هک یا شیطنت؟

آرمان ملی – المیرا بابایی : روز گذشته در یک اتفاقی عجیب آلارم هشدار زلزله به صدا درآمد و موجی از شایعات را به راه انداخت اما واکنش دستگاه‌های مختلف از جمله سازمان مدیریت بحران کشور، وزارت کشور، سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، شرکت همراه اول، سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر، پلیس فتا، مرکز ژئوفیزیک دانشگاه تهران، وزارت ارتباطات جالب و البته متناقض بود و همین مساله باعث شد تا علت ماجرا به خوبی روشن نشود، به طوری که اداره کل ارتباطات شرکت سیار ایران علت را خطای تیم تحقیقاتی دانسته، درحالیکه سازمان مدیریت بحران کشور آن را منکر شده و اساسا جعلی خوانده از سوی دیگر زمزمه‌های هک مخابرات در شبکه‌های مجازی بالا گرفت اما طولی نکشید که مدیرکل ارتباطات همراه اول آن را تکذیب کرد و مدعی شد هیچ گونه هک و نفوذی در شبکه اتفاق نیفتاده است اما به نظر می‌رسد دستور وزیر ارتباطات برای برخورد با مقصرین احتمالی ارسال پیام هشدار زلزله فرضیه هک شدن مخابرات را پررنگ‌تر می‌کند.  
 خطای تیم تحقیقاتی یا جعل؟
اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران دربیانیه‌ای در پی دریافت هشدار زلزله توسط برخی مشترکان تلفن همراه، اپراتور اول ضمن عذرخواهی از مشترکان خود اعلام کرد که هيچگونه هک یا نفوذی در شبکه صورت نگرفته و این پیام به دلیل خطای یک تیم تحقیقاتی در ارسال پیام تست سرویس جدید هشدار بلایای طبیعی بوده است و تیم تحقیقاتی که در حال تست سرویس هشدار بلایای طبیعی بوده به اشتباه پیام را برای جمعی از مشترکان همراه اول در شهر تهران ارسال کرده‌اند. اما سازمان مدیریت بحران کشور دیدگاه دیگری دارد و بر این باور است که چنین پیامی صحت نداشته و جعلی است. در این خصوص محمدحسن نامی، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با جعلی دانستن این پیام گفت: امکان پیش‌بینی زلزله وجود ندارد و چنین پیامی اساسا جعلی است و شهروندان نباید به آن توجه کنند و درخواست من از شهروندان این است که بابت دریافت این پیام دچار نگرانی و ترس نشده و خونسردی خود را حفظ کنند. تاکید می‌کنم که اساسا امکان اینکه بتوان زلزله را از چند ساعت قبل از وقوع پیش‌بینی کرد وجود ندارد و از این رو کاملا واضح است که این پیام جعلی است. 
 اقدام شیطنت‌آمیز و تهییج افکار عمومی


رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران این اقدام را جهت تحریک افکار عمومی خواند و گفت: این یک اقدام شیطنت‌آمیز برای تهییج و تحریک افکار عمومی است، از مردم عزیز می‌خواهم که به این پیام توجهی نکنند و خونسردی و آرامش خود را حفظ کنند. ما به‌رغم جعلی بودن این پیام، باز هم جهت اطمینان بیشتر لرزه‌های اخیر در محدوده تهران را بررسی کردیم که بیانگر این بود که هیچ مورد غیرعادی وجود ندارد و هیچ سامانه‌ای در کشور ما وجود ندارد که زلزله را ساعت‌ها قبل از وقوع پیش‌بینی کند، به همین دلیل نیز واضح است که این پیام جعلی و شیطنت‌آمیز است.  البته سامانه همراه اول نیز با  ارسال پیامک انبوه، اعلام کرد: «اگر پیام هشدار زلزله دریافت کرده‌اید، این پیام صحت ندارد و  ضمن عذرخواهی از مشترکان خود اعلام کرد هیچگونه هک یا نفوذی در شبکه صورت نگرفته و این پیام به دلیل خطای یک تیم تحقیقاتی در ارسال پیام تست سرویس جدید هشدار بلایای طبیعی بوده است که تیم تحقیقاتی که در حال تست سرویس هشدار بلایای طبیعی بوده به اشتباه پیام را برای جمعی از مشترکان همراه اول در شهر تهران ارسال کرده است. 
 توضیحات پلیس فتا درباره هشدار زلزله
سرهنگ پاشایی، معاون اجتماعی پلیس فتا نیز درباره چگونگی ارسال پیام هشدار به برخی از کاربران تلفن همراه، با رد این موضوع گفت: یک قابلیتی روی گوشی‌های تلفن همراه به نام ارائه هشدارهای ضروری وجود دارد که فقط به اینترنت نیاز دارد و این قابلیت هم برای این است که اگر خدایی نکرده بچه‌ای در منطقه جغرافیایی خاص گم شده یا توفان هر اتفاق دیگری که رخ داده، پلیس یا شهرداری بتواند یک پیام هشداری ارسال کند که این پیام هشداری براساس قابلیتی که روی تلفن همراه قرار دارد، به افراد ارسال شده و آن را می‌بینند.  وی با بیان اینکه این پیام می‌تواند شیطنت باشد که منشا آن باید مورد رسیدگی قرار گیرد اضافه کرد: به‌طور قطعی اعلام می‌کنیم که هیچگونه تهدیدی برای هموطنان عزیز وجود ندارد. این می‌تواند شیطنت یک کاربر یا هک باشد. این قابلیتی است که روی گوشی تلفن همراه اندروید به خصوص گوشی‌های سامسونگ وجود دارد و عمدتا هم دارندگان این نوع گوشی‌ها این پیامک را دریافت کرده‌اند. یک آیکونی وجود دارد به نام هشدار در زمان‌های بحرانی که این هشدار را سازمان هشدار دهنده ارائه می‌دهد که در کشور ما اصولا به صورت پیامک ارائه می‌شود و این اقدام می‌تواند یک شیطنت یا هک باشد که باید بررسی بیشتر شده و رسیدگی شود. 
 اخلال در شبکه تلفن همراه، دلیل ارسال پیام
حامد یزدی‌مهر، مدیرکل مدیریت بحران استان تهران نیز انتشار پیامک هشدار وقوع زلزله در پایتخت را جعلی دانست و گفت: طبق تاکید سازمان مدیریت بحران کشور این پیامک کذب است و توجیه صحیح ندارد. این پیامک جعلی به دنبال اختلال در شبکه تلفن همراه منتشر شده است و از مردم می‌خواهیم به این پیام توجه نکنند و از منازل به دلیل هشدار زلزله خارج نشوند. قطعاً در صورت بروز خطر اخبار صحیح از خبرگزاری‌های رسمی کشور منتشر می‌شود. 
 توضیحات وزارت کشور: اشکال فنی بود
سید مجید میراحمدی، معاون وزیر کشور نیز درباره ارسال پیامک هشدار زلزله گفت: طبق تحقیقاتی که انجام دادیم که البته به زودی مسئولان مرتبط با آن هم اطلاعیه‌ای را صادر می‌کنند، تیم تحقیقاتی شبکه همراه اول در حال یک اقدام فنی بوده‌اند که برای شرایط بحرانی مانند سیل و زلزله بتوانند پیام هشداری را برای موارد و جاهایی که لازم است، ارسال کنند. این تیم در گروه فنی خودشان در حال آماده کردن این موارد بودند که می‌خواستند به صورت آزمایشی در گروه خودشان این پیام را ارسال کنند که بر اثر یک غفلت فنی برای یک تعدادی از شهروندان‌مان نیز این پیام ارسال می‌شود.  میراحمدی گفت: بنابراین نه مساله هک مطرح است و نه مساله خاص امنیتی بوده است، بلکه یک اشتباه فنی بوده که در اطلاعیه‌ای که صادر می‌کنند، آن را توضیح می‌دهند. قطعا اشتباه بدی بوده و این موضوع هم از طریق دستگاه‌های ذی‌ربط در حال 
پیگیری است. 
 دستور وزیر ارتباطات درپی پیام هشدار زلزله
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پی ارسال پیام هشدار زلزله دستور پیگیری موضوع و برخورد با مقصرین احتمالی را داد. روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد: در پی خطای انسانی بخش تحقیق و توسعه اپراتور همراه اول در فعال کردن سامانه هشدار و ارسال پیام هشدار زلزله برای تعدادی از مشترکین این اپراتور در شهر تهران و ایجاد نگرانی برای برخی از هموطنان، عیسی زارع پور وزیر ارتباطات دستور پیگیری موضوع و برخورد با مقصرین احتمالی را داد.