بذرپاش وزیر شد؛ تجربه و تخصص کجاست؟

 آرمان ملی - حمید شجاعی:‌ پس از کش‌و قوس‌های فراوان و آنطور که پیش از این نیز قابل پیش‌بینی بود مهرداد بذرپاش به‌عنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی به مجلس معرفی شد تا بذرپاش از دیوان محاسبات به وزارت راه برود. هر چند که در این دولت از این دست انتخاب‌ها و انتصابات کم ندیده‌ایم و به‌نظر می‌رسد دولت سیزدهم بیش از تغییر به جابه‌جایی افراد علاقه‌مند است. در همین راستا صبح روزگذشته بود که مجلس جلسه علنی خود را با بررسی برنامه و صلاحیت مهرداد بذرپاش، وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی آغاز کرد در حالی‌که  طبق آنچه از پیش گفته شده بود انتظار می‌‌رفت که در این جلسه رئیس‌جمهور برای دفاع از وزیر پیشنهادی به صحن بهارستان برود؛ اما سیدابراهیم رئیسی ترجیح داد که برای حضور در مراسم روز دانشجو به دانشگاه تهران برود و به‌جای خود آقای معاون اول، محمد مخبر را به مجلس بفرستند. البته ناگفته پیدا بود که حضور بذرپاش در مجلس بیش از یک گزینه پیشنهادی که برای ارائه برنامه‌ها و اخذ رای اعتماد به مجلس برود به یک روندی می‌ماند که صرفا باید صورت شکلی داستان حفظ می‌شد. چرا که بهارستان‌نشینان از چند روز قبل به استقبال بذرپاش رفته بودند و با هر مطلب و سخنی در جلسه مجلس نمایندگان از پیش رای اعتماد خود را به وزیر پیشنهادی داده بودند. این در حالی است که اگر نگاهی به سخنان بذرپاش بیندازیم خواهیم دید که او اساسا در حوزه وزارتخانه مدنظر صرفا با یکسری وعده که چه‌کارها و پروژه‌هایی در دست داریم و  باید انجام بشود. هر چند که نقطه عطف سخنان وی جایی بود که در مورد وعده رئیس‌جمهور پیرامون ساخت 4 میلیون مسکن گفت:‌ «برای ساخت چهار میلیون مسکن با متراژ ۱۰۰ متر نزدیک به دو برابر بودجه عمرانی کشور یعنی ۲۸۰۰ هزار میلیارد تومان برای ساخت چهار میلیون مسکن نیاز داریم، پس فکر نکنید اگر از ساخت مسکن کوتاه آییم مقصر دولت است.» به بیان ساده‌تر بذرپاش به زبان بی‌زبانی اذعان کرد که بهتر است این وعده را چندان جدی در نظر نگیرید. چه اینکه پیش از آن نیز رستم قاسمی در اظهاراتی از ناتوانی دولت برای تحقق این وعده گفته بود. پرسش اینجاست که اولا چرا رئیس‌جمهور که از ابتدای دولت بر کارآمدی و شایسته‌سالاری تاکید داشت از ابتدا تاکنون به‌جای انتخاب افراد متخصص در حوزه‌های مختلف به سمت افرادی که شاید قرابت چندانی با برخی حوزه‌ها ندارند رفته است؟ ثانیا دولتی که خود را صادق‌الوعد می‌خواند اگر وعده ساخت مسکن صرفا شعار نیست چرا شخصی را برای وزارت راه انتخاب کرده که اعتقادی به این وعده صادق ندارد؟ البته در صحبت‌های بذرپاش نقاط مثبتی نیز بود جایی‌که بیان کرد:‌ «کشور بن‌بستی ندارد، بن‌بست خود ما هستیم» به هر صورت خوب یا بد غرض این بوده که کابینه سیزدهم ناقص نمانده و تکمیل شود اما اینکه تا چند ماه دیگر همین مجلسی‌ها انتقاداتی را که امروز به دیگر وزرا می‌کنند را به بذرپاش خواهند داشت باید منتظر زمان و نحوه عملکرد وی بمانیم و ببینیم.
  از موافقان تا مخالفان 
 در راستای بررسی صلاحیت مهرداد بذرپاش ابتدا و پیش از اظهارات بذرپاش عبدالجلال ایری، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس در گزارش خود از موافقت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی خبر داد. سپس مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی به نطق پرداختند. مجتبی یوسفی، عضو کمیسیون عمران مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی اظهارداشت:‌ وقتی می‌خواهیم به کسی در بالاترین سمت اجرایی رای دهیم باید ۳ شاخصه تخصص، تجربه و برنامه داشته باشد؛ آیا در حوزه تخصصی در بین یک میلیون نفر مهندس و چندین میلیون فعال در حوزه شهرسازی، حمل‌ونقل و کریدورهای بین‌المللی، یک نفر نبود که معرفی شود؟ برنامه‌ای در حوزه ساخت یک میلیون مسکن نشنیدم و ندیدم و قابل پایش نیست. پس از وی نیز مجتبی توانگر، نماینده تهران در مخالفت بیان کرد: آقای بذرپاش در خود چه دیده‌اند که این پست را پذیرفته‌اند؟ آیا تجربه دکتر رستم قاسمی که زمانی وزیر وزارتخانه مهم نفت بود و شد وزیر راه، کافی نیست. متاسفانه آقای بذرپاش فاقد هر سه این موارد در حوزه راه و مسکن هستند. توانگر با تاکید بر اینکه مملکت قحط‌الرجال نیست، اذعان کرد: جریان انقلابی پر از نیروهای باسابقه و متخصص است. آقای بذرپاش نه سابقه و تخصص «راه» دارد و نه سابقه و تخصص «مسکن و شهرسازی»! پس از سخنان مخالفان نوبت به نطق موافقان رسید که کیومرث سرمدی، عضو هیات‌رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس در موافقت با گزینه پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی گفت: مهرداد بذرپاش از نظر کارآمدی توانایی بالایی دارد و مجلس را نیز خوب می‌شناسد. مجتبی ذوالنوری، نماینده قم نیز در موافقت بیان کرد: توجه به اینکه این وزارتخانه مدیریتی پیچیده و چند تخصصی و چند رشته‌ای دارد، آنچه که لازم است توان راهبردی در این وزارتخانه است که آقای بذرپاش این خصوصیت را دارد.
  رای اعتماد مجلس به بذرپاش
 نمایندگان مجلس پس از بررسی صلاحیت مهرداد بذرپاش برای تصدی وزارت راه و شهرسازی در نهایت با ۱۸۷ رای موافق،‌ ۶۴ رای مخالف، ۷ رای ممتنع و ۵ رای باطله از مجموع ۲۶۳ رای مأخوذه، سکان وزارت را به دست مهرداد بذرپاش سپردند. پس از اعلام موافقت نمایندگان مجلس با مهرداد بذرپاش برای تصدی وزارت راه و شهرسازی با آرزوی موفقیت برای بذرپاش گفت:  امیدواریم آقای بذرپاش با کمک دولت و مجلس در این وزارتخانه موفق باشند. بذرپاش نیز طی نامه‌ای از نمایندگان به جهت رای اعتماد به خود تشکر کرد.