پاسخگویی به مردم

   آرمان ملی- حمید شجاعی: تحولات اخیر در جامعه حدفاصل 3 ماه گذشته که موجبات بروز اعتراضاتی از سوی مردم را فراهم آورده و بعضا نیز عده‌ای از آن سوء‌استفاده کرده‌اند باعث شده تا برخی مقامات و چهره‌های سیاسی به لزوم تغییر و اصلاح رویکردها و روندهای جاری در جامعه تاکید داشته باشند و حل مشکلات و رفع مطالبات جامعه را در گرو این اصلاح و تغییر بدانند. از همین‌رو چندی است فعالان سیاسی و کارشناسان امر با توجه به شرایط موجود در جامعه در خصوص حکمرانی نو و مولفه‌های آن سخن به میان آورده و می‌آورند. چه اینکه اواسط ماه گذشته نیز به طور رسمی استارت طرح این مساله از سوی محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس زده شد و وی در 8 و 15 آبان به این موضوع پرداخته و گفت: «امیدوارم هر چه سریع‌تر امنیت در کشور به صورت کامل تثبیت شود تا تغییرات مشروع و لازم به سمت حکمرانی نو در عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در چارچوب نظام سیاسی جمهوری اسلامی آغاز شود. نظام سیاسی کشور به جهت استواری بر اراده مردم بستر قطعی هر نوع اصلاح و تغییر برای تامین منافع عمومی است، البته بخشی از این تغییر نیز اصلاح در نظام حکمرانی در چارچوب نظام سیاسی جمهوری اسلامی است که باید به حکمرانی نو منجر شود.» در همین راستا برخی معتقدند که اصلاح روش‌ها و حکمرانی نو در گام نخست باید به خواسته‌های اقشار مختلف مردم در حوزه‌های متفاوت توجه کند تا ضمن پرکردن شکاف به وجود آمده و بازیابی اعتماد لطمه دیده با رویکردهای مثبت و موثر جامعه را نیز به سمت آرامش سوق دهد. هر چند که بسیاری نیز بر این باورند که اساسا منظور از حکمرانی نو یعنی بازگشت به اصول مترقی قانون اساسی و توجه به آزادی‌ها و نیازهای نسل جوان. آنچه مسلم است قانون اساسی آنقدرها ظرفیت دارد که امروز بازگشت به این قانون بالادستی و مادر و اجرای اصول مترقی آن می‌تواند راهکارهای بسیاری را پیش‌روی حاکمیت و جامعه قرار دهد. مهم این است که ابتدا میان حاکمیت، جریان‌های سیاسی و جامعه یک فهم مشترک بین‌الاذهانی در خصوص حکمرانی نو صورت گیرد و همه برداشتی واحد از این موضوع داشته باشند و بر همان مبنا و مولفه‌های خاص خود تغییر و اصلاحات مدنظر در این حکمرانی نو مدنظر رئیس مجلس نیز انجام شود. 
 عقلای جریان‌های سیاسی قائل به اصلاحاتند
 یک نماینده مجلس ششم در ارتباط با لزوم تغییر و اصلاح در چارچوب حکمرانی نو اظهارداشت: عقلای جریان‌های مختلف معتقدند که باید اصلاحاتی در عرصه‌های مختلف در کشور صورت گیرد و ادامه وضع به همین وضع مشکل خواهد بود. ناصر قوامی به «آرمان‌ملی» گفت:  اینکه آقای قالیباف صحبت از حکمرانی نو و اصلاحات می‌کند نشان می‌دهد که وی و عقلای اصولگرا نیز به این درک از شرایط موجود در جامعه رسیده‌اند. اکثریت مردم نیز خواهان اصلاحات هستند. رئیس کمیسیون حقوقی مجلس ششم بیان کرد: حاکمیت اگر بخواهد اصلاحاتی صورت گیرد یکسری عقلا واسطه می‌شوند و این مساله را برای جامعه شفاف می‌کنند و قطعا هم اگر بخواهد اصلاحاتی صورت بگیرد از سوی جامعه و معترضان هم استقبال صورت خواهد گرفت. 
  از هر نوع شیوه برای حکمرانی نو استقبال می‌کنیم 
 یک چهره سیاسی اصلاح‌طلب در خصوص مفهوم حکمرانی نو بیان داشت: حکمرانی نو یا مسائلی مانند اینکه در بحران‌ها مطرح می‌شود، معمولا شنیده نمی‌شود، چون هر کسی یا هر مجموعه‌ای یک هویت پیشینی دارد که این هویت پیشینی، شخصیت او را ساخته است.  محمدعلی ابطحی گفت: جریان اصولگرا در 40 سال اخیر اسم‌های مختلفی داشته و محوریت قدرت سیاسی، امنیتی و اقتصادی عمدتا دست نیروهای این جریان بوده است. حکمرانی نو یک حرف نیست که آدم بتواند ارائه کند، یک برنامه است. وی افزود: طرح یک برنامه زمانی مقبول می‌افتد که تاریخ سیاسی‌ آن مجموعه این برنامه را تایید کند. رئیس دفتر رئیس‌جمهور در دولت اصلاحات بیان کرد: بنابراین قبول ندارم که ایده «حکمرانی نو» در جامعه شنیده شده باشد و مردم مشتاق جزئیاتش باشند که این برنامه جدید آقای قالیباف چه می‌خواهد بکند واقعا نشانه‌های این مساله را در هیچ کجا ندیدم. معتقدم اگر این ایده شنیده می‌شد، بعداز آن قدری جامعه آرام می‌شد، ابطحی اظهارکرد: البته امیدوارم این صحبت آقای قالیباف شنیده شده باشد، من که خیلی خوشحال می‌شوم و از هر ایده نو و متفاوت برای شیوه حکمرانی استقبال می‌کنم. وی ادامه داد:  اگر ایده حکمرانی نو شنیده و عملیاتی شود ما هم خوشحال می‌شویم. یعنی ان‌شاءا... که راهکارهای عملیاتی‌اش را هم می‌گویند و بعد در جامعه عمل می‌شود، چون من خودم هم شنیدم که ایشان گفته‌اند راهکارهای خوبی داریم. عضو مجمع روحانیون مبارز تصریح کرد: ما در جمهوری اسلامی از نظر قانون اساسی دچار بن‌بست نیستیم، اما از ظرفیت‌های قانون اساسی استفاده نشده است. حاکمیت باید تلاش کند که بین خودش و این نسل موجود یک مجموعه داشته باشد که بهترین گزینه‌اش هم اصلاح‌طلبان بودند اما این گزینه را خراب کردند.