شاخص، روی قله 1/5 میلیون واحد

سعید رشیدی نوبندگانی
 خبرنگار

پیگیری معاملات سهام در دومین روز هفته جاری، با رشد بیش از 30 هزار واحدی شاخص کل بورس همراه شد تا این شاخص با ثبت بازدهی 2.06 درصدی باردیگر به کانال مهم یک میلیون و 500 هزار واحد بازگردد.


در جریان معاملات روز یکشنبه، از بین 412 نمادی که در بازار بورس مورد معامله قرار گرفتند، 329 نماد با افزایش و تنها 83 نماد با کاهش قیمت روبه‌‌رو شدند تا شاخص کل (هم‌وزن) نیز به پشتوانه سبز پوشی 80 درصد از نمادهای بورسی، با رشد 7 هزار و 438 واحدی روبه‌رو شود و تا محدوده 444 هزار واحد قد بکشد. همچنین افزایش تقاضا در شرکت‌های فرابورسی نیز باعث شد تا 219 نماد از 317 نمادی که در این بازار مورد معامله قرار گرفت، رشد قیمت را تجربه کنند و شاخص کل این بازار نیز با رشد 164 واحدی (0.78درصد) باردیگر به بالای محدوده 19 هزار واحد راه یابد.
رشد پرقدرت شاخص‌های بازار سهام درحالی بود که حقیقی‌ها نیز از معاملات دیروز استقبال خوبی انجام داده بودند و بیش از 270 میلیارد تومان پول جدید از طرف این طیف از فعالین بازار به معاملات وارد شد؛ روندی که آمار معاملات روزهای قبل نشان از تقویت آن دارد و این موضوع امیدواری بیشتری برای تداوم یک موج صعودی پرقدرت را در پی داشته است.
از نظر کارشناسان بازار، بنیاد خوب شرکت‌ها در کنار افزایش تولید و همچنین افزایش قیمت ارز و تقاضا در بازارهای جهانی، باعث شده تا سرمایه‌گذاران، سرمایه‌گذاری در قیمت‌های حال حاضر سهام برخی شرکت‌ها را جذاب بدانند و نسبت به سرمایه‌گذاری بیشتر در سهام اقدام کنند.
در این خصوص، کارشناسان بازار با اشاره به نسبت پایین قیمت به درآمد بازار و همچنین نزدیکی قیمت بازاری اکثر شرکت‌ها به ارزش دفتری دارایی‌های آنها ؛ وضعیت بنیادی بازار را در محدوده مطلوبی می‌دانند و سرمایه‌گذاری در سهام را برای کسب بازدهی‌های کوتاه مدت و بلندمدت، جذاب تلقی می‌کنند.
از نظر آمار نیز، با توجه به ورود حقیقی‌ها به معاملات  و همچنین پیشی گرفتن ارزش سفارشات خرید ثبت شده روی تابلوی معاملات از سفارشات فروش، می‌توان نتیجه گرفت که فشار تقاضا در بازار در حال تداوم است. این موضوع می‌تواند پتانسیل رشد قیمت‌ها در آینده را نشان دهد. 
رشد 39 درصدی ارزش معاملات خرد
از دیگر شاخص‌هایی که کارشناسان بازار برای سنجش میزان رونق و رکود در بازار سهام  به آن استناد می‌کنند، تغییرات حجم و ارزش معاملات است.
از نظر کارشناسان اگر ارزش معاملات بالای میانگین 30 و 90 روزه خود قرار داشته باشد، می‌تواند نشان‌دهنده نقطه عطف (صعودی یا نزولی) در بازار باشد و همچنین افزایش حجم و ارزش معاملات می‌تواند نشان‌دهنده افزایش رونق و کاهش ریسک نقد شوندگی در سهام باشد که هر دو این موارد بهبود بازدهی معاملات را به دنبال خواهد داشت. نگاهی به آمار معاملات نیز، نشان می‌دهد دراکثر مواقع روند صعودی بازار با رشد ارزش معاملات و روند نزولی بازار نیز با کاهش ارزش و حجم معاملات همراه شده است. براین اساس، نگاهی به روند ارزش و حجم معاملات طی 3 ماه گذشته نشان می‌دهد این شاخص‌ها در یک روند صعودی قرار گرفته‌اند