گفت‌و‌گوی صریح و صمیمانه مسئولان و دانشجویان

رئیس قوه قضائیه دیروز در آستانه روز دانشجو و در راستای سلسله‌ نشست‌های هم‌اندیشانه خود با اقشار مختلف مردمی و نخبگانی با نمایندگان تشکل‌های مختلف دانشجویی از دانشگاه‌های سراسر کشور دیداری صمیمانه برگزار کرد.
به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای، در این نشست با بیان اینکه همواره تاکید دارم باید بیش و پیش از دیگران به خودمان و مجموعه خودمان بپردازیم و ایرادات موجود را رفع و اصلاح کنیم، اظهار داشت: یکی از معیارهای اساسی برای پیشبرد امور، قانون است؛ دستگاه قضایی نیز باید به قانون عمل کند؛ در قضیه رسیدگی به پرونده اغتشاشگران که در سخنان چند تن از شما دانشجویان مطرح شد، موضوع زمان‌بر بودن و تعلل نمود داشت؛ در این‌جا باید توجه داشت که در مواقع آشوب و اغتشاش، ممکن است عده‌ای بی‌گناه یا کم‌گناه دستگیر شوند و عناصر اصلی و حرفه‌ای خود را مخفی کنند، طبیعتاً تفکیک این عناصر و شناسایی و دستگیری عاملین اصلی زمانی را به خود اختصاص می‌دهد.
محسنی اژه‌ای تاکید کرد: پرونده آن عناصر اغتشاشگر به‌ویژه آن عناصر اصلی که مرتکب جنایت و اقدامات ضدامنیت مردم شده بودند، به محض دستگیری، از ناحیه مراجع ذی ربط قضایی به سرعت و دقت و وفق موازین قانونی مورد رسیدگی قرار گرفت و احکام برخی از آنها نیز به تایید قطعی رسید.
وی افزود: در سخنان یکی از دانشجویان بحث پرونده‌های باز در قوه قضائیه مطرح شد و برای نمونه از پرونده متروپل آبادان نام بردند که من تعجب کردم؛ چرا که در پرونده مزبور پس از وقوع حادثه، اقدامات مربوطه اعم از شناسایی متهمان، دستگیری آنها، کارشناسی پرونده و رسیدگی‌های تخصصی قضایی به سرعت در دستورکار قرار گرفت و حکم قطعی اعلام شد و علاوه‌بر آن، به میزان ۶۰ میلیارد تومان نیز دیه به حادثه‌دیدگان پرداخت شد.


رئیس قوه قضائیه خطاب به دانشجویان بیان داشت: بسیاری از نقدهای شما را قبول دارم؛ تعداد زیادی از نقدهایی که در این جلسه در مورد قوه قضائیه مطرح شد وارد است اما باید به واقعیت‌ها هم توجه داشت.
در اجرای سند تحول قضایی
کُندی و تعلل وجود ندارد
اژه‌ای با اشاره به موضوع مطرح شده در سخنان یکی از دانشجویان درخصوص سند تحول قضایی گفت: در اجرای سند تحول قضایی، کُندی و تعلل وجود ندارد و کار با سرعت به جلو می‌رود.
پیش از سخنان رئیس قوه قضائیه، نمایندگان تشکل‌‌های « بسیج دانشجویی»، «اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل»، «اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان»، «دفتر تحکیم وحدت»، «جنبش عدالتخواه دانشجویی»، «اتحادیه مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی» و «نشریات دانشجویی سراسر کشور» و همچنین نماینده دانشگاه علوم قضایی، به مدت بیش از یک ساعت به بیان دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات خود درخصوص مسائل مختلف پرداختند.
گفتنی است، رئیس قوه قضائیه کمتر از یک ماه پیش نیز در دانشگاه بیرجند حاضر شده بود و در نشستی سه ساعته به سؤالات دانشجویان پاسخ گفته بود.
شهادت سه دانشجوی ایرانی
در مقابل پای معاون رئیس‌جمهور آمریکا
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی ظهر دیروز در آستانه روز دانشجو، در مراسمی که به این مناسبت در دانشگاه تربیت مدرس با حضور تعدادی از نمایندگان تشکل‌های دانشجویی و همچنین دانشجویان با دیدگاه‌های مستقل برگزار شد، پس از استماع مطالبات تعدادی از آنها، گفت: اولین نکته که باید به آن اشاره کنم آن است که به مناسبتی شانزدهم آذر دور هم جمع می‌شویم و چه موضوعی درباره این روز مهم است. روز دانشجو، روزی بود که سه دانشجوی عزیز این کشور در مقابل پای معاون رئیس‌جمهور آمریکا به شهادت رسیدند.
رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: این اتفاق در شرایطی افتاد که سه چهار ماه بیشتر از کودتای ننگین سال ۱۳۳۲ نگذشته بود، واقعه‌ای در آن آمریکا با دخالت مستقیم و کودتای نظامی، دولت ملی ایران را ساقط کرد و به کشور آمد. بنابراین فلسفه ما در گرامیداشت ۱۶ آذر به‌عنوان روز دانشجو چنین موضوعی بوده است.
وی ادامه داد: اگر انقلاب اسلامی فرصت گرامیداشت این روز را به ما داده باید یک درس از آن بگیریم، آن درس این است که از فلسفه و مناسبت روز دانشجو فاصله نگیریم. شانزدهم آذر نشان داد که عزت و استقلال کشور، هویت ملی، سرزمین و خاک ایران ما برای ما مهم است.
قالیباف با اشاره به صحبت‌های یکی از دانشجویان در رابطه با اینکه کشوری قدرتمند هستیم، افزود: امروز ما کشوری قوی، مستقل و قدرتمند هستیم و انقلاب اسلامی این فرصت را برای ما فراهم کرد. امامی که جز برای خدا کلامی نگفت و جز در راه خدا گامی بر نداشت؛ آن مرد الهی با این ملت شجاع و مبتنی بر سنت‌های الهی در عصر مظلومیت و حاشیه‌نشینی دین و معنویت، این احیای مجدد به اسلام و عزت به مسلمین را رقم زد. ما قوی هستیم از این بابت که گفتمان، حرف و منطق برای دنیا مبتنی بر مکتب الهی و اهل‌بیت داریم.
وی تصریح کرد: ایران ما قدرت دارد به این معنی که علی‌رغم هر توطئه‌ای که به هر شکلی از داخل و خارج با محوریت آمریکا و رژیم صهیونیستی و باقی ایادی‌شان برای براندازی و حتی تغییر رفتار در برابر فرهنگ غرب و استکبار انجام شد، ایستاده‌ایم.
رئیس مجلس با یادآوری اتفاقات دهه شصت افزود: ما زمانی را در کشور به سر بردیم که در عرض کمتر از دو ماه رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر، رئیس قوه قضائیه و نمایندگان مجلس و چند هزار نفر از مردم در کف خیابان‌ها ترور شده و به شهادت رسیدند اما این کشور و مردم مقابل این توطئه‌ها ایستادگی کردند و عقب ننشستند.
قالیباف اضافه کرد: ما امروز در یک تحریم دائمی با تغییر شکل تحریم از ابتدای انقلاب تا امروز قرار داریم. اما امروز به زحمت یکایک شما اساتید و دانشجویان و مردم عزیزی که مطابق با صحبت‌های امام خمینی(ره) کسانی تا انتها پای انقلاب خواهند ماند که طعم فقر را چشیده باشند- در عرصه‌های علم و دانش و در حوزه‌های نانو، بایو، هوافضا، مهندسی علی‌رغم همه محدودیت‌ها در کشور و دنیا افتخار کسب کردیم لذا ایران ما قوی است.
وی اضافه کرد: امروز رفتارهای آمریکا از همان جنس دهه ۳۰ است که منتهی با روش‌ها، تکنولوژی و ابزارهای دهه سوم قرن ۲۱ که از یک مدیریت مکانیکی، داینامیکی به یک مدیریت سایبرنتیکی تغییر پیدا کرده و علیه انقلاب اسلامی و ایران عزیز ما اقدام می‌کنند؛ اینها هم با ایران، هم با اسلام و انقلاب اسلامی و همچنین با خوانش ما از اسلام و اندیشه ما از اسلام و اندیشه سیاسی امام مخالف هستند، همچنین این افراد با ایران و ایرانی و این سرزمین و اسلام و این فرهنگ مخالف هستند.
رئیس مجلس با تاکید بر اینکه علت این عکس‌العمل دشمنان، اقدام شجاعانه و قدرتمندانه این ملت در مقابل توطئه‌هاست، اضافه کرد: ملتی که در مظلومیت تمام در دوران دفاع مقدس جنگید و در اوج محرومیت با وجود مشکلات اقتصادی و محاصره‌های علمی را تحمل کرد.
حرکت به سمت نظم جدید در جهان
علی بهادری‌جهرمی سخنگوی دولت نیز عصر دیروز در گردهمایی دانشجویان دانشگاه علم و صنعت که به‌مناسبت روز دانشجو برگزار شد، حضور یافت و در سخنانی به با اشاره به فهرستی از اقدامات خصمانه نظام سلطه علیه ملت ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: امروز هم استمرار همان روز است؛ جنگ نظامی جواب نداد و جنگ اقتصادی و رسانه‌ای به راه انداخته‌اند. از این رو تحریم‌های فلج‌کننده بر ملت ایران تحمیل کردند. از نگاه دشمنان، مردم ایران باید همیشه تلخ کام باشند.
