بهترین فینال در بهترین جام جهانی

گروه ورزشی/ دیدار فینال جام جهانی 2022 قطر، از ساعت ۱۸:۳۰ دیروز آغاز شد و آرژانتین و فرانسه در  ورزشگاه لوسیل برابر هم به میدان رفتند که قضاوت این  مسابقه را سیمون مارسینیاک از لهستان برعهده داشت. لیونل اسکالونی در این دیدار، آرژانتین را با ترکیب امیلیانو مارتینز، کریستین رومرو، نیکلاس اوتامندی، آنخل دی ماریا، ناهیل مولینا، رودریگو دی‌پائول، انسو فرناندس، الکسیس مک‌آلیستر، نیکلاس تاگلافیکو، خولین آلوارز و لیونل مسی به میدان فرستاد و در سمت مقابل هم، دیدیه دشان فرانسه را با ترکیب هوگو لوریس، رافائل واران، دایوت اوپامکانو، تئو ارناندز، ژول کونده، اورلین شوامنی، آنتوان گریزمان، آدرین ربیو، عثمان دمبله، کیلیان امباپه و اولیویه ژیرو روانه مسابقه کرد. بازی بسیار آرام آغاز شد و دو تیم سعی در محک زدن یکدیگر داشتند تا اینکه دقیقه ۵، ضربه محکم مک‌آلیستر از پشت محوطه جریمه را لوریس مهار کرد. 
دقیقه ۲۲، دی‌ماریا با عبور از دمبله وارد محوطه جریمه شد و تعادلش را از دست داد تا داور خطای دمبله را بگیرد و برای آلبی‌سلسته اعلام پنالتی کند. مسی پشت توپ ایستاد و توپ را تبدیل به گل کرد. دقیقه ۳۶، ضدحمله آرژانتینی‌ها از سمت راست با پاس مسی به آلوارز و پاس او به مک‌آلیستر همراه شد و او دی‌ماریا را با لوریس تک به تک کرد تا ستاره آلبی‌سلسته اختلاف را به ۲ گل افزایش دهد. در دقیقه ۴۱، دشان ترجیح داد با دو تعویض به تیمش شوک دهد و مارکوس تورام و کولو موآنی را به جای دمبله و ژیرو به میدان فرستاد. 
نیمه دوم در حالی شروع شد که در ۵ دقیقه ابتدایی این نیمه، فرانسه توپ و میدان را در اختیار داشت. دقیقه ۴۹، ارسال از سمت چپ برای دی‌پائول با ضربه چکشی این بازیکن همراه شد که لوریس توپ را در اختیار گرفت. دقیقه ۵۷، نفوذ آلوارس از سمت راست همراه شد تا او با شوتی خطرناک دروازه فرانسه را تهدید کند که لوریس توپ را در ۲ ضرب گرفت. دقیقه 64، آرژانتین اولین تعویضش را انجام داد و مارکوس آکونیا به جای دی ماریا وارد زمین شد. دقیقه 71 هم، دشان 2 تعویض دیگر برای خروس‌ها انجام داد و کاماوینگا و کینگزلی کومان به جای ارناندز و گریزمان وارد زمین شدند.
 دقیقه ۷۹، فرار کولو موآنی باعث شد تا اوتامندی روی او خطا کند و داور برای فرانسه اعلام پنالتی کند. امباپه پشت توپ قرار گرفت و اختلاف را به حداقل رساند. دقیقه ۸۱، اشتباه مسی سبب شد تا توپ به کومان برسد و او آن را برای امباپه ارسال کند و یک و دوی این بازیکن با موآنی سبب شد تا امباپه در فرصتی مناسب قرار بگیرد و ضربه والی محکم این بازیکن دروازه آرژانتین را برای دومین بار باز کرد تا هم خودش را در این بازی 2 گله کند و هم بازی را به تساوی بکشاند. داور برای این نیمه ۸ دقیقه وقت اضافه اعلام کرد. دقیقه ۴+۹۰، حرکت انفجاری کومان با خطا روی این بازیکن همراه شد که داور آوانتاژ داد و کاماوینگا با پاس کات‌بک، توپ را برای ربیو کاشت و ضربه او را مارتینز گرفت. دقیقه ۷+۹۰ هم شوت بسیار محکم مسی از پشت محوطه جریمه با واکنش استثنایی لوریس به کرنر رفت تا بازی به وقت‌های اضافه کشیده شود.


