ردپای روباه پیر

گروه سیاست/ انگلیس در تاریخ ایران همواره نمادی از خباثت بوده است و در سه دهه‌ای که از پیروزی انقلاب نیز می‌گذرد همواره در برابر ملت ما قرار گرفته و سعی در سنگ‌اندازی در مسیر پیشرفت‌های ایران داشته است. از همان ابتدای انقلاب روابط بین جمهوری اسلامی ایران و انگلیس با سابقه استعمارگری تحت تأثیر عواملی نظیر ماهیت ضداستعماری انقلاب اسلامی، اشغال لانه جاسوسی امریکا در تهران، اشغال سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن، اخراج مکرر دیپلمات‌های دو کشور در کنار روابط با امریکا تعریف شده است. در فروردین 1359 و در پی درخواست امریکا از اعضای بازار مشترک اروپا مبنی بر تحریم اقتصادی و قطع روابط دیپلماتیک با ایران، جان گراهام سفیر انگلیس در تهران برای بررسی این تحریم، ایران را به قصد لندن ترک کرد. دراردیبهشت ماه همان سال، سفارت ایران در لندن توسط شش نفر تبعه مسلح عراقی با نقشه پلیس اسکاتلند یارد اشغال شد که این ماجرا سرانجام پس از حمله یک گروه کماندوی انگلیسی و جان باختن دو نفر از اعضای سفارت به پایان رسید. در تاریخ 19 شهریور 1359 چند (روز قبل از حمله نظامی عراق و شروع جنگ تحمیلی) وزارت خارجه انگلیس رسماً خبر تعطیلی سفارت خود در تهران را اعلام و سفارت سوئد را به سمت حافظ منافع خود تعیین کرد.

​​​​​​​انگلیس؛ از بزرگ‌ترین شرکای جنگ علیه ایران 
انگلیس یکی از کشورهای مهیاکننده‌ وسایل و مواد شیمیایی برای عراق بود. نام شرکت‌های انگلیسی که عراق را به تکنولوژی و سلاح‌های غیر متعارف هسته‌ای، میکروبی و موشکی تجهیز کردند، در گزارش هزار و 200 صفحه‌ای عراق که در دسامبر ۲۰۰۲ به سازمان ملل ارائه شده بود، درج شده که البته شورای امنیت سازمان ملل در آن زمان ۸۰۰ صفحه از بخش‌هایی از نام مراکز تجاری غرب را که به برنامه تسلیحات کشتار جمعی عراق کمک‌ کرده بودند، سانسور کرد. علاوه بر آن، علائم موجود روی بقایای بسیاری از بمب‌هایی که در حلبچه پیدا شد، نشان می‌دهد که عراق در ساخت سلاح‌های شیمیایی از مشارکت ۱۸ شرکت انگلیسی نیز استفاده کرده است.


این کشور به عنوان یکی از مهم‌ترین تأمین‌کنندگان تسلیحاتی صدام از بزرگ‌ترین شرکای جنگ علیه ایران قلمداد می‌شود. آموزش واحدهای ویژه هوابرد ارتش عراق، فروش تانک، هواپیمای جنگنده، احداث پناهگاه‌ها با کاربری‌های متفاوت و... را می‌توان از نمونه‌های آن برشمرد. یکی  دیگر از مصادیق همکاری دولت انگلیس با صدام در طول جنگ، فشار و منع کشورهای خارجی از صدور تسلیحات به ایران و ارائه خدمات جاسوسی از خریدهای تسلیحاتی ایران در اروپا به رژیم صدام بود. حتی پس از پذیرش قطعنامه توسط ایران و پایان جنگ، دولت انگلستان در تلاش بود تا به هر شیوه‌ای در بازار اسلحه عراق همچنان حضور داشته باشد بطوری که پس از چند ماه از پایان جنگ ایران و عراق، «آلن کلارک» وزیر دفاع انگلستان، معاون خود «دیوید هیتی» را به سوی بغداد روانه ساخت. او درباره این سفر چنین اظهار می‌دارد: تمام تلاش‌مان را کردیم تا رابطه خود با عراق را گرم نگه داریم. در دوران پس از صدام و حضور نیروهای اشغالگر خارجی در عراق، انگلستان به عنوان مهم‌ترین هم‌پیمان امریکا، همواره سیاست‌های ضدایرانی‌اش در عراق را ادامه داده است. آموزش و تجهیز تروریست‌ها و اعزام آنها به داخل ایران و حمایت از فرقه‌های قوم‌گرا از جمله اتهامات اثبات شده انگلیس در دوران حضور در عراق است.

