ویروس ناشناخته متهم ردیف اول مسمومیت دانشجویان

حميد رضا خالدي
آرمان امروز: در آستانه روز دانشجو، انتشار گزارش‌هايي از مسموم شدن تعدادي از دانشجويان در سه دانشگاه مختلف کشور باعث شد تا شايعات و حاشيه‌هاي بسياري در فضاي مجازي و بين افکار عمومي دهن به دهن شود. نخستين گزارش در اين زمينه در ماه جاري‌، در دومين روز آذرماه و در دانشگاه صنعتي اصفهان رقم خورد‌. گزارشي که براساس آن گفته مي‌شد تعدادي از دانشگاهيان با علايم تب و مشکلات گوارشي به مرکز بهداشت و درمان دانشگاه مراجعه کرده‌اند‌. بر اين اساس اعلام شد که تشخيص اوليه پزشکان آن مرکز، شيوع بيماري ويروسي بوده است.
اما اين پايان ماجرا نبود. تنها چند ساعت بعد از انتشار اين خبر و انعکاس وسيعي که در فضاي مجازي داشت و شايعات فراوني را نيز به همراه داشت، دانشگاه مزبور مجبور شد شماري از دانشجويان را به بيمارستان نهم دي خميني شهر منتقل کند تا در آنجا تحت مراقبت‌هاي درماني قرار گيرند ضمن آنکه به موازات اين اقدام، آزمايش‌هاي مختلفي را در دستور کار قرار داد تا بررسي شود که ريشه مسموميت از کجا بوده است. به‌خصوص آن‌که قوي‌ترين گزينه  مطرح شده از سوي دانشجويان و کاربران فضاي مجازي مسموميت توسط آب آلوده بود. با اين حال تنها عايدي اين  آزمايش‌هاي به‌گفته مدير روابط عمومي دانشگاه آن بود که آب مصرفي دانشجويان سالم بوده و بنابراين نمي‌تواند عامل مسموميت دانشجويان بوده باشد.
اين گزارش باعث شد تا اين بار تمام احتمالات به سمت «مسموميت غذايي» سوق پيدا کند. در عين حال همزمان با بالا گرفتن موج اخبار و شايعات تشکيل جلسه فوري و اعزام تيم واکنش سريع و استقرار در دانشگاه در ساعت 12:30 همان روز، مصاحبه با برخي افراد علامت دار و ثبت شرح حال دانشجويان بيمار مقيم خوابگاه، تهيه نمونه هاي ميکروبي و شيميايي آب و نمونه هاي انساني کرونا و التور، آموزش افراد، استقرار پزشک اپيدميولوژيست در مرکز بهداشت دانشگاه و تکميل پرسشنامه آناليز ريسک  مواد غذايي، بازرسي هاي مکرر از شرايط بهداشتي اماکن، بازرسي سامانه فاضلاب و پساب دانشگاه، گندزدايي اماکن و اعلام ممنوعيت موقت طبخ غذا در دانشگاه، از جمله اقداماتي بودند که در آن برهه انجام شدند.  سرانجام مشخص شدکه «احتمالاً آلودگي غذاي توزيع شده در سلف مرکزي در روز سه شنبه (يکم آذرماه) به باکتري شيگلاسونئي سبب بيماري تعدادي از دانشجويان مصرف کننده اين وعده غذايي شده و در روز‌هاي بعد و به دنبال تماس اين دانشجويان با سايرين، افراد ديگري نيز دچار علائم بيماري شده اند.»  درعين حال تا اطلاع ثانوي، عرضه غذاهاي با ريسک آلودگي از جمله کباب کوبيده  و جوجه کباب  و  محصولات فله اي(دسر، دورچين، سبزي خوردن، لبنيات و ماست خيار)  نيزممنوع  شد.  


ضدعفوني مستمر کليه اماکن و فضاهاي دانشگاه بويژه رستوران، خوابگاه، سرويس هاي بهداشتي و همچنين رعايت بهداشت فردي و عمومي توصيه اکيد به منظور پيشگيري از اين بيماري است.»
گزارشي که به نظر مي رسيد مي تواند حسن ختامي بر اين حادثه رخ داده باشد. گرچه تکرار حوادثي مشابه در دو دانشگاه ديگر نشان داد که اين رشته سردراز دارد.  يک هفته پس از مسموميت دانشجويان اصفهاني، از کرج و اراک نيز اخباري منتشر شد که حکايت از بروز حادثه اي مشابه در دانشگاه هاي خوارزمي کرج و صنعتي اراک داشت. براين اساس جمع کثيري از دانشجويان اين دانشگاه به دليل مصرف غذاي شب گذشته سلف (چهارشنبه، 9 آذر)، مسموم شده و دچار تهوع، بدن درد و تب و لرز شده‌ بودند. مسموميتي وسيع که درمانگاه دانشگاه توان کافي براي مقابله با آن را نداشت و در نتيجه بار ديگر اعزام دانشجويان به مراکز درماني در دستور کار قرار گرفت.