پاکسازی گسترده در عراق

آرمان امروز|سرویس بین الملل: نخست وزیر عراق پس از تشکیل دولت و در اقدام مهم خود، تعداد زیادی از افسران و فرماندهان امنیتی را از سمت‌ هایشان برکنار و برخی از آن ها را جا به جا کرد. اقدامی که از سوی رسانه ها تحت عنوان پاکسازی نخست وزیر عراق یاد شد.
در این پاکسازی ۷۱۹  افسر و ۳۰ هزار سرباز در رده‌ های مختلف امنیتی، اطلاعاتی و حفاظتی از سمت‌ هایشان برکنار و یا جا به جا شده اند.  از سوی دیگر السودانی ۹۰۰ چهره را از پست‌ های غیرنظامی برکنار و اخراج کرده و با چهره‌هایی از چارچوب هماهنگی و شبه‌ نظامیان حشد الشعبی جایگزین کرد. بسیاری بر این باور هستند که این اقدامات نخست وزیر عراق از سوی المالکی و قیس الخزعلی مدیریت می شود و السودانی تنها در این عرصه یک بازیگر ظاهری است. تحولات این روزهای عراق بزرگترین عملیات پاکسازی دولت الکاظمی و جریان صدر جهت آمادگی برای تغییر قانون انتخابات است.
اخبار محلی از داخل عراق حاکی از این است که بیش از ۹۰۰ سمت در وزارت کشور، امنیت ملی و اطلاعات عراق تغییر کرده است و این روند احتمالا در روزهای آتی نیز ادامه داشته باشد. نخست وزیر عراق در هفته های اخیر تعهد داد که تصمیماتی طبق قانون اساسی عراق بگیرد اما تغییرات اخیر آن هم به دلیل تعداد بالا و به صورت یکباره برخلاف وعده های داده شده از سوی السودانی است. چهره هایی سیاسی و نظامی که به تازگی در عراق برکنار شده اند از نزدیکان مصطفی الکاظمی بودند. مصطفی الکاظمی، نخست وزیر پیشین عراق است که در عرصه سیاسی، مقامی نزدیک به ایالات متحده آمریکا بود. بر همین اساس، شیاع السودانی که چهره ای نزدیک به ایران است، مشخصا نزدیکان الکاظمی را در روزهای اخیر برای تغییره چهره دولت عراق برکنار کرده است. افراد منتسب از سوی نخست وزیر عراق پیش از این در کابینه ‌های نوری المالکی، حیدر العبادی و عادل عبدالمهدی فعالیت داشته‌ و در دولت الکاظمی سمت‌های خود را از دست داده بودند.