تلاش برای فروپاشی  کشورهای اسلامی
مستر همفر جاسوس انگلیسی در دوران قاجار در ضمن معرفی برنامه‌های وزارت مستعمرات انگلیس، برای متلاشی کردن کشورهای اسلامی و از بین بردن اتحاد اسلامی، ایجاد فرقه‌های ساختگی را مهم‌ترین راهکار برای رسیدن به این هدف ارزیابی می‌کند. به همین دلیل است که انگلستان در آن دوره چندین فرقه جدید به وجود آورد که مهم‌ترین آنها قادیانیه در هند، وهابیت در عربستان و بهائیت در ایران بود. بهائیت که فرقه‌ای سیاسی است، با استفاده از نفوذ استعمار توانست مبانی خود را علناً منتشر سازد و آیین خود را گسترش دهد و از هیچ چیزی هراسان و ترسان نبوده و فقط هدف این فرقه مقابله با اسلام و تفکرات اسلام و تشیع بوده است. بعد از پیروزى انقلاب اسلامى بسیارى از بهاییان از ایران خارج شده و امروزه در کنار صهیونیسم و دشمنان انقلاب  همواره در حال طرح و نقشه و توطئه علیه جمهورى اسلامى هستند.

فتنه‌انگیزی با شبکه‌های ماهواره‌ای
غرب تلاش دارد به‌واسطه عدم دسترسی مستقیم به ملت ایران و عدم امکان اثرگذاری مستقیم، از طریق رسانه‌ها و فضای مجازی، به جنگ شناختی علیه ملت ایران بپردازد. در همین راستا انگلستان با راه‌اندازی و تأسیس شبکه بی‌بی‌سی فارسی و من‌وتو فارسی همزمان چندین هدف و پروژه را دنبال می‌کند. اما بدون‌تردید یک هدف عمده و استراتژیک در پشت‌پرده این پروژه نهفته است و آن تأثیر‌گذاری بر ذهن و اندیشه ملت ایران به‌منظور تغییر باورها و در نتیجه رفتار آنان است. در حقیقت یک عملیات روانی درازمدت و نامحسوس برای تغییر سبک زندگی اسلامی ایرانی به صورتی که مدنظر طراحان آن است. در بعد فرهنگی این شبکه‌ها باورها، اعتقادات مذهبی، سنتی و بومی و رسوم اسلامی و ایرانی و در بعد سیاسی حمایت و مطرح نمودن چهره‌های مطرود و رانده شده و معاند تحریف واقعیت‌ها، زیرسؤال بردن اقدامات نظام، دامن زدن به اختلافات سیاسی، قومی و مذهبی را هدف گرفته‌اند و از این طریق به‌عنوان ابزار سیاست خارجی آن کشور عمل می‌کنند.
اعتراف به ترور  دانشمندان هسته‌ای
جان ساورز رئیس سازمان اطلاعات سری بریتانیا (ام آی‌6) تقریباً یک ماه قبل از ترور دانشمند شهید دکتر شهریاری، با اشاره به برنامه‌های علمی و فناوری ایران، دیپلماسی را برای توقف این برنامه ناکافی دانسته و به صراحت بر لزوم روی آوردن به فعالیت‌های جاسوسی و اطلاعاتی برای مقابله با ایران تأکید کرده بود. ساورز مدعی شده بود: «نمی‌توان روند فعالیت‌ها و پیشرفت‌های علمی ایران را تنها با دیپلماسی مرسوم متوقف کرد. ما به عملیات‌های اطلاعاتی و امنیتی نیاز داریم تا در روند دستیابی ایران به فناوری‌های نوین ایجاد مشکل کنیم.» این سخنان رسماً نشان از اهتمام دولت انگلیس برای ترور دانشمندان ایرانی دارد، به‌گونه‌ای که اطلاعات انگلیسی همراه با تیم‌های ترور اسرائیلی منجر به ترور دانشمندان هسته‌ای ایران شد. همچنین بر اساس اسناد، داده‌های اولیه برای ترور شهید فخری‌زاده، شهریاری، احمدی روشن، علی‌محمدی و رضایی‌‌نژاد توسط دستگاه امنیتی انگلستان جمع‌آوری شده است.