و میانگین ارزش معاملات خرد نیز از میانگین 2 هزار میلیارد تومان در شهریورماه بتدریج به 2 هزار و 500 میلیارد در مهرماه، 3 هزار و 700 میلیارد در آبان ماه و حدود 4 هزار میلیارد تومان در آذرماه افزایش یافته است؛ روندی که در جریان معاملات روز یکشنبه شاهد تداوم صعود پر قدرت آن بودیم و این شاخص با افزایش 39 درصدی نسبت به معاملات روز شنبه، به محدوده 6 هزار و 200 میلیارد تومان رسید. هرچند که این روند در مجموع مثبت ارزیابی می‌شود، اما از نظر کارشناسان تصمیم اخیر دولت مبنی بر کاهش مالیات بر فروش سهام نیز در آن بی‌تأثیر نبوده و اعمال این سیاست باعث شده تا سهامداران تعداد معاملات خود را در بازار افزایش دهند.
آمار نشان می‌دهد، از ابتدای آذرماه در حدود 300 هزار کد به کدهای حقیقی فعال در بازار افزوده شده و تعداد معاملات حقیقی نیز 17 درصد افزایش یافته است.
 قیمت ارز در کنار افزایش قیمت جهانی فلزات اساسی و محصولات شیمیایی  سهام این گروه‌های  معاملاتی را صعودی کرد
بررسی روند قیمت‌های جهانی فلزات اساسی نشان می‌دهد، این کالاها در پی افزایش نسبی تقاضا در کشورهای بزرگ متقاضی مانند چین، با افزایش قیمت روبه‌رو شده‌اند و آخرین قیمت‌های معامله شده در بورس فلزات لندن، بورس شانگهای، بازار فولاد ترکیه و سایر بازارها از میانگین قیمت‌ها در سه ماه گذشته بالاتر بوده است.
همچنین کارشناسان براین باورند که با توجه به محدودیت‌های انرژی و گرانی حامل‌های انرژی در کشورهای صنعتی، تقاضای فلزات به سمت کشورهایی که به انرژی ارزان‌تر دسترسی دارند می‌رود و فروش شرکت‌ها به منظور مقاصد صادراتی نیز افزایش خواهد یافت که این موضوع نیز خوشبینی فعالین بازار برای بهبود عملکرد شرکت‌های فلزی در ایران را به دنبال داشته است.
با این حال، از نظر کارشناسان، مهم‌ترین عاملی که طی روزهای گذشته باعث استقبال بیشتر سهامداران از سهام شرکت‌های فلزی، پتروشیمی‌ها، پالایشگاه‌ها و سایر صنایع صادرات‌محور مانند تولیدکنندگان کاشی و سرامیک و مواد معدنی شده، مربوط به افزایش نرخ ارز و ورود معاملات ارز توافقی به کانال بالاتر بوده است. همچنین سهامداران امیدوارند با توجه به افزایش قیمت‌ها در بازار آزاد ارز، قیمت‌ها در سامانه نیما نیز افزایش یابد و از این رو درآمدهای عملیاتی و ارزش ریالی سودسازی شرکت‌های صادرات محور نیز افزایش یابد.
آمار معاملات نشان می‌دهد در جریان معاملات روز یکشنبه گروه محصولات شیمیایی، کانه‌های فلزی، فلزات اساسی و فرآورده‌های نفتی بیشترین ورود پول را به خود اختصاص داده‌اند و افزایش تقاضا و قیمت در این گروه‌ها بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل بورس به ثبت رسانده است.
 ارزش سهام عدالت افزایش یافت
رشد قیمت سهام شرکت‌های بورسی، باعث شد تا ارزش روز سهام عدالت نیز افزایش یابد به طوری که در پایان معاملات یکشنبه، ارزش سهام عدالت 530 هزار تومانی، با افزایش بیش از 700 هزار تومان نسبت به هفته گذشته، به حدود 9 میلیون و 344 هزار تومان رسید. ارزش سهام عدالت 490 هزار تومانی  نیز با همین نسبت افزایش یافت و به حدود 8 میلیون و 600 هزار تومان رسید.

​​​​​​​