افزایش نرخ سود بانکی روی میز شورای پول و اعتبار

گروه اقتصادی / رئیس‌ کل بانک مرکزی با بیان اینکه «در بیش از ۹۰ کشور دنیا طی ماه‌های گذشته اصلاح نرخ سود بانکی انجام شده است»، گفت: ما هم باید حتماً از این ابزار استفاده کنیم که منوط به تأیید شورای پول و اعتبار است که در حال پیگیری و بررسی آن هستیم.
علی صالح‌آبادی در نشست خبری روز گذشته درباره آمارهای کلان بانک مرکزی در حوزه کنترل تورم، پایه پولی و نقدینگی اظهار داشت: پایه پولی در پایان آبان‌ماه نسبت به اسفندماه سال قبل 20.5 درصد رشد کرده است. روند رشد نقدینگی از ابتدای کار دولت و امسال نزولی بوده است.
امسال تنخواهی به دولت ندادیم
صالح‌آبادی با بیان اینکه برنامه‌ریزی بانک مرکزی کاهش رشد نقدینگی به زیر 30 درصد در سال‌جاری است، گفت: بر خلاف روال سال‌های گذشته امسال تنخواهی به دولت پرداخت نکردیم؛ می‌توانستیم طبق قانون بودجه 60 هزار میلیارد تومان تنخواه بدهیم.


رئیس کل بانک مرکزی به خرید ارزهای دولت توسط این بانک اشاره و تأکید کرد: به‌شدت کنترل می‌کنیم این ارزها در بازار فروخته و ریال آن از بازار جمع‌آوری شود.
وی افزود: تسهیلات تکلیفی بانک‌ها موضوع مهم دیگری است که در بانک مرکزی به آن پرداختیم، عدد کلی را مشخص و‌ به دولت پیشنهاد کردیم؛ خواهش ما از مجلس این است که هنگام تصویب بودجه سال آینده تسهیلات تکلیفی را متناسب با پیشنهاد ما تعیین‌ کند تا خللی در سایر اقدامات و سیاست‌های بانکی پیش نیاید.
امسال 555 هزار نفر وام فرزندآوری گرفتند
رئیس‌ کل بانک مرکزی ‌درباره عدم پرداخت تسهیلات تکلیفی گفت: امسال تا 26 آذرماه 697 هزار فقره به‌ مبلغ 96 هزار میلیارد تومان پرداخت شده، سال قبل کل این رقم 80 هزار میلیارد تومان بوده است. وی اضافه کرد: تسهیلات فرزندآوری نیز امسال 555 هزار فقره تا تاریخ مورد گزارش پرداخت شده است.
رئیس‌ کل بانک مرکزی گفت: کل تسهیلات شبکه بانکی از اول سال تا پایان آبان‌ماه 2600 همت بوده که 44.7 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است. 84.2 درصد تسهیلات به صاحبان کسب‌وکار پرداخت شده و 15.8 درصد به خانوارها پرداخت شده است.
وی بار دیگر تأکید کرد: انتظار ما در قانون بودجه سال آینده کنترل تسهیلات تکلیفی بانک‌ها برای کنترل ترازنامه بانک‌هاست. بیش از 50 همت اوراق گام در سال‌جاری منتشر شد؛ برای جلوگیری از تنزیل در بازار سرمایه تلاش می‌کنیم این اوراق در زنجیره تولید مورد استفاده قرار گیرد.
رشد ۳.۶ درصدی اقتصاد ایران در سه ماهه دوم ۱۴۰۱
‌صالح آبادی همچنین از ارقام رشد اقتصادی در ۶ ماهه اول امسال رونمایی کرد. وی اظهار داشت: رشد اقتصادی کشور در سه ماهه دوم امسال ۳.۶ درصد و در ۶ ماهه اول امسال ۳ درصد بوده است.
رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: در ۶ ماه اول امسال رشد بخش نفت ۶‌.۶ درصد، صنایع و معادن ۳.۸ درصد، کشاورزی ۱.۱ درصد و خدمات ۲.۶ درصد بوده ، این در حالی است که در ۶ ماهه اول سال گذشته رشد بخش کشاورزی منفی ۲.۴ درصد و صنایع و معادن منفی ۱.۵ درصد بوده است. صالح آبادی همچنین به رشد شاخص کارگاه‌های بزرگ صنعتی اشاره کرد و گفت: در سه ماهه دوم امسال شاخص کارگاه‌های بزرگ صنعتی ۱۰.۲ درصد و ۶ ماهه اول امسال ۶.۶ درصد بوده است.
آثار تورمی اصلاح ارز ترجیحی تخلیه شد
وی درباره تورم نیز گفت: تورم مصرف‌کننده ابتدای دولت 59.3 درصد بود که به 39.9 درصد کاهش یافت؛ گرچه هنوز بالاست و راضی به این تورم نیستیم و‌ حتماً باید کاهش پیدا کند ولی امسال اصلاح ارز ترجیحی، افزایش حقوق‌ها و حقوق گمرکی و... نصف این تورم را به خود اختصاص داد، امیدواریم سال آینده افزایش تورم از این محل نداشته باشیم و همین موضوع می‌تواند به کاهش تورم سال آینده کمک کند.
صالح‌آبادی گفت: قرار نیست همیشه افزایش تورم تکرار شود؛ روند تورم به روال طبیعی خود برمی‌گردد البته باید تلاش کنیم انتظارات را تعدیل کنیم. تورم نقطه به نقطه در اسفندماه 29.5 درصد شد و اگر اصلاح ارز ترجیحی نداشتیم می‌توانستیم تورم را به کمتر از 25 درصد هم کاهش دهیم؛ البته آثار این سیاست تخلیه شده است.