نقش انگلیس در جدایی بحرین از ایران
اعلامیه استقلال بحرین با کوشش ده‌ها ساله انگلستان در سال 1971 منتشر شد. یک روز بعد‌،‌ بحرین و انگلستان یک قرارداد دوستی با هدف «مشورت» در مواقع ضروری با یکدیگر امضا کردند. بدین ترتیب،‌ مسأله بحرین پس از یک و نیم قرن منازعه و کشمکش از سوی ایران به استعمار انگلیس واگذار شد،‌ سازش و توافق پنهانی انجام شده بین ایران و قدرت‌های غربی بر سر نقش آتی ایران در منطقه خلیج فارس و اعطای امتیاز به ایران درباره یک مسأله دیگر ارضی کشور یعنی جزایر سه‌گانه که همیشه بخشی از ایران بود.
فروش تسلیحات و نظامی‌گری در منطقه
یکی دیگر از ابزارهای سیاست خارجی انگلستان در منطقه خاورمیانه فروش تسلیحات به کشورهای خاص و همپیمان می‌باشد که تأثیر مستقیمی بر امنیت نظامی جمهوری اسلامی ایران دارد. دولت انگلیس در حالی با طرح ادعاهای حقوق بشری علیه جمهوری اسلامی ایران قصد میدانداری و حمایت از دشمنان ایران را دارد که آمارها نشان می‌دهد این کشور دومین صادرکننده اسلحه به یمن و شریک جنایات ائتلاف سعودی علیه مردم یمن است. این در حالی است که بنابر گزارش عفو بین‌الملل کشورهایی که هنوز به ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی تسلیحات می‌دهند، به‌عنوان شریک جنایات جنگی در یمن در تاریخ ثبت می‌شوند. همچنین 60 درصد از جنگ‌افزارهای نظامی انگلستان طی 10 سال گذشته، به کشورهای عربی منطقه صادر شده است. هرچند این منطقه (کشورهای عربی جنوب خلیج‌فارس) به لحاظ وسعت جغرافیایی کوچک است، اما سهم بزرگی در بخش درآمدهای ناشی از فروش اسلحه انگلستان، ایفا می‌کند.

نقش سفارت انگلیس در فتنه 88
سفارت انگلیس در تهران نیز همواره پای ثابت آشوب‌های داخلی بوده است و نقش مشهود سفارتخانه و «سایمون گس» سفیر این کشور در فتنه ۸۸ بر همگان آشکار بود. سفارت انگلیس پیشینه‌ای طولانی در اعمال خباثت علیه مردم ایران دارد که یکی از آن نمونه‌ها به سال 88 برمی‌گردد. جایی که قبل از انتخابات دهم ریاست جمهوری، انگلستان با اعزام سفیر جدید خود به ‌نام سایمون گس به تهران سعی کرد در انتخابات نقش‌آفرینی کند. تعاقب برگزاری انتخابات دهم و فتنه‌ پس از آن، نیروهای وابسته به سفارت بریتانیا در تهران به‌دستور لندن ورود چشمگیری در موضوعی که صرفاً داخلی بود، داشتند و برای اولین بار چند کارمند محلی سفارت بریتانیا توسط نیروهای امنیتی ایران دستگیر و دو دیپلمات انگلیسی به دلیل عملکرد مداخله‌جویانه‌شان از کشور اخراج شدند و یک تن از نیروهای سفارت انگلیس رسماً در دادگاه محاکمه و محکوم شد.
از نمونه‌های دیگر دخالت‌های آشکار اعضای سفارت انگلیس می‌توان به نمونه‌برداری از خاک کشورمان، اقدام به جاسوسی و یا حضور مستقیم در اغتشاشات و ساماندهی و تجهیز آشوبگران اشاره کرد که موجب دستگیری آنها نیز شده است. برخی افراد ناشناس اقدام به آتش زدن بنرهای مربوط به شهید حاج قاسم سلیمانی کردند، «رابرت مک ایر» سفیر وقت لندن و عضو فعلی تیم مذاکره‌کننده انگلیس در مذاکرات وین، هنگام فیلم‌برداری از تجمع بازداشت شد. سفیر جدید لندن؛ مدیر ارشد امنیتی در لباس دیپلماتیک «سایمون شرکلیف» که سابقه مدیریت امنیت ملی وزارت خارجه انگلیس و سفارت این کشور در یمن را دارد، اخیراً کلیددار سفارت لندن در تهران شده است. به‌علاوه آنکه در حال حاضر و به‌ دلیل نبود سفارت امریکا در ایران و خلأ حضور امریکایی‌ها، انگلیسی‌ها سعی دارند تا حداکثر استفاده از حضورشان را در تهران از جمله فروش اطلاعات به امریکا، ببرند و تاکنون هم توانسته‌اند بهره‌های زیادی از این طریق به‌دست آورند و خلأ اطلاعاتی امریکا در ایران را به نوعی جبران نمایند. دستگاه جاسوسی Mi6 در تمام تحولات و بحران‌های کشور حتی در زمان کودتای 28 مرداد نقش بسزایی ایفا کرده است. با روی کار آمدن جمهوری اسلامی فعالیت‌های آن ادامه پیدا کرده و شدیدتر نیز شده است، به‌طوری که ردپای آن را در تمام فعالیت‌های ضد ایرانی در داخل و یا حتی خارج از کشور می‌توان دید. این امری است که رئیس سرویس جاسوسی رژیم انگلیس رسماً آن را اعلام کرده است. ساورز گفت: ما متخصصان زیادی در مسائل ایران در سازمان‌های اطلاعاتی [جاسوسی] و بویژه «ام آی 6» داریم و این تخصص‌ها در دسترس دولتمردان است تا بهتر بتوانند آنچه را که در عرصه پیچیده سیاست ایران و از جمله در روابط میان رهبری، رئیس جمهوری، سپاه پاسداران و دیگر نهادها روی می‌دهد بهتر درک کنند.

