لزوم شکست فضای تنگ گفت‌وگو با ورود چهره‌های جدید

آرمان امروز، گروه سياسي: ايجاد فضاي گفت‌وگو در ايران بعد از اعتراضات اخير در دستور کار مسئولان قرار گرفته است و هربار مي‌بينيم در جلساتي که برخي چهره‌هاي شناخته شده حضور دارند، مباحثي مطرح مي‌‌شود که به‌نظر تکراري است. سخنان اين افراد شناخته شده به دليل تکرار تئوري‌هاي خود ديگر جذابيت کافي براي مخاطب ندارند و عدم ارتباط با نسل جوان ديگر چالشي است که با آن روبه‌رو هستند. به‌کارگيري شخصيت‌هايي که تاکنون به آنها در ساختار رسانه‌ها تريبون داده نشده است يکي راه‌هاي برون رفت از اختلافات اين است که به افراد جوان ايده‌پرداز و آنهايي تربيون در اختيار ندارند و چهره‌هاي جوان محسوب مي‌شوند فضا داده شود. حقيقت‌پور معتقد است نظام بايد از سرمايه‌هايي مانند ناطق‌نوري، محمد خاتمي و علي لاريجاني براي تقويت فضاي گفتماني استفاده کند. در ادامه گفت‌وگو ما را با اين تحليلگر سياسي را مي‌خوانيد.
«منصور حقيقت‌پور»، تحلليگر مسائل سياسي و عضو ادوار مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به اين سوال که چرا در فضاي گفتماني اخير که بعد از اعتراضات، از سوي مسئولان در دستور کار قرار گرفته است، از افراد تکراري و بدون نگاه جديد، نمي‌توانند نظر شهروندان را جلب کنند، به خبرنگار  «آرمان امروز» مي‌گويد: «در حال حاضر فضاي مجازي به حوزه‌اي تبديل شده است که باتوجه به ظرفيتي که دارد متاسفانه آنچنان که بايد در اين مورد براي رد و بدل کردن اطلاعات و ايجاد فضاي گفت‌وگو در ايران استفاه نشده است. به دليل اينکه در سال‌هاي گذشته براي حضور چهره‌هاي تاثيرگذار «سياسي» و «اقتصادي»، «اجتماعي»، «آمورزشي» و ... برنامه‌اي نداشتيم مي‌بينيم افرادي بدون اطلاع دقيق سياسي و اجتماعي خود را به‌عنوان چهره‌هاي شاخص جامعه معرفي مي‌کنند. همين باعث خواهد شد که چهره‌هاي وطن پرست که نوع فعاليتشان در طول سال‌هاي گذشته به‌دليل نوع فعاليتشان، شهروندان و حاکميت به‌نوعي به آنها اعتماد دارند، نتوانند تجربيات خود را در اختيار نظام و مردم قرار بدهند. در حالي که در رسانه‌ها و ... نبايد از افرادي که به‌نوعي اظهارات‌شان در ميسر منافع ملي قرار ندارد، «پهلوان پنبه» بسازيم و با تريبون دادن به آنها موضوعات را پيچيده‌تر کنيم. بايد به اين موضوع اشاره کنيم که براي ايجاد فضاي گفتماني در جامعه که در حال حاضر در دستور کار روساي سه قوه قرار گرفته است قبل از هر چيز نياز است از افراد تکراري و آنهايي که شهروندان در طول اين سال‌ها با گفته‌هاي تکراريشان آشنايي دارند هم استفاده نشود.»
عضو سابق مجلس شوراي اسلامي در همين مورد و با تاکيد بر استفاده از افراد پاک‌دست و شناخته شده ادامه مي‌دهد: «اگر شخصيت يا فردي که با نظام جمهوري اسلامي زاويه‌اي ندارد و قانون اساسي را به رسميت مي‌شناسد و بارها نشان داده است که پايبند به تماميت نظام است در رسانه ملي حضور پيدا کند و دلايل انتقادات و اختلافاتي که به وجود آمده را مطرح کند تا از فضاي به وجود آمده استفاده شود و مشکلات و چالش‌ها را با راه‌ حل مطرح کنند سود بسياري براي جامعه به همراه دارد. متاسفانه بايد بگوييم که رسانه‌ ملي که در ايجاد فضاي گفت‌وگويي مي‌توانست تاثير زيادي داشته باشد اکنون بيشتر در اختيار «سوپر انقلابي‌ها» قرار گرفته است و نمي‌تواند انتظارات را برآورده کند. صدا و سيما مي‌توانست در طول اين مدتي که اعتراضات رخ داد از چهره‌هاي شناخته شده که پيش از اين به آنها تريبون داده نمي‌شد دعوت کنند تا در برنامه‌هاي گفت‌وگو محور حضور داشته باشند. ما در حالي از سرمايه‌هايي مانند «عادل فردوسي‌پور» در صدا و سيما استفاده نمي‌کنيم که مي‌توانست در بسياري از مواقع حساس به کمک کشور بيايد. به‌نظر بنده اشخاصي مانند «علي‌اکبر ناطق نوري»، «علي لاريجاني»، «سيد محمد خاتمي»، «محمدرضا باهنر» و ...  سرمايه‌هاي نظام محسوب مي‌شوند که بايد از تجربيات آنها در بهبود فضاي به وجود آمده استفاده کنيم. با حضور اين اشخاص مي‌توانيم فضاي تنگ گفتان را شکسته و با بررسي چالش‌ها، براي برون رفت از وضعيت کنوني راه‌حلي پيدا کنيم.»