت الکترونیکی افراد معادل مبلغ یارانه شارژ می‌شود و افراد در یک بازه زمانی مشخص و به اختیار می‌توانند با این کارت، یا مواد مورد نیاز خود را بخرند یا اینکه پول آن را برداشت کنند.
زارع‌پور: رکوردزنی ترافیک اینترنت هنگام بازی تیم ملی
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد هنگام بازی تیم‌های ملی فوتبال ایران و امریکا، ترافیک تولید و مصرف اینترنت در کشور ۶ ترابیت بر ثانیه بود که به این ترتیب نه‌تنها رکورد زده شده، بلکه مشخص شد زیرساخت‌های ارتباطی کشور هم آماده میزبانی از چنین ظرفیتی است. عیسی زارع‌پور افزود: پلتفرم تلوبیون (پخش زنده شبکه‌های صداوسیما) بیش از 2,.5 ترابیت برثانیه ترافیک داشت که هیچ پلتفرمی در کشور تاکنون اینقدر ترافیک نداشته است که نشان‌دهنده رشد پلتفرم‌های داخلی است. وی با اشاره به اقبال هموطنان به شبکه‌های اجتماعی داخلی اظهار کرد: فعالیت پیام‌رسان روبیکا به ۳۵ میلیون کاربر فعال ماهانه رسیده است، ایتا ۱۵ میلیون کاربر ماهانه، بله و سروش‌پلاس حدود ۹,۵ میلیون کاربر ماهانه دارند.
بهادری‌جهرمی: نشست مشترک دولت و مجلس برگزار می‌شود
سخنگوی دولت خبر داد که سومین جلسه مشترک دولت و مجلس، هفته آینده به میزبانی مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد. وی در ادامه به گزارش وزیر جهاد کشاورزی از دستاوردهای این وزارتخانه در دولت سیزدهم اشاره و اظهار کرد: در سال اول فعالیت دولت مردمی به نسبت سال پایان فعالیت دولت گذشته، واگذاری اراضی برای احداث شهرک‌های کشاورزی و گلخانه‌ای 500 درصد افزایش داشت که می‌تواند نویدبخش آغاز یک تحولی در حوزه رشد و توسعه اقتصاد کشاورزی باشد.
بهادری جهرمی با بیان اینکه در این مدت، در حوزه تولید محصولات آبزی با افزایش رشد ۲۳ درصدی و در حوزه صادرات همین محصولات رشد ۲۹ درصدی را تجربه کرده‌ایم، اظهار کرد: در حوزه واکسیناسیون پرندگان برای جلوگیری از شیوع آنفلوانزای پرندگان هم با افزایش ۳۰ درصدی مواجه بوده‌ایم که بخشی از دستاوردهای متعدد و گسترده‌ای است که وزیر جهاد کشاورزی در جلسه ارائه دادند.
سخنگوی دولت با بیان اینکه همزمان با روز پرستار، پنجمین روز بدون فوتی کرونا ثبت شده است، از تلاش دستگاه‌های مختلف با صداوسیما برای مستندسازی ایثارگری‌ها و فداکاری‌های پرستاران و کادر درمان خبرداد.
ضرغامی: رؤسای قوا با سیاسیون جلسات دارند
 عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه جلسات ثابت و مفیدی با دوستان از گرایش‌های سیاسی مختلف داریم که در این جلسات درباره موضوعات مختلف اجتماعی، فرهنگی و سیاسی گفت‌وگو می‌کنیم، اظهارکرد: به‌واسطه چنین گفت‌و‌گوهایی دیدگاه‌ها به هم نزدیک می‌شود و قرائت‌ها و روایت‌های مختلف درباره یک پدیده واحد برای تصمیم‌گیری درست به اشتراک گذاشته می‌شود. وی افزود: من شنیده‌ام که رئیس‌جمهور و رئیس‌ قوه قضائیه چنین جلساتی را دارند و با جریان‌های سیاسی مختلف گفت‌وگو می‌کنند. ضرغامی اظهار کرد: قطعاً این روند به نزدیک کردن افکار کمک می‌کند.
قاضی‌زاده هاشمی: سازکار جدید تخصیص مسکن ایثارگران
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در توضیح سازکار اجرای پروژه‌های مسکن ایثارگران گفت: وقتی نازک‌کاری تمام شود، در این مرحله از ایثارگران ثبت‌نام می‌شود، آورده اولیه را می‌دهند، منزل را تحویل می‌گیرند و شروع به پرداخت اقساط می‌کنند. سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، با بیان اینکه فاصله بین پرداخت منابع مالی و تحویل مسکن دو تا سه ماه است، ادامه داد: آورده اولیه اجرای این پروژه‌ها را پیمانکار می‌آورد، آورده ایثارگران زمین رایگان و پروانه‌های رایگان است، تأمین زمین، پروانه و انشعاب بر عهده دولت است که آورده ایثارگران است. معاون رئیس‌جمهور افزود: مبلغ مورد نیاز برای اجرای ۳۰ درصد پروژه را پیمانکار می‌آورد و بعد از آنکه منابع بانکی دریافت شد که این تسهیلات ۱۰ ساله شامل هزار وام به مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان است، آن زمان مسکن ایثارگران آماده واگذاری می‌شود.