تلاش برای القای ایران هراسی تسلیحاتی
انگلیس و دیگر کشورهای غربی در ادامه ادعای واهی علیه ایران در زمینه پهپادهای نظامی در جنگ اوکراین به سازمان ملل فشار آورده‌اند. انگلیس، آلمان و فرانسه اخیرا در نامه‌ای به گوترش، خواستار به روز‌رسانی برنامه‌های اعزام کارشناسان سازمان ملل به اوکراین شده‌اند. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل اعلام کرده است این سازمان پیرامون اطلاعات موجود درباره اتهامات علیه ایران در ارتباط با فروش پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین تحقیق خواهد کرد. پیشتر، وزارت دفاع انگلیس هم با صدور بیانیه‌ای ضمن تکرار ادعای به‌کارگیری پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین که بارها از سوی مقامات کشورمان رد شده، مدعی شد ارتش روسیه احتمالاً محموله پهپادهای جدیدی را از ایران دریافت کرده است. در این بیانیه ادعا شده در ششم و هفتم نوامبر، فرماندهی ارتش اوکراین حملات ۱۴ پهپاد از نوع شاهد-۱۳۶ را گزارش کرده است.

تلاش برای دخالت در انتخابات ایران
نوع اظهار نظر در نتایج انتخابات نیز از مصادیق دخالت‌های انگلیس در ایران محسوب می‌شود. سیاستمداران انگلیسی همواره از نتایج انتخابات در ایران ناراضی بوده‌اند. به‌طور نمونه، بعد از انتخابات دوره هفتم مجلس شورای اسلامی، وزیر خارجه انگلیس، جک استراو مدعی شد «انتخابات هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی ایران یک انتخابات ناقص بود» وی در ادامه ادعا کرد که میزان رأی‌دهندگان 50 درصد کمتر از سطح رأی‌دهندگان در انتخابات آزاد 76 بود. در فتنه 88 هم انگلیس در رأس خرابکاری‌ها در کشور بود. کارنامه‌ای چون تحریک مردم به حضور در درگیری‌های خیابانی و طرح مناسبات تاریخی و معین کردن محل تجمعات، قهرمان‌سازی و شهیدسازی، اسائه ادب به ساحت مقدس امام حسین(ع) در روز عاشورا و... از جمله آنهاست.

