نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

  نگرانی حامیان «دولتِ هیچ»
از تحقق وعده‌های دولت سیزدهم
سرویس سیاسی-
روزنامه اعتماد پنج‌شنبه در گزارش اقتصادی خود در تلاش برای غیر واقعی نشان دادن وعده دولت سیزدهم درباره ایجاد اشتغال نوشت: «شايد زماني كه با اخبار تعداد اشتغال ايجاد شده در كشور روبه‌رو مي‌شويم براي‌مان اين سؤال پيش بيايد كه اين آمار چقدر به واقعيت نزديك است؟ يكي از اين خبرها، خبر مربوط به ايجاد يك ميليون شغل تا پايان سال است كه از سوي وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي اعلام شده است...» گفتنی است در حالی‌که براساس اطلاعات ارائه شده از سامانه رصد ملی اشتغال، حدود 55 درصد از شغل‌های ایجاد‌شده در نیمه اول امسال اشتغال پایدار بوده‌اند، حالا داده‌های مرکز آمار از افزایش دو برابری ایجاد اشتغال خالص در تابستان سال 1401 نسبت به تابستان پارسال خبر می‌دهند.معنای این مطلب این است که این میزان، با کسر میزان نیروی کار از بین رفته که شامل افراد بیکار‌شده و بازنشسته می‌شود، ایجاد شده است.


این درحالی است که داده‌های آماری می‌گویند در متوسط هشت سال دولت روحانی که منتهی به شهریور پارسال می‌شود، سالانه تنها 188 هزار شغل ایجاد شده است. همچنین تعداد شاغلان در تابستان 1400نسبت به تابستان سال 1399 بالای 136 هزار نفر، با کاهش مواجه شده و روند منفی داشته است.
تلاش حامیان دولت هیچ برای تشکیک در دستاوردهای دولت سیزدهم
در حالی است که این جریان هیچ‌گاه حاضر نشدند درباره عملکرد دولت مورد حمایت خود که 8 سال بر کرسی پاستور تکیه زد، توضیح دهند. وعده‌هایی که از زبان حسن روحانی چه در روزهای تبلیغات انتخاباتی و چه در دوران تصدی ریاست جمهوری، به مردم داده شد اما هیچ‌گاه عملی نشد، وعده‌های بدون دلیلی که هنوز از یاد مردم نرفته است.
توجیه خباثت‌های غرب علیه ایران به قیمت بی‌آبرویی
روزنامه شرق در شماره پیشین خود در گزارشی که به مذاکرات برجام اختصاص داشت آورده بود: «سرگئی ریابکوف،‌ معاون وزیر خارجه روسیه، روز سه‌شنبه درباره توافق هسته‌ای ایران به خبرنگاران گفت به دلیل صدور قطعنامه به نفع غرب از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به اتهام عدم شفافیت از سوی ایران، سرنوشت توافق «به یک تار مو بند است».  وی در ادامه عنوان کرد مسکو امیدوار است در صورت وجود اراده از سوی همه طرفین، توافق سریع احیا شود. پیش‌تر از ریابکوف، این نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین بود که جمعه گذشته در مصاحبه‌ای از تکمیل ماراتن مذاکرات هسته‌ای گفت؛ البته میخائیل اولیانوف با نابهنگام تلقی‌کردن قطعنامه اخیر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران، بیان کرد این اقدام «حداقل به‌طور موقت» روند مذاکرات وین را تضعیف می‌کند.» این نوشتار در ادامه افزوده است: «میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین، در بخشی از گفت‌وگو با این خبرگزاری با انتقاد از قطعنامه اخیر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران، خاطر نشان کرد:...«رویکرد ایران سازنده است و مذاکره‌کنندگان غربی نیز این را می‌دانند اما به جای نهایی‌کردن توافق، قطعنامه‌ای را ارائه می‌کنند که حتما یا حداقل به‌طور موقت روند مذاکرات وین را تضعیف می‌کند». اولیانوف در همین راستا بیان کرد: «نکته‌ متناقض این است که این قطعنامه با حمایت چهار کشور غربی مذاکرات احیای توافق هسته‌ای انجام شد؛ از‌جمله آمریکا که در گذشته رویکرد کمی مسئولانه‌تری نسبت به اروپایی‌ها نشان داده بود». این دیپلمات روس با انتقاد از رویکرد تروئیکای اروپا در‌این‌باره گفت: «تروئیکای اروپا به دلایلی به این قطعنامه‌ها متکی است؛ اگرچه تجربه نشان داده است غیرسازنده هستند». البته اولیانوف چهارشنبه گذشته در واکنش به آغاز غنی‌‌‌سازی ۶۰‌درصدی اورانیوم در سایت فردو، آن را پاسخی قابل‌پیش‌بینی به تلاش آمریکا و تروئیکای اروپا در شورای حکام جهت افزایش تنش‌ها بر سر مسئله هسته‌ای ایران تلقی کرد. نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در واکنش به بیانیه تروئیکای اروپا در پی آغاز غنی‌‌‌سازی ایران در سایت فردو، در صفحه توئیترش نوشت: «تروئیکای اروپا از ایران به خاطر تصمیمش برای افزایش فعالیت‌های غنی‌‌‌سازی‌اش انتقاد کرد. آنها نقش خودشان در این تحولات را فراموش کرده‌اند.»
