نباید گذاشت آزادی و امنیت در برابر هم قرار گیرند

آرمان‌امروز: سيدمحمدخاتمي با صدور پيامي به مناسبت روز دانشجو، با اظهار اينکه از دانشجويان انتظار مي رود که توجه داشته باشند همچنان که آزادي يک نياز مبرم و مطالبه مهم است از امنيت نيز براي کشور اهميت دارد و مراد از آزادي، آزادي ملت و از امنيت ، امنيت ميهن است . وي حضور و ابراز وجود دانشجويان را جاي خوشبختي دانست.
متن پيام را به شرح زير است:
به نام خدا
شانزدهم آذرماه را بايد در متن آنچه در بيش از يک قرن بر اين مرز و بوم رفته است و سير و صيرورتي که ملت شريف ايران داشته است، ديد و ارزيابي کرد. مدار حرکت ملّت: نفي استبداد، نفي استعمار و نفي عقب ماندگي، تبعيض و فساد و متناظر آن مطالبه آزادي، استقلال، پيشرفت و عدالت و در يک کلام دستيابي به «زندگي» متناسب با شأن انسان و اقتضائات زمان بوده است.


ولي پاره اي از حادثه ها و ايام جنبه نمادين پيدا کرده است؛ از جمله شانزده آذر که نمايانگر جايگاه والاي دانشگاه و پيشتازي دانشجو در تحولات اجتماع روبه آينده است. با وجود درد و داغي که از خونهاي ريخته شده و آسيب هائي که مردم در عرصه هاي اقتصادي، سياسي، اجتماعي به خصوص اخلاقي ديده و مي بينند، بر دل داريم، جاي خوشوقتي است که پس از انفعال تحميل شده بر دانشگاه، اينک شاهد حضور و ابراز وجود دانشجويان در جريان هاي اخير هستيم و خوشوقتي بيشتر اينکه همدلي و هم سخني بخش مهمي از استادان را با دانشجويان مي بينيم. از سوي ديگر آنچه موجب تأسف فراوان است، بازداشت گسترده دانشجويان و ايجاد محدوديت هاي آموزشي، صنفي و سياسي براي آنان و اخراج و اعمال فشار بر استادان است؛ امري که نه با مباني و موازين آزادي و حقوق انساني سازگار است و نه در نهايت امنيّت پايدار دانشگاه و جامعه را تأمين مي کند. از دانشگاه بخصوص انتظار مي رود که توجه داشته باشد که همچنانکه آزادي يک نياز مبرم و مطالبه مهم است، امنيت نيز براي کشور اهميت دارد و مراد، از آزادي، آزادي ملّت و از امنيّت، امنيّت ميهن
است. نبايد گذاشت تا آزادي و امنيت در برابر هم قرار گيرند و در نتيجه آزادي به بهانه حفظ امنيّت، پايمال شود يا امنيّت که شرط استقرار سامان و نظم خوب در جامعه است به نام آزادي ناديده انگاشته شود. اينک که جامعه با شعار زيباي زن  زندگي آزادي حرکت خود را به سوي آينده بهتر نشان مي دهد، بگونه اي کم سابقه و شايد بي سابقه فرهيختگان، استادان، نخبگان و دانشجويان را در اصل حرکت حاضر مي بينيم.
به مسئولان توصيه مي کنم که اين حضور را قدر بدانند و بجاي برخورد ناروا با آن، دست ياري به سوي آنان دراز کنند و با کمک آنان وجوه ناصواب حکمراني را بدرستي بشناسند و پيش از آنکه دير شود به سوي حکمراني خوب حرکت کنند.
 اميد، که به لطف حضرت پروردگار و توجه به خواستهاي بحق جامعه، در همه زمينه ها گشايش موثرتر پديد آيد.
سيّد محمّد خاتمي
آذرماه 1401