مذاکره تنها راه جلوگیری از مکانیزم ماشه

آرمان امروز، گروه ديپلماسي: زمزمه‌ها براي اجرايي شدن «قطعنامه 2231 شوراي امنيت سازمان ملل»، که باعث خواهد مي‌شود کشورهاي عضو سازمان ملل، روابط ديپلماسي خود با ايران را قطع کنند، به گوش مي‌رسد. اين قطعنامه پيش از سال 2015 تنظيم شده است و تنها به‌دليل برجام معلق شده بود. لازم به ذکر است که کشورهايي مانند «روسيه» و «چين» که همواره خود را از حاميان بين‌المللي ايران معرفي مي‌کنند به اين قطعنامه راي داده بودند و در صورت اجرايي شدنش ملزم هستند که قوانين را اجرايي کنند. در صورت اجرايي شدن قطعنامه 2231 هيچ کشوري نمي‌تواند آن را وتو کند. به اين موضوع هم بايد اشاره کنيم که تا اجرايي شدن اين قطعنامه که مي‌تواند روابط بين‌الملل ايران را به شدت محدود کند، يک سال زمان باقي مانده است و ايران همچنان مي‌تواند با ايجاد روابط ديپلماسي و گفت‌وگو از اين رخ داد جلوگيري کند. نشست دوره‌اي و عادي شوراي امنيت سازمان ملل براي بررسي چهاردهمين گزارش دبير کل اين سازمان درخصوص اجراي قطعنامه 2231 و برجام قرار است  19 دسامبر (28 آذرماه) برگزار شود. جلسه‌اي که قرار است آواخر آذرماه برگزار شود تفاوت‌هايي با ساير جلسات دارد و آن هم به اين دليل است که ناآرامي‌هاي اخير و پرونده هسته‌اي ايران باعث شده اختلافات بين ايران و طرف‌هاي غربي شدت بيشتري بگيرد، که همين موضوع مي‌تواند همه موضوعات را تحت تاثير قرار دهد. برخي معتقدند زمزمه‌هايي به گوش مي‌رسد تا غربي‌ها بخواهند اين قطعنامه را در سال آينده در هر شرايطي اجرايي کنند، زيرا اکنون آنها معتقتند توافقنامه‌اي به نام «برجام» ديگر وجود ندارد.
 «روچيرا کامبوج»، سفير و نماينده دائم هند در سازمان ملل که از اول دسامبر به وقت محلي، کشورش رياست دوره‌اي شوراي امنيت را در آخرين ماه حضور در اين شورا، برعهده گرفته است، اين مطلب را در نشست خبري خود با خبرنگاران بيان کرد. مطابق قطعنامه 2231، هر شش ماه يکبار گزارش دبيرکل سازمان ملل در نشست عادي شوراي امنيت سازمان ملل ارائه و نماينده دائم جمهوري اسلامي ايران در سازمان ملل نيز در اين نشست سخنراني مي‌کند. نشست دوره اي و عادي شوراي امنيت در 28 آذر ماه ، براي بررسي چهاردهمين گزارش «آنتونيو گوترش»، دبيرکل سازمان ملل متحد از اجراي قطعنامه 2231 و توافق برجام برگزار خواهد شد. نشست دوره اي قبلي 9 تيرماه امسال برگزار شده بود که دبير کل سازمان ملل متحد پيش از برگزاري اين نشست، گزارش خود را از اجراي قطعنامه 2231 شوراي امنيت ارائه داد. گوترش در سيزدهمين گزارش خود بر ضرورت رفع تحريم‌هاي هسته‌اي يک‌جانبه آمريکا عليه ايران و بهره‌مندي ايران از مزاياي اقتصادي برجام تاکيد کرده بود.
دولت «جو بايدن»، رئيس جمهور آمريکا که تا پيش از وقوع حوادث داخلي ايران، به‌دليل انتخابات مياندوره‌اي کنگره قادر به تصميم‌گيري سياسي درباره مذاکرات وين نبود، همزمان با شروع اعتراضات با دخالت در امور داخلي ايران، به رغم شعار رويکرد ديپلماسي در قبال ايران اعلام کرد که بر اين حوادث متمرکز شده است. آمريکا همزمان با اعلام تمرکزش بر ناآرامي‌ها و حمايت از برهم زنندگان نظم و امنيت ايران، رويکرد دوگانه و سياست فشار حداکثري خود را با ادعاي حمايت از ملت ايران و دفاع از حقوق بشر در پيش گرفت در حاليکه جو بايدن در دو سال رياست جمهوري خود، هيچ اقدامي براي کاهش تحريم ها عليه ملت ايران انجام نداده است.
در آخرين تحولات در اين زمينه، «آلمان»، «انگليس»، «فرانسه» و «ايالات متحده آمريکا» با صحنه‌گرداني رژيم صهيونيستي، در تداوم سياست فشارحداکثري، قطعنامه‌اي را عليه ايران به شوراي حکام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي پيشنهاد و با فشار سياسي تصويب کردند که در آن به دليل کشف ذرات اتمي در سه سايت اعلام نشده در ايران، خواستار همکاري تهران با آژانس براي حل‌وفصل مسائل ادعايي پادماني شده است.


ادعاي کشف ذرات اتمي سه سال پيش از سوي نخست‌ وزير وقت اسرائيل مطرح و سپس توسط آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و رسانه‌ها دامن ‌زده شد. جمهوري اسلامي ايران که بارها ادعاهاي مطرح شده را رد و تاکيد کرده است که تعهدات کشورها در حوزه پادمان نامحدود نيست با افزايش توان هسته‌اي خود به قطعنامه شوراي حکام پاسخ داد. بر اساس گزارش سازمان انرژي اتمي، ايران توليد اورانيوم تا غناي 60 درصد را براي نخستين بار در تاسيسات هسته‌اي فردو افزايش داد و روند تعويض سانتريفيوژهاي نسل اول با ماشين‌هاي پيشرفته 6-IR را در نطنز آغاز کرد.
سه کشور اروپايي عضو برجام که با اهمال و بي‌عملي خود توافق هسته‌اي را به پوسته‌اي خالي تبديل کرده‌اند، با صدور بيانيه‌اي مشترک واکنش ايران را «غيرقابل قبول» دانسته و ادعا کردند که اقدامات صورت گرفته فراتر از محدوديت‌هاي برجام است و آن را تهي‌تر مي‌کند.
مذاکرات تنها راه جلوگيري از اجرايي شدن قطعنامه 2231
«جلال ساداتيان»، ديپلمات پيشين و تحليلگر مسايل بين‌الملل در پاسخ به اينکه باتوجه به افزايش فشارها به ايران، نشست دوره‌اي و عادي شوراي امنيت سازمان ملل براي بررسي چهاردهمين گزارش دبير کل اين سازمان درخصوص اجراي قطعنامه 2231 و برجام چه تفاوتي با ديگر جلسات در مورد ايران خواهد داشت، به‌خبرنگار «آرمان امروز» مي‌گويد: «توجه داشته باشيد که اين جلسه در ادامه جلسات ديگر شوراي امنيت است.
 با توجه به رخ‌دادهاي اخير که کشورهاي اروپايي رفته رفته روابط خود را با ايران کاهش داده‌اند، بايد بگوييم که زمزمه‌هايي براي اجرايي شدن ‎ قطعنامه 2231 به گوش مي‌‎رسد که بعد از آن هر کشوري که عضو سازمان ملل است از همکاري با ايران منع خواهد شد. البته هنوز تا رسيدن به اين نقطه، يک سال زمان باقي است که در ادامه جمهوري اسلامي ايران مي‌تواند با ادامه مذاکرات از اجرايي شدن اين قطعنامه جلوگيري کند.»
اين تحليلگر در همين مورد و با اشاره به تلاش برخي کشورهاي اروپايي براي کشاندن پرونده ايران به شوراي حکام ادامه مي‌دهد: «برخي کشورها مانند فرانسه و انگلستان تلاش دارند که پرونده ايران را به شوراي حکام بکشانند تا در ادامه محدودسازي‌ها، بتوانند به نتيجه‌اي که به‌دنبالش هستند دست پيدا کنند. در اين صورت همه موضوعات به پيش از توافقنامه برجام باز مي‌گردد و ديگر حتي کشورهايي مانند روسيه و چين هم نمي‌توانند از «حق وتو» خود براي جلوگيري از اجرايي شدن قطعنامه 2231 استفاده کنند زيرا خودشان هم به‌عنوان عضوي از سازمان ملل به اين قطعنامه راي داده‌اند و موظف هستند که روابط خود با ايران را متوقف کنند در غير اين صورت با جريمه‌هايي از سوي سازمان ملل روبه‌رو خواهند شد. اين موضوعات رفته رفته نشان مي‌دهد که غربي‌ها براي فعال کردن «مکانيزم ماشه» برنامه‌ريزي دارند و تلاش مي‌کنند که بتوانند اين مکانيزم را اجرايي کنند.»