کودتا در آلمان اعتصاب در فرانسه

لاله مهرزاد/ آلمان از عملیات هزاران پلیس این کشور برای دستگیری یک گروه 25 نفره راست افراطی که قصد کودتا علیه دولت و حمله به پارلمان را داشتند، خبر داد.
به گزارش خبرگزاری رویترز، پلیس آلمان با تأکید بر اینکه در این عملیات بیش از 3 هزار نیروی پلیس حضور داشتند و بیش از 130 مکان را تفتیش کردند، اعلام کرده است گروه دستگیر شده، پیرو افکار وابسته به تئوری‌های توطئه «کیو انان» و گروه افراطی «رایش بورگر» (شهروندان رایش) هستند که آلمان مدرنی را که پس از جنگ جهانی دوم شکل گرفته قبول ندارند و اصرار دارند قانون اساسی آلمان که در زمان قبل از جنگ جهانی دوم و شکست آلمان نازی وجود داشته، هنوز هم بر این کشور جاری است. پلیس آلمان در اطلاعاتی که در این خصوص فاش کرده، خبر داده، این گروه افراطی که شماری از آنان از افسران سابق ارتش آلمان هستند، قصد داشتند به ساختمان پارلمان حمله کنند و بعد از سرنگون کردن دولت، یک دولت نظامی موقت تشکیل دهند و آلمانی را به وجود آورند که در پایان جنگ جهانی دوم از بین رفته بود. آنها تصور داشتند اگر چنین حرکت‌هایی انجام دهند، مردم آلمان از آنها حمایت می‌کردند.
پلیس آلمان همچنین اعلام کرده هسته مرکزی این گروه 25 نفره مردی 71 ساله است که خود را شاهزاده می‌داند. حامیانش نیز او را شاهزاده‌ هاینریش سیزدهم می‌نامند. بنابراین گزارش او در حال حاضر در فرانکفورت زندگی می‌کند و یک کارآفرین محسوب می‌شود اما تأکید می‌کند از نسل خاندان پادشاهی رویس است که زمانی بر آلمان شرقی حکم می‌راندند و روابطی با روسیه آن زمان داشتند. همین مسأله و همچنین وجود یک زن که شهروندی روسیه را دارد، در بین دستگیرشدگان، باعث شده است برخی منابع خبری شبهه‌هایی درباره تلاش روسیه برای کودتا در آلمان مطرح کنند. اما سفارت روسیه در آلمان این ادعاها را رد و اعلام کرده است، این سفارتخانه هیچ ارتباطی با اعضای این گروه نداشته است و آن را گروهی تروریستی و غیرقانونی می‌داند. در همین ارتباط اسپوتنیک نیز در گزارشی در همین خصوص خبر داد، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، هرگونه ارتباط بین این گروه و روسیه را تکذیب و تأکید کرده است، این  مسأله یک مسأله داخلی آلمان است و ارتباطی به کرملین ندارد. وارد کردن چنین اتهام‌هایی به روسیه به خاطر حضور یک زن روس بین دستگیرشدگان در حالی است که در این گروه دو نفردیگر نیز حضور داشتند که یکی از آنها شهروند اتریش و دیگری شهروند ایتالیا است.
اعتصاب در راه آهن فرانسه
روز گذشته در حالی که آلمان در گیرودار کودتا بود، همسایه آن فرانسه نیز در چالش با کارکنان شبکه راه آهن خود به سر می‌برد. اعتصاب کارگران راه آهن فرانسه به دلیل افزایش اندک حقوق آنها برای سال آتی است. به گزارش سایت کانشیون فرانس، خط ریلی پاریس به لیون، بیشترین آسیب را از این اعتصاب دید. با توجه به حجم بالای مسافران این خط، بلاتکلیفی انبوه مسافرانی که هر روز در این خط تردد می‌کنند، باعث هرج و مرج در آن شد، بویژه که از بین تمامی سفرهایی که بین ساعت 6 صبح تا 12 ظهر که زمان شلوغی این خط است، باید انجام می شد، تنها یک قطار حرکت کرد. اعتصاب دیروز 5 روز پس از آغاز اعتصاب اپراتور ملی راه آهن فرانسه که باعث اختلال در حمل و نقل‌های این کشور در روزهای شنبه و یکشنبه شد، صورت گرفت. اما اعتصاب دیروز که در واقع در خطوط پرسرعت انجام شده است، می‌تواند تبعات بسیار بیشتری را برای الیزه به دنبال داشته باشد، بویژه این ماه آخرین ماه میلادی سال 2022 است و فرانسه نیز مانند دیگر کشورهای اروپایی به فصل سفرهای کریسمس نزدیک می‌شود. فرانسه بجز اعتصاب در خطوط ریلی، از سه‌شنبه نیز با اعتصاب اتحادیه‌های کارگری شبکه برق نیز مواجه بوده است. کارکنان این بخش نیز خواهان افزایش حقوقی معادل 6.9 درصد هستند اما دولت افزایش 2.3 درصدی را برای آنها در نظر گرفته است.