سخنگوی دولت اظهار داشت: در یک سال گذشته و حتی در دو سه ماه گذشته دستاوردهای متعدد و خوبی داشتیم. ما در این چند ماه جزو چند کشور معدود دارای تلسکوپ و ژن‌درمانی شدیم. ما به سمت نظمی حرکت خواهیم کرد که از بازیگران اصلی آن باشیم.
بهادری‌جهرمی همچنین در پاسخ به سؤالات دانشجویان عنوان کرد: نرخ رشد در حوزه صنعت و معدن در سه ماهه اول امسال، 5 درصد بود؛ البته نیازمند فعالیت و رشد بیشتری هستیم. نرخ اشتغال نیز در تابستان امسال به 8.9 درصد رسید.
دانشجویان، دیده‌بان جامعه هستند
دکتر‌هادی طحان‌نظیف، سخنگوی شورای نگهبان که در آستانه روز دانشجو (۱۶ آذر) در جمع صریح و صمیمی دانشجویان دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی حضور یافت، گفت: انتظار از شما دانشجویان به‌عنوان دیده‌بان جامعه، مطالبه‌گری و پیگیری نسبت به اصلاح این قانون است، تاکید کرد: شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌های نامزدهای انتخاباتی طبق قانون، حداقل شرایط نامزدها را اعمال می‌کند، مصداق حداکثری آن با انتخاب مردم صورت می‌گیرد.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤال یک دانشجوی خانم درباره نگاه جمهوری اسلامی به زنان هم گفت: قانون اساسی ما نسبت به موضوع زن، نگاه مترقی و توجه ویژه‌ای دارد؛ مثلا اصل ۲۱ قانون اساسی، دولت را موظف کرده حقوق زنان را در تمام جهات با رعایت موازین اسلامی تضمین نماید. البته تمام اصول قانون اساسی و تمام اصول فصل ملت مربوط به زن و مرد است و صرفا اختصاص به مردان ندارد.
گفت‌و‌گوی شهردار تهران
با دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف
دیروز همچنین شهردار تهران در نشستی که به مناسبت روز دانشجو در دانشگاه صنعتی شریف و با موضوع حوادث اخیر برگزار شد، حضور یافت.
به گزارش خبرگزاری فارس،‌ علیرضا زاکانی در این نشست گفت: در مقطعی بسیار حساس هستیم در سند راهبرد ملی آمریکا اعلام شده است، ده سال آینده مخاطره‌انگیز است چرا که تقسیم قدرت آینده جهان در آن شکل می‌گیرد. در آن سند سه خطر برای آمریکا ذکر شده است، اولین کشور چین است پس از آن روسیه و سپس ایران، توان ما به حدی است که کشوری ابرقدرت‌نما آن را برای خود خطر می‌داند.
زاکانی با بیان اینکه ایران همیشه در زمره کشورهایی بوده است که آمریکا را شکست داده، افزود: چه شده است که دشمن ما از به زبان آوردن تجزیه ایران ابایی ندارد؟ 
وی ادامه داد: عناصری در داخل یا خارج از کشور بنا بر دلایل مختلف حرف‌های دشمن را تکرار می‌کنند. بن‌سلمان اعلام کرده بود درگیری را به داخل ایران می‌آوریم و الان ایران‌اینترنشنال سردمدار وقایع اخیر شده است. دشمن سعی می‌کنند نخبگان را دچار سرخوردگی کند، مکلفیم براساس ظرفیت‌هایمان ایران را بسازیم چرا که تلخ و شیرینش مال ماست. عده‌ای تلاش می‌کنند شعارهای انقلاب به امید تبدیل نشود.
شهردار تهران اظهار داشت: عده‌ای در حال انتقام گرفتن از ملت و انقلاب هستند ما و شما کجای این ماجرا هستیم؟ امروز بحث آینده جهان و منطقه است از ما شکست خوردند و امروز توسط خودمان انتقام می‌گیرند. هرکه بگوید در کشور ما اشکال وجود ندارد حتما اشتباه می‌گوید، انتظار است اشکالات اصلاح شوند و هزینه آن را نیز باید داد.
زاکانی خطاب به دانشجویان بیان داشت: کشور نیاز به قیام علیه فقر،‌ فساد و تبعیض دارد و برای عمل به قانون اساسی نیاز به قیام داریم و شما باید این قیام را انجام دهید. در مشیریه پیرمردی فقیر کنار من نشسته بود و می‌گفت فقر ناراحتم نمی‌کند ولی تبعیض مرا آزار می‌دهد. ما هم در شهرداری به‌دنبال کاهش فاصله شمال و جنوب هستیم. 
