پروژه کشته‌سازی در بیرون از مرزها

گروه سیاسی/ روز پنجشنبه واشنگتن‌ پست در گزارشی با عنوان «افزایش ترور و توطئه آدم‌ربایی ایران، مقامات غربی را نگران کرده است»، ادعایی عجیب را مطرح کرد. واشنگتن پست مدعی شد «بر اساس اسناد و مدارک دولتی و مصاحبه با 15 مقام سیاسی در واشنگتن، اروپا و خاورمیانه، دولت ایران تلاش‌های خود را برای ربودن و کشتن مقامات دولتی، فعالان و روزنامه‌نگاران در سراسر جهان از جمله در ایالات متحده افزایش داده است.» در ادامه این گزارش ادعا شده افرادی که از ایران به ایالات متحده امریکا، بریتانیا، کانادا، ترکیه و اروپا آمده‌اند یا رسانه‌های ضدایرانی و کسانی که با رژیم صهیونیستی در ارتباط هستند افرادی هستند که می‌توانند هدف این حملات قرار بگیرند. این رسانه امریکایی همچنین نوشت نمی‌تواند اسامی بسیاری از مقام‌هایی را که با آنها گفت‌وگو کرده است منتشر کند.
در این گزارش آمده است: «نورمن تی. روله، افسر سابق سازمان اطلاعات مرکزی امریکا - سیا - هم که قبلاً بر فعالیت‌های اطلاعاتی مرتبط با ایران کار کرده به واشنگتن‌پست گفته تهران تشنه نشان دادن قابلیت‌های خود است و نهادهای غربی هم احتمالاً مراقب این حرکات ایران هستند.»
دم خروس از اینترنشنال بیرون زد
واشنگتن پست برای اثبات ادعاهای خود به سخنان دو مقام امنیتی و دستگاه‌های جاسوسی در کانادا و انگلیس نیز متوسل شد و نوشت که رئیس آژانس امنیت داخلی انگلیس مدعی شده است حداقل 10 تهدید بالقوه برای ربودن یا کشتن اتباع انگلیسی یا افراد مستقر در این کشور را کشف کرده است.


واشنگتن پست همچنین به نقل از برخی افراد مقیم لندن مدعی شد ایران کارکنان بی‌بی‌سی فارسی و ایران اینترنشنال را تهدید کرده است. این رسانه امریکایی ادامه داد در ماه اخیر پلیس در خارج از دفتر ایران اینترنشنال لندن مستقر شده است. رسانه سعودی ایران اینترنشنال نیز با این ادعا که «حجم تهدیدات علیه کارکنان ما افزایش یافته است» به واشنگتن پست گفت: «دو خبرنگار ارشد تهدید به مرگ شده‌اند» واشنگتن پست در نهایت نیز به نقل از مقاماتی که نامی از آنها نبرده است این تحلیل را ارائه داد که اقدامات ایران در نهایت به قتل یک ناراضی، روزنامه‌نگار یا شخصیت دولتی غربی منجر خواهد شد.
 عملیات جدید علیه ایران
گزارش این رسانه امریکایی بدون مستندات و ادهای مطرح شده این گمانه را تقویت می‌کند که سرویس‌های غربی با ترور و کشتن برخی چهره‌های اپوزیسیون ضدایرانی در کشورهای خود، آن را به جمهوری اسلامی ایران منتسب کنند و برای فشار بیشتر حقوق بشری به ایران بهانه‌ای جدید فراهم نمایند؛ روندی که با احضار دیپلمات ایرانی به وزارت خارجه انگلیس و با ادعای بدون سند تهدید شدن برخی خبرنگاران رسانه‌های ضدایرانی از سوی دولت ایران، نیز حاکی از همین پروژه بود.
این توطئه در هفته‌های اخیر و با افزایش فضاسازی‌های سیاسی و ضدایرانی قابل حدس بوده است. برخی رسانه‌ها و کارشناسان داخلی بارها نسبت به تهدید امنیت جانی برخی چهره‌های شناخته شده که در حوادث اخیر به کشورهای دیگر مهاجرت کرده و میدانداری تحریک اغتشاشات را داشته، هشدارهایی داده‌اند. سلبریتی‌ها و خبرنگاران مطرح ضدایرانی در رسانه‌های فارسی زبان بیگانه می‌توانند بهترین سوژه‌ها برای ادامه پروژه کشته سازی در بیرون از مرزها توسط دشمن باشند. این افراد به دلیل ویژگی‌هایی که دارند دستگاه‌های جاسوسی بیگانه را برای پیشبرد این پروژه به سوژ‌هایی جدی تبدیل می‌کنند. برخلاف پروژه کشته‌سازی در داخل ایران که چهره‌های ناشناخته مورد هدف قرار می‌گیرند و رسانه‌های بیگانه برای شناساندن آنها و برقراری ارتباط بین نحوه مرگ و اغتشاشات اخیر داستان‌سازی می‌کردند، خبر حمل یا ترور هر یک از اپوزیسیون ضدایرانی می‌تواند بسرعت یک موج رسانه‌ای ایجاد نماید. نهادهای حقوق بشری و سازمان‌های سیاسی کشورهای غربی نیز با توجه به سابقه فعالیت آنها به شکل راحت تری به پرونده سازی حقوق بشری مبادرت خواهند کرد.
توطئه‌ای تکراری در قالبی جدید
پروژه کشته‌سازی برای تحت تأثیر قرار دادن افکار عمومی و متهم کردن حاکمیت به این مسأله از جمله روش‌هایی است که از دهه 70 تاکنون و به بهانه‌های مختلف پیگیری شده است. از زمانی که احمد باطبی پیراهن به ظاهر خونینی را در سال 78 بالای دست گرفت و بعداً مشخص شد اساساً در ماجرای کوی دانشگاه هیچ دانشجویی کشته نشده تا فتنه 88 که پروژه کشته‌سازی با خبر و فیلم عجیب پیکر بی جان ندا آقاسلطان در یکی از خیابان‌های بدون آشوب در تهران رسانه‌ای شد. حتی در این سال بود که اسم افرادی همچون ترانه موسوی نیز به عنوان کشته شده‌ معرفی شد و البته چندی بعد وی در مصاحبه تلویزیونی این خبر را تکذیب کرد. در هفته‌های گذشته نیز همین مسأله کشته‌سازی با تمسک به مرگ افرادی که در حوادثی مانند تصادف، بیماری و حتی خودکشی جان خود را از دست دادند، منتشر شد. به علاوه آنکه برخی جانباختگان نیز اساساً در محل درگیری حضور نداشته یا با سلاح غیر سازمانی کشته شده بودند.
اما این پروژه در داخل توانایی خود را برای موج‌سازی رسانه‌ای از دست داده است؛ چراکه روایت‌های پر ایراد از کشته شده‌های ادعایی که در واقعیت به دلایل دیگری فوت کرده‌اند باعث بی اعتباری این دست خبرها شده است. از همین رو به نظر می‌رسد در نسخه به روز شده این سناریو افراد مطرح در داخل و خارج از کشور مورد توجه پشتیبانان اصلی این توطئه قرار گرفته است. اکنون شواهد نشان می‌دهد رسانه‌ها و دولت‌های غربی تلاش دارند اذهان را برای اقدام احتمالی همین کشورها و شروع یک بازی روانی دیگر آماده نمایند.