وی درباره اینکه چرا مردم کاهش تورم را حس نمی‌کنند، گفت: چون هنوز تورم بالاست؛ هرچند تورم از 59.3 درصد به 39.9 درصد رسیده ولی هنوز تورم بالاست و باید کاهش یابد، از تورم راضی نیستیم و باید کاهش یابد.
رشد 64 درصدی معامله ارز در سامانه نیما
وی گفت: در سامانه نیما بدون هیچ مشکلی تأمین ارز انجام می‌شود. 32.1 میلیارد دلار معامله ارز در این سامانه انجام شده که بیانگر رشد 64 درصدی است. تأمین ارز 46.5 میلیارد دلار از ابتدای سال انجام شده است که رشد 26 درصدی را نشان می‌دهد.
وی‌ در‌خصوص افزایش نرخ دلار به دلیل کسری بودجه دولت گفت: روند تورم کاهشی است، در بودجه دولت نیز بشدت در حال کنترل هستیم تا دولت از بانک‌ مرکزی استقراض نکند و به‌شدت کنترل می‌کنیم از کسری بودجه آثاری به بانک مرکزی تحمیل نشود.
آخرین خبرها از سرنوشت مطالبات ایران از کره جنوبی
رئیس کل بانک مرکزی درباره سرنوشت طلب ارزی ایران از کره جنوبی گفت: این موضوع همچنان دنبال می‌شود و مذاکرات خوبی هم در این زمینه انجام شده است؛ در حال حاضر روی اصل موضوع توافق وجود دارد اما مسأله درباره حساب‌های مقصد وجود داشت که ما ابتدا حساب‌هایی را معرفی کردیم اما آن حساب‌ها را تغییر دادیم.
وی تصریح کرد: در حال احیای منابع غیرقابل استفاده هستیم، به‌طوری که سال گذشته بیش از 300 میلیون دلار و امسال 1.6 میلیارد دلار از این منابع برای مصارف ارزی کشور استفاده کردیم.
اغتشاشات با تحریک خروج سرمایه، در بازار ارز مؤثر بوده است
صالح‌آبادی گفت: ناآرامی‌های اخیر با تحریک خروج سرمایه در بازار ارز مؤثر بوده است، ولی تنها دلیل افزایش نرخ ارز نیست. رئیس کل بانک مرکزی در ادامه تأکید کرد: آنچه مهم است ایجاد آرامش عمومی در فضای جامعه است. همه بازارها مثل بورس و ارز متأثر از عوامل مختلفی است و نمی‌توان اثر موضوعات مختلف را نادیده گرفت.
وی با بیان اینکه ممکن است برخی بگویند چرا صالح‌آبادی در موضع‌گیری درباره بازار ارز، بازار نیما و متشکل را ملاک قرار می‌دهد، گفت: بله درست است، حجم معاملات این بازارها بسیار بالاتر از بازار غیررسمی است و تأمین مالی واردات و... در این بازارها انجام می‌شود. بازار غیررسمی، بازار محدود و غیرشفاف است و بازار نیما و متشکل است که به صورت شفاف ارز کشور را تأمین می‌کند. بنابراین باید هنگام تحلیل بازار مد نظر داشته باشیم که کدام بازار را تحلیل می‌کنیم.
افزایش 57 درصدی دستمزد قطعاً برای سال 1402 تکرار نمی‌شود
رئیس کل بانک مرکزی همچنین گفت: افزایش دستمزد 57 درصدی امسال رقم عجیب و غریبی بود و به هیچ وجه سال آینده چنین افزایشی نخواهد بود. دولت قطعاً افزایش حقوق را کنترل می‌کند و قطعاً افزایش این عدد نخواهد بود.
صالح‌آبادی درباره چاپ پول در پایان سال گفت: دولت اگر هزینه اجتناب‌ناپذیری ندارد از آنجا کم کند و در جای دیگر استفاده کند، از اوراق هم‌ می‌تواند استفاده کند؛ خط قرمز ما با دولت کنترل نقدینگی است.
رئیس کل بانک مرکزی در توضیح تکمیلی درباره چرایی افزایش قیمت ارز گفت: تقویت دلار در دنیا یکی از دلایل افزایش نرخ ارز است؛ انتظارات، تورم و... در قیمت ارز اثرگذار بوده است.
وی در واکنش به گرانی عمدی دلار توسط دولت برای جبران کسری بودجه تأکید کرد: ما نرخ ارز غیررسمی را قبول نداریم و باید تعدیل شود؛ دولت هیچ وقت از محل بازار قاچاق نیازهای ارزی را تأمین‌ نمی‌کند؛ تأمین مالی نیازهای ارزی کشور در نیما انجام می‌شود. وی درباره افزایش قیمت ارز در بازار توافقی گفت: قیمت ارز توافقی در بازار متشکل براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود نه دستوری؛ بانک مرکزی به‌عنوان بازارساز در بازارهای مختلف حضور دارد.
مالیات سوداگری باید بالاتر از تولید باشد
رئیس کل بانک مرکزی درباره طرح مالیات بر عایدی سرمایه گفت: سفته‌بازی و سوداگری در دنیا مشمول مالیات و بسیار بالاتر از تولید است. وی تأکید کرد: قانون مالیات بر عایدی سرمایه در دنیا باعث شده تا سرمایه‌ها به سمت تولید برود، لذا انتظار داریم تصویب این مالیات در مجلس و اجرای آن منجر به کاهش سوداگری و تقویت تولید شود.