آرژانتین نیمه نخست وقت اضافه را بهتر از حریف اروپایی خود آغاز کرد.دقیقه ۱۰۷، شوت محکم مسی از روی خط محوطه جریمه را لوریس به سختی مهار کرد. دقیقه ۱۰۹، کار زیبا و ترکیبی بازیکنان آرژانتین توپ را به لائوتارو رساند و ضربه او را لوریس مهار کرد اما در ریباند مسی موفق شد باز هم دروازه فرانسه را باز کند و گل سوم آلبی‌سلسته را به ثمر برساند. دقیقه ۱۱۷، ضربه امباپه از پشت محوطه جریمه به دست مونتیل برخورد کرد تا داور دوباره برای فرانسه اعلام پنالتی کند. امباپه پشت توپ قرار گرفت و تبدیل به نخستین بازیکن بعد از پله و جف هورست شد که توانسته در فینال جام جهانی هت‌تریک کند. دقیقه ۱۲۰، ارسال روی دروازه آرژانتین با ضربه سر موآنی همراه شد که به شکل خطرناکی از کنار دروازه به بیرون رفت تا کار در وقت‌های قانونی و اضافه 3-3 به پایان برسد و به ضربات پنالتی کشیده شود.
در ضربات پنالتی، ضربه اول فرانسه را امباپه تبدیل به گل کرد و مسی هم نخستین پنالتی آرژانتین را گل کرد. کومان دومین پنالتی فرانسه را از دست داد و مارتینز آن را مهار کرد اما پائولو دیبالا دومین پنالتی آرژانتین را زد و آن را تبدیل به گل کرد. سومین پنالتی فرانسه را هم شوامنی به اوت زد ولی سومین پنالتی آلبی‌سلسته توسط پارادس تبدیل به گل شد. چهارمین پنالتی خروس‌ها را کولو موآنی گل کرد و سپس مونتیل چهارمین پنالتی آرژانتین را گل کرد تا مسی و یارانش در ضربات پنالتی 4-2 به برتری برسند و فاتح جام جهانی ۲۰۲۲ شوند.

مسی بهترین بازیکن جام شد
* جام جهانی ۲۰۲۲ با 172 گل، پرگل‌ترین دوره تاریخ جام جهانی شد و بالاتر از جام جهانی ۹۸ فرانسه و ۲۰۱۴ برزیل قرار گرفت که هر دو دوره ۱۷۱ گل داشتند.
* کیلیان امباپه مهاجم فرانسه، توانست با ۸ گل زده عنوان آقای گلی را به دست بیاورد و کفش طلای جام جهانی 2022 را از آن خود کند. او با زدن ۴ گل در دو فینال جام جهانی رکورد زیدان، پله، واوا و جف هورست (۳ گل در فینال‌ها) را شکست. همچنین امباپه بعد از پله و جف هورست، سومین بازیکنی است که توانست در یک فینال، سه گل بزند. امباپه به رکورد ۱۰ گل زده در جام جهانی رسید و جوان‌ترین بازیکنی است که  با ۲۳ سال و ۳۶۳ روز به این رکورد می‌رسد.
* لیونل مسی، کاپیتان تیم ملی فوتبال آرژانتین که در جریان 90 دقیقه توانست 2 گل برای تیمش به ثمر برساند عنوان بهترین بازیکن میدان را به خود اختصاص داد. ضمن اینکه لئو بهترین بازیکن جام هم شد. همچنین مارتینز دروازه‌بان آرژانتین بهترین دروازه‌بان جام شد و انزو فرناندز هم عنوان بهترین بازیکن جوان جام را به خود اختصاص داد.