تهدید ایران و دخالت در مسائل هسته‌ای
یکی از ابزارهایی که انگلیس همچون ایالات متحده دنبال می‌کند لفاظی مقامات کشور در تهدید نظامی کشور است. این موضوع بارها در خلال توافق هسته‌ای و با تکرار اتهام‌های همیشگی غرب در ارتباط با تلاش ایران برای دست‌یابی به تسلیحات اتمی دنبال شده است و آنها از این تهدید به عنوان گزینه روی میز نام برده‌اند. 
یکی از دخالت‌های فاحش انگلیس دخالت در مسائل هسته‌ای ایران است. این کشور به همراه دو کشور دیگر اروپایی یعنی آلمان و فرانسه همواره با فعالیت‌های هسته‌ای ایران مخالفت کرده‌اند و با دخالت‌های خود زمینه پیشرفت دانشمندان ایرانی را در این عرصه گرفته‌اند. علی رغم تأکید مکرر ایران بر مسالمت‌آمیز بودن برنامه‌های هسته‌ای‌اش، کشورهای اروپایی با اعمال فشار علیه ایران، خواستار لغو تمامی فعالیت‌های هسته‌ای ایران هستند. این کشورها می‌خواهند که ایران همواره نیازمند کمک آنان باشد و نتواند پیشرفت کند.
تروئیکای اروپا به جای آنکه به تعهدات‌شان ذیل برجام عمل کنند به‌طور معکوسی سعی دارند منافع و خواسته‌های امریکا را عملی سازند و از ابزار فشار به ایران برای پایبندی به تعهدات خود استفاده کنند. موقعیت کنونی و بی‌سرانجام مذاکرات ناظر بر بدعهدی و بی‌عملی‌های طرف‌های غربی در قبال برجام است. علاوه بر آن انگلیس هم مانند دیگر شرکای ضلع غربی در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای ایران منافع اسرائیل را در نظر دارد.
انگلیس در طول چند ماه گذشته تحریم‌هایی را به بهانه مسائل حقوق بشری و ادعای ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه در جنگ اوکراین وضع کرده است. ایران نیز متقابلاً تحریم‌هایی را علیه شخصیت‌ها و نهادهای انگلیسی به دلیل اقدامات عامدانه آنان در حمایت از تروریسم و گروه‌های تروریستی، ترویج و تحریک به تروریسم، خشونت و نفرت پراکنی و نقض حقوق بشر وضع کرده است. دولت انگلیس در ادامه رویکرد مداخله‌جویانه‌اش نسبت به امور داخلی کشورها از جمله ایران، تحریم‌هایی را علیه ۳۰ نفر در سراسر جهان، از جمله مقامات روسی و ایرانی به دلیل مسئول بودن در قبال اقداماتی از جمله آنچه «شکنجه، خشونت جنسی و سرکوب خشونت‌بار اعتراضات خیابانی» عنوان کرده، اعمال کرده است. پیشتر نیز  از تحریم علیه ۲۴ شخص و نهاد مرتبط با ایران به دلایل حقوق بشری خبر داد.

نقش انگلیس در آشوب‌های اخیر
به‌طور مشخص کشور‌های امریکا، انگلیس و عربستان سعودی نقش واضحی در دمیدن به ناآرامی‌های اخیر در کشور داشتند.
رسانه‌هایی در خاک انگلیس، به دنبال ایجاد و گسترش اغتشاش در ایران بوده و هستند. این رسانه‌ها چه در گذشته و چه در حال حاضر، پا را از حوزه راهبری اغتشاش فراتر نهاده و به دنبال سازماندهی حرکت‌های ایذایی و تروریستی در کشور هستند. این اقدامی است که کشور انگلیس آن را شروع کرده است.
 دولت انگلیس که شبکه‌های ماهواره‌ای بی‌بی‌سی و اینترنشنال تحت حمایت او و در چهارچوب رسانه‌ای او فعالیت دارد، نقش تروریستی گرفته و به آموزش، هدایت و تحریک آشوبگران می‌پردازند. به‌طور مثال شبکه تلویزیونی سعودی اینترنشنال مستقر در لندن تحت حمایت کامل دولت انگلیس علناً خواستار ترور و کشتن نیروهای پلیس ایران می‌شود. بی‌بی‌سی فارسی که از آغاز تجمعات اعتراض‌آمیز و ناآرامی در تهران و برخی شهرهای کشور، با انتشار اخباری به نقل از منابع خود، معترضان را دعوت به آشوب و اغتشاش کرده و از آنها خواسته بود که فیلم‌هایی از تخریب اموال عمومی را از طریق یک شماره تماس واتس‌آپ به آنها ارسال کند.
اما با وجود این برخورد جدی دستگاه‌های امنیتی فرانسه و انگلیس در مقابله با عناصر ضد انقلاب که در حمایت از پروژه شکست‌خورده براندازی نظام، چهره واقعی خود را با ایجاد آشوب و بی‌نظمی به‌نمایش گذاشتند این واقعیت را آشکار کرد لفاظی‌های مقامات غربی علیه کشور که به دلیل نقش‌آفرینی نیروهای امنیتی توسط مقامات غربی صورت می‌گیرد، چیزی جز دروغ‌پردازی و بهانه‌ای برای مداخله نبوده است.
پارلمان انگلیس در جریان آشوب