در ادامه این گزارش می‌خوانیم: «اولیانوف در ادامه نوشت: «تصمیم تهران پاسخی قابل‌پیش‌بینی به تلاش تروئیکای اروپا و آمریکا برای افزایش تنش‌ها در هفته گذشته در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است». با این همه، روسیه ضمن حمایت از پاسخ تهران در‌برابر قطعنامه شورای حکام، خواستار حصول توافق و احیای برجام است. اما چه شد که اکنون مسکو به دنبال ازسرگیری گفت‌وگوهاست؟! آن‌هم در شرایطی که به اذعان بسیاری از تحلیلگران، یکی از عوامل مؤثر در مذاکرات هسته‌ای، خود روس‌ها هستند که به زعم برخی کارشناسان با آغاز جنگ اوکراین، نشست وین را به تعطیلی کشاندند[!!]....چرا مقامات روس دم از تکمیل ماراتن گفت‌وگوهای هسته‌ای می‌زنند؟ سؤالی که کارشناسان و تحلیلگران مسائل روسیه (لازم به توضیح است نام کارشناسان و تحلیلگران به درخواست آنها در این گزارش نوشته نشده است) در پاسخ آن به «شرق» از کلیدواژه «بلوف دیپلماتیک» روس‌ها یاد می‌کنند.»
گفتنی است طیف غربگرا از آنجا که پادوهای آمریکا و اروپا در ایران هستند و همچنین به آن دلیل که روسیه نیز در برابر غرب قرار دارد‌، تمام خیانت‌ها‌، خباثت‌ها و دشمنی‌ها اروپا و آمریکا علیه مردم ایران را نادیده می‌گیرند و در عین حال در تلاشند تا در راستای رضایت غربی‌ها به دشمن‌نمایی از روسیه بپردازند. آنها به نوعی از این طریق می‌خواهند نشان دشمنان واقعی ملت ایران را که بر سینه اروپا و آمریکا قرار دارد برداشته و بر سینه روسیه بچسبانند.
این تلاش به قدری خنده دار و مضحک می‌شود که اظهارات یک مقام رسمی روسیه را به صورت علنی و بی‌پرده پوشی در حمایت از ایران گفته شده را
(از جانب تحلیلگرانی که نخواسته‌اند نامشان فاش شود!!) بلوف روسی بخوانند. همین در 8سال گذشته که دولت را در اختیار داشت و برجامی با دستاورد تقریبا هیچ را امضا کرد اما به اذعان مقامات دولت تدبیر غربی‌ها به هیچ کدام از تعهدات خود عمل نکردند اما برغم کارنامه سیاه در بدعهدی و پیمان شکنی هیچ‌گاه از سوی این طیف به بلوف‌زنی متهم نشدند. ضمن اینکه نیاوردن اسم تحلیلگران آن هم برای گفتن چنین حرف ساده‌ای یعنی اینکه احتمالا تحلیلگری حاضر نشده بار چنین تحلیل مضحکی را به دوش بکشد.
مدعیان اصلاحات یکی از موانع اصلی در مسیر اصلاح ساختارهای غلط
روزنامه آفتاب یزد در سرمقاله خود نوشت: «... رؤسای جمهور دل‌شان می‌خواهد مثل ماهاتیر محمدِ مالزی حداقل در حوزه اقتصادی در تاریخ ماندگار شوند تردیدی وجود ندارد ولی سوگمندانه باید گفت ابزاری برای این مهم وجود ندارد. دولت‌های مختلف به طور کلی چهار مانع را پیش روی خود می‌بینند. مانع نخست ساختارهای غلط اقتصادی است که اصلاح آن به این سادگی‌ها نیست. در واقع برای این اصلاح نیازمند عزمی راسخ هستیم که باید هر چه زودتر در این راه قدم برداشت.»
گفتنی است در 8سال دولت اصلاح‌طلبان (دولت تدبیر و امید) چنان اقتصاد و برخی مسایل زیربنایی آن دچار آسیب و آفت شده است که دولت سیزدهم در این یک‌سالی که از عمرش سپری شده بیشتر توانش مصروف آنها گردیده است. در این باره باید گفت که مقام‌های دولت تاکنون چندبار به طور رسمی آمارهایی را ارائه داده‌اند که حاکی از پرداخت بدهی‌های دولت قبل بوده است. ضمن اینکه تبعات اقتصادی هر تصمیم و یا اقدامی در این حوزه مانند لامپ و کلید آن نیست که بلافاصله پس از زدن کلید شاهد خاموش و یا روشن شدن آن باشیم بلکه تبعات اقتصادی معمولا در بستر زمان بروز و ظهور دارد. برخی در زمانی کمتر و برخی بیشتر. اما در همین یک‌سالی که از دولت فعلی گذشته نتایج بسیار مثبتی به ‌دست آمده که به اذعان نهادهای بین‌المللی اقتصادی اقتصاد ایران را در مسیر شکوفایی قرار داده است. متاسفانه طیف وسیعی از اصلاح‌طلبان خود در شمار موانع تحقق این اهداف هستند. چرا که این طیف هرگاه دولت تصمیم به اصلاح ساختاری غلط می‌گیرد با سنگ ‌انداختن در مسیر دولت و یا ایجاد ترس و واهمه در مردم مانع انجام آن اصلاح می‌شوند.