وی در مورد خودش و شایسته‌سالاری گفت: مدت‌ها نماینده مجلس و سیاستمدار بودم، پزشکم و عضو هیئت علمی دانشگاه هستم. در مورد شهردار شدن من قانون تغییر نکرد و دیوان عدالت اداری هم آن را تاکید کرد. شهرداری تهران استثنا است و مدرک در مورد شهردار تهران محل قیاس نیست چرا که جایگاهی سیاسی دارد و عضو هیئت دولت به شمار می‌رود. هیچ کار غیرقانونی انجام نشد و عده‌ای نمی‌خواستند شهردار بشوم. سال گذشته 9 هزار میلیارد تومان پول مردم را پس داده‌ام آیا این بد است؟
انقلابی که رفتگر را با چاقو می‌زند آیا انقلاب است؟
شهردار تهران در پاسخ به فریاد یکی از دانشجویان که می‌گفت نمی‌گذارید انقلاب کنیم گفت: انقلابی که رحم‌ به رفتگر نمی‌کند و او را با چاقو می‌زند آیا انقلاب است؟ در شهرداری تهران ۱۲۰۰ حساب را به خزانه واحد تبدیل کردیم که موجب شد دچار‌کسری نشویم و تمام پروژه‌های شهری را آغاز کردیم. اسنادمان را به سمت شفافیت بردیم‌ و می‌خواهیم رابطه بین مراجعه‌کننده و ارائه‌دهندگان خدمت را کم کنیم که قبل از عید آثارش را خواهیم دید.
زاکانی در مورد کادر‌‌سازی اظهارداشت: مایه مصیبت است که مغزهای ما به خارج از کشور بروند از بنده این کار بر می‌آید که امکانتمان را در شهر تهران برای زیر ساخت‌های علم و فن‌آوری تامین کنیم. ۷۵ هزار میلیارد تومان از قبل شهرداری تهران بدهی داشت که تا پایان سال قریب به 20 هزار میلیارد آن را تسویه خواهیم کرد. یک میلی متر تراکم تا حالا نفروخته‌ایم، چرا که به آن نیازی نیست طبق مدارک سال گذشته ۹۹ درصد بودجه محقق شد بدون فروختن تراکم. امسال با وجود اینکه بودجه ۵۰ هزار میلیارد تومان است به فکر تحقق
۷۰ هزار میلیارد تومان هستیم. به‌دنبال ساخت ۱۸۰ هزار واحد مسکن برای شهر تهران هستیم. به‌دنبال مبارزه با فساد در شهرداری تهران بدون هیاهو هستیم.
وی ادامه داد: هدفگذاری کرده‌ایم 6 ساله مترو را تکمیل کنیم و حدود دو هزار دستگاه اتوبوس تحویل گرفته‌ایم و قصد داریم آن را به پنج هزار دستگاه برسانیم، برای ما حمل‌ونقل عمومی یک اصل است می‌خواهیم تهران را ارزان کنیم برای این منظور چهار ابر پروژه در نظر گرفته‌ایم. در مورد ترافیک تهران برنامه‌هایی داریم.
دروغ‌های تکراری
شهردار تهران در مورد شایعه تجاوز به یکی از دانشجویان دانشگاه شریف گفت: از این دروغ‌ها زیاد شنیدم. زمانی از مجلس مامور شدیم رفتیم پیش میرحسین موسوی و کروبی و‌هاشمی و ادعاهایی را مطرح کردند. بعداً آقای کروبی ادعا کرد به چهار نفر تجاوز شده و ما در مجلس پیگیری کردیم. یکی از آنها پسری بود که مادرش چنین ادعایی داشت مادر توضیحاتی در این مورد و پسرش گفت مادر بیماری روانی دارد و آبروی ما را هم برده است. نفر بعدی که خانم بود آمد گفت حین دستگیری دست من را گرفته‌اند و این تجاوز به من است! از گفتن این همه دروغ خسته نشده‌اند، کروبی گفت اگر فلان مسئله ثابت شود خودم اعلام می‌کنم سه نفر مسئله را بررسی کردند و دروغ بودن آن مشخص شد.
گفتنی است، روز دوشنبه نیز انسیه خزعلی، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده هم با حضور در دانشگاه صنعتی شریف به گفت‌و‌گو با دانشجویان پرداخته بود.
طبق برنامه اعلام‌شده، آقای رئیسی رئیس‌جمهور نیز امروز به مناسبت روز دانشجو میهمان دانشجویان دانشگاه تهران خواهد بود.