بهره‌برداری از پروژه آبرسانی سنندج

گروه سیاسی/ در سفر پنجشنبه گذشته رئیس جمهور به استان کردستان، طرح آبرسانی از سامانه انتقال آب سد آزاد به تصفیه‌خانه سنندج افتتاح و به این ترتیب آب سالم و پایدار این شهر تا سال 1425 تأمین شد. کار روی این پروژه در بهمن ماه 1399 آغاز شد و تا زمان آغاز به‌ کار دولت سیزدهم، تنها 15 درصد پیشرفت داشت. اما در بیش از یک سال گذشته، با اقدام جهادی دولت مردمی ۸۵ درصد باقیمانده این طرح، اجرا و پروژه تکمیل شد. این افتتاح و مزایای آن برای مردم سنندج با توجه به اغتشاشات اخیر، معنای دو چندانی می‌یابد. زیرا به تعبیر آیت‌الله رئیسی، اغتشاش و بلوای اخیر برای این بود که دشمن می‌خواست قطار پرشتاب پیشرفت کشور در عرصه‌های مختلف را از حرکت باز دارد، اما مسئولان کشور با کمک و همراهی مردم اجازه ندادند این قطار از حرکت باز بماند. دیدار با خانواده‌های شهدا و نیز قربانیان آشوب‌های اخیر در کردستان و دیدار با علما و مردم استان از دیگر برنامه‌های رئیس جمهور در این سفر بود. اما رویداد دیگری نیز مورد توجه مردم، رسانه‌ها و افکارعمومی قرار گرفت و آن، حضور آیت‌الله رئیسی در بازار سنندج بود. رئیس جمهور در این حضور سرزده و بدون برنامه، با کسبه و مردم حاضر در بازار سنندج گفت‌وگو کرد؛ حضوری که نشان‌دهنده برهم خوردن نقشه دیگر دشمنان، مبنی بر ناامنی شهرهای کردستان و توقف کسب و کارهای مردم این منطقه بود. مضافاً اینکه اظهارات رئیس جمهور در دیدارهای مختلف نشان می‌دهد دولت مردمی برنامه گسترده‌ای برای توسعه استان و رفع مشکلات آن دارد که اتصال به راه آهن، یکی از آنهاست.
 تکمیل یک پروژه نیمه‌تمام دیگر
طرح انتقال آب سد آزاد کردستان به تصفیه‌خانه سنندج، یک پروژه نیمه‌تمام بود که براساس سیاست دولت سیزدهم، مبنی بر تکمیل این پروژه‌ها، به جای کلنگ‌زنی‌های جدید، تکمیل و افتتاح شد. این پروژه که در 22 بهمن‌ماه 1399 آغاز شده بود، به لحاظ توپوگرافی در یکی از ناهموارترین و صعب‌العبورترین مناطق کشور اجرا شده است. به دلیل ناهمواری مسیر انتقال آب، چند ایستگاه پمپاژ در مسیر احداث شده که آب را تا ارتفاع ۴۸۰ متری پمپاژ خواهند کرد. برای تکمیل این طرح ۸۵۰ میلیارد تومان هزینه شده است. همچنین با بهره‌برداری از این پروژه علاوه بر ارتقای قابل توجه کیفیت آب آشامیدنی و انتقال سالانه حداقل ۵۷ میلیون مترمکعب آب سالم به شهر سنندج، پایداری آب آشامیدنی این شهر تا افق سال ۱۴۲۵ تأمین خواهد شد.
 آشوبگران، یادآور رفتار داعشی‌ها


به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله رئیسی در دیدار جمعی از خانواده‌های شهدای امنیت این استان و تعدادی از جانبازان اغتشاشات اخیر، وحشی‌گری و بی‌رحمی‌های بانیان و عاملان اصلی اغتشاشات اخیر را یادآور رفتارهای داعشی‌ها دانست و تأکید کرد: امنیت خط قرمز جمهوری اسلامی ایران است و همه کسانی که در قضایای اخیر مرتکب قتل و ایجاد جراحت برای مردم و نیروهای حافظ امنیت شده‌اند، باید به دست عدالت سپرده شوند. رئیس جمهور خانواده‌های شهدا را مایه آبرو، افتخار و عزت جمهوری اسلامی ایران معرفی کرد و گفت: شهدا و جانبازان ارزشمندترین و مهم‌ترین دارایی‌های خود، یعنی جان‌شان را در مسیر امتحان الهی به میدان آوردند و لذا در ابتلا و امتحان خود نمره قبولی گرفتند. آیت‌الله رئیسی با اشاره به اینکه مسئولان نیز امتحان و ابتلای خود را در این مسیر دارند، اظهار کرد: خدمت‌رسانی مضاعف به مردم قدردان و زمان‌شناس امتحان مسئولان است که امیدوارم در آن نمره قبولی بگیریم. وی افزود: همه باید قدردان خون شهدا و ایثار جانبازانی باشیم که اگر از خودگذشتگی، رشادت و شهامت آنها نبود، کسی نمی‌دانست وحشی‌گری‌های اغتشاشگران چه بر سر مردم و کشور می‌آورد.
رئیس جمهور تأکید کرد که امنیت خط قرمز و مهم‌ترین و محوری‌ترین مسأله برای هر جامعه و کشوری است و هیچ مردم و کشوری اجازه نمی‌دهند کسی امنیت آنان را به مخاطره بیندازد.
 شناسایی عوامل جان باختن قربانیان اغتشاشات
آیت‌الله رئیسی همچنین در ادامه با خانواده‌های تعدادی از قربانیان اغتشاشات اخیر در استان کردستان نیز دیدار و ضمن شنیدن سخنان آنان تأکید کرد که مطمئن باشید همه اقدامات لازم برای شناسایی عوامل جان باختن و قاتلان عزیزان آنها انجام خواهد شد. رئیس جمهور همچنین بر رسیدگی به وضعیت خانواده‌ها و بازماندگان قربانیان اغتشاشات تأکید کرد و گفت: جریانی که همواره با جمهوری اسلامی دشمنی داشت و در سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی نیز تلاش می‌کرد کردستان را ناامن کند، سعی کرد از موج هیجانات اخیر سوءاستفاده کند تا بار دیگر امنیت کردستان را که با ریختن خون‌های بسیار گرانبها به دست آمده است، مخدوش کند، اما مردم با ایستادگی خود باعث ناکامی او شدند. آیت‌الله رئیسی با تأکید بر اهمیت برقراری کامل امنیت در استان اظهار کرد: مطمئن باشید در شناسایی کسانی که باعث جان باختن عزیزان شما شده‌اند، هیچ مماشاتی نمی‌شود.
 آیین مردمی بهره‌برداری
آیین بهره‌برداری از پروژه آبرسانی به سنندج، با حضور گسترده اقشار و گروه‌های مختلف مردم این شهرستان برگزار شد. آیت‌الله رئیسی در این مراسم، از همه دست‌اندرکاران اجرای این پروژه قدردانی کرد و گفت: دولت مردمی از ابتدا اعلام کرد که به دنبال آغاز پروژه جدید نیست و تمرکز خود را بر تکمیل کارهای عقب‌مانده قرار می‌دهد که ناتمام ماندن آنها مردم را رنج می‌دهد.
 کردستان به راه‌آهن متصل می‌شود
رئیس جمهور افزود: دولت مردمی تحقق دیگر خواسته‌های مردم استان کردستان از جمله اتصال خط‌ آهن را نیز با جدیت دنبال می‌کند تا هر چه سریع‌تر به نتیجه برسد و من شخصاً تا زمان برطرف شدن همه مشکلات سفرهای استانی و نظارت‌های میدانی را ادامه خواهم داد. آیت‌الله رئیسی کوتاه کردن زمان تکمیل طرح آبرسانی به سنندج را از مصادیق کار مجاهدانه و انقلابی برشمرد و اظهار کرد:‌ معتقدیم همین مدل و روش را می‌شود در دیگر نقاط کشور هم دنبال کرد تا کارها سریع‌تر به نتیجه برسد.
 مردم فتنه را ناکام گذاشتند
رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش کردستان را دیار مجاهدت‌های خاموش توصیف کرد که شاهد ایثار و فداکاری‌های مردم و دلدادگان انقلاب اسلامی بوده است و تصریح کرد:‌ وجب به وجب کردستان شاهد ایستادگی و مقاومت مردمی در برابر گروه‌های ضدانقلاب و بدخواهان انقلاب اسلامی است. دشمنان از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی به خیال اینکه می‌توانند در اینجا برای خود جای پایی ایجاد کنند، در کردستان فتنه‌انگیزی کردند، اما مردم آگاه و بصیر کردستان آنها را ناکام گذاشتند.
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه در قضایا و اغتشاشات اخیر نیز دشمنان مثل همیشه، یکبار دیگر اشتباه محاسباتی مفتضحی داشتند، اضافه کرد: دشمنان تصور کردند که با تحریک برخی نارضایتی‌ها می‌توانند کردستان را ناامن کنند، اما از این نکته غافل بودند که نهال انقلاب اسلامی در کردستان و دیگر نقاط کشور امروز به درخت تنومند و تناوری تبدیل شده است که با این بادها و ناملایمات حتی به لرزه هم نمی‌افتد.
  ملت از مسیر پیشرفت بازنمی‌گردد
رئیس جمهور با تمجید از وحدت و انسجام حاکم بر کشور بویژه در استان‌هایی مثل کردستان که سنی و شیعه به شکل مسالمت‌آمیز در کنار هم زندگی می‌کنند و به دشمن مجال جولان نمی‌دهند، گفت: کردستان دیار مردمان مجاهد و سلحشور است. دشمن بداند نسل امروز نیز مانند پدران و مادران خود در برابر توطئه‌ها مقاومت کرده و آنها را خنثی می‌کند. آیت‌الله رئیسی افزود: در مقابل، دشمنان و کسانی که به عزت این کشور فکر نمی‌کنند و نگاه و توجه‌شان به خواست امریکا و دشمنان انقلاب اسلامی است، بدانند که در این کشور و در دل مردم جایگاهی نداشته و نخواهند داشت.
رئیس جمهور مهم‌ترین مسأله امروز کشور را بویژه برای مسئولان و کارگزاران خدمت‌گزاری صادقانه به مردم دانست و اظهار کرد: آنچه باعث عصبانیت دشمن شده همین است که امروز پروژه‌ای که باید در طول چند سال اجرا می‌شد، در مدت چند ماه اجرا شده است. ملت ایران از مسیر پیشرفت بازنمی‌گردد و دشمن از این بابت از کشور کینه به دل دارد و بگذارید از این حقد و کینه بمیرد.
 اغتشاش برای توقف پیشرفت کشور بود
آیت‌الله رئیسی تصریح کرد: اغتشاش و بلوای اخیر برای این بود که دشمن می‌خواهد قطار پرشتاب پیشرفت کشور در عرصه‌های مختلف را از حرکت باز دارد، اما مسئولان کشور با کمک و همراهی مردم نباید اجازه دهند که این قطار از حرکت باز بماند.
رئیس جمهور با اشاره به پیشرفت‌های کشور در عرصه‌های مختلف علمی و تکنولوژیک، افزایش صادرات نفتی و غیرنفتی، احیای سهم ایران در تجارت منطقه، گسترش ارتباطات کشور با همسایگان و دنیا و راه افتادن چرخ‌های تولید در کشور تصریح کرد: باید همه این پیشرفت‌ها را در مسیر رفع مشکلات کشور، گره‌گشایی از زندگی مردم، ایجاد اشتغال و رفع بیکاری به کار بگیریم تا در عمل توطئه‌های دشمن را خنثی کنیم.
 تأکید بر استفاده از نیروهای بومی در استان
آیت‌الله رئیسی به ظرفیت‌های چشمگیر استان در عرصه‌های مختلف بویژه نیروی انسانی جوان، تحصیل‌کرده و کارآمد اشاره کرد و گفت: استفاده از نیروی انسانی بومی در استان در شرایط برابر قطعاً بر نیروی غیربومی تقدم دارد. ظرفیت‌های استان برای اینکه کردستان بیکار نداشته باشد و حتی از خارج استان نیروی کار جذب کند کاملاً کافی است و نیاز به همت مضاعف مسئولان دارد. رئیس جمهور تأکید کرد: مسئولان توجه داشته باشند که متن و اصل کار آنها خدمت‌رسانی خالصانه به مردم است و هرگز نباید اجازه دهند این متن به حاشیه رانده شود. پیش از سخنان رئیس جمهور استاندار و وزیر نیرو نیز در سخنانی به تشریح اقدامات انجام شده برای رفع مشکلات استان و برنامه‌های پیش‌رو در این زمینه پرداختند.
 قوم کرد، قوم نامدار و اصیل ایرانی
آیت‌الله رئیسی در دیدار با جمعی از علما، روحانیون، ائمه جمعه و جماعت استان نیز حضور در جمع و گفت‌وگو با افرادی را که از یک سو با مردم ارتباط بلاواسطه دارند و از سوی دیگر مورد وثوق و اعتماد مردم هستند، برای خود مغتنم دانست و گفت: دولت مردمی همه تلاش خود را برای رفع عقب‌ماندگی‌ها و مشکلات به کار گرفته است. رئیس جمهور با اشاره به شهدا و جانبازان پرشمار استان کردستان و نیز از خودگذشتگی پیشمرگه‌های کرد در برابر تجزیه‌طلبان، قوم کرد را از اقوام نامدار و اصیل معرفی کرد که روح آنان با آموزه‌های اسلام عجین شده و می‌خواهند مسلمان زندگی کنند.
 اغتشاش، ادامه شکست فشارحداکثری
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه ایران کشور هدفمندی است و در مسیر پیشرفت حرکت می‌کند، افزود: دشمن پس از آنکه از جنگ و توطئه‌های تجزیه‌طلبانه نتیجه نگرفت، تحریم‌های گسترده‌ای علیه ملت ایران وضع کرد تا این مردم را متوقف کند، اما در نهایت ناچار به اعتراف رسمی شد که در اعمال این تحریم‌ها در قالب سیاست فشار حداکثری شکست خورده و لذا از فشار و تحریم، به فتنه و اغتشاش روی آورده است.
دشمن واقعی، امریکا است
آیت‌الله رئیسی در ادامه تأکید کرد: ما دشمن انقلاب اسلامی را کسانی نمی‌دانیم که در رخدادهای اخیر تحت تأثیر هیجانات و احساسات به خیابان آمدند و از سر غفلت حرفی هم زدند، دشمن واقعی جمهوری اسلامی امریکا و رژیم صهیونیستی هستند. البته واکنش نظام جمهوری اسلامی به کسانی که در این مدت مرتکب قتل و ایجاد ناامنی شدند قاطعانه و سخت است. رئیس جمهور با اشاره به وجود برخی مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در کشور اظهار کرد: دولت مردمی همه تمرکز خود را بر حل مشکلات قرار داده است و در عین حال باید توجه داشته باشیم که در برابر تلاش دشمن برای بزرگنمایی مشکلات و مشوه جلوه دادن اوضاع نباید از جهاد تبیین غافل شویم، چرا که دشمن به دنبال فریب جوانان ما است.
کاهش 20 تا 25 درصدی تورم
آیت‌الله رئیسی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به دستاوردهای دولت در مهار روند افزایشی تورم و کاهشی شدن نرخ آن با وجود اثرات ناشی از اجرای قانون مردمی کردن یارانه‌ها، اظهار کرد: دولت کار خود را با تورم حدود ۶۰ درصدی آغاز کرد اما نرخ تورم در اسفند سال ۱۴۰۰ به ۳۵ درصد کاهش یافت. پس از اجرای قانون مردمی کردن یارانه‌ها و متأثر از برخی تحولات جهانی و از جمله افزایش جهانی نرخ تورم، تورم در ایران نیز مجدداً افزایش یافت که این روند افزایشی نیز در حال حاضر کنترل شده است.
رئیس جمهور همچنین به رسیدن نرخ رشد اقتصادی از ۴ دهم درصد در شهریور ۱۴۰۰ به ۵ درصد در اسفند همان سال اشاره کرد و گفت: امسال نیز نرخ رشد اقتصادی حدود ۴ تا ۵ درصد خواهد بود. دغدغه اصلی دولت کاهش نرخ تورم و قیمت‌ها است و همزمان افزایش نرخ رشد را نیز در لایحه بودجه سال آینده لحاظ خواهد کرد. رئیس جمهور با بیان اینکه خداوند از علما میثاق گرفته است که با جهل و ظلم مبارزه کنند، اظهار داشت: علما وظیفه دارند که با روشنگری در برابر ظلم و جهل مبارزه کنند و بزرگترین مصداق و منشأ اعمال ظلم و اشاعه جهل نیز امریکا و رژیم صهیونیستی هستند. وی تصریح کرد: دولت همه تلاش خود را برای اجرای عدالت بر پایه سند آمایش سرزمینی به کار گرفته تا زمینه‌های سوء استفاده دشمن را هر چه بیشتر از بین ببرد.


بــــرش
حضور سرزده رئیس جمهور در بازار
رئیس جمهور در سفر پنجشنبه گذشته به کردستان، به صورت سرزده در بازار سنندج حضور یافت. آیت الله رئیسی در این بازدید و پیاده روی که در میدان آزادی- پیاده راه فردوسی (بازار سنندج) صورت گرفت، با کسبه این بازار و مردم حاضر گفت و گو کرد. این اتفاق درحالی افتاد که جریان‌های ضدانقلاب مدعی اعتصاب و بستن مغازه‌ها پس از اغتشاشات اخیر شده بودند. اما حضور سرزده آیت الله رئیسی در این بازار، نه تنها خط بطلانی بر این ادعا بود، بلکه استقبال کسبه و مغازه داران از رئیس جمهور، کذب بودن سایر القائات و فضاسازی‌های آنها را نیز آشکار کرد. مطابق تصاویر منتشر شده، نه تنها بازار سنندج در آرامش بود و فعالیت عادی خود را سپری می کرد، بلکه برخی از شهروندان سنندجی حاضر در بازار نیز پس از مشاهده رئیس جمهور، به استقبال وی رفته و با آیت‌الله رئیسی عکس یادگاری گرفتند. به این ترتیب، حضور عالی‌ترین مقام اجرایی کشور، آن هم به صورت سرزده یا بدون ترتیبات امنیتی خاص در این بازار، نشان‌دهنده امنیت مطلوب این شهر و نقطه پایان اغتشاشات اخیر است، هرچند پیش از این حضور نیز اغتشاشات در سنندج و سایر شهرهای کردستان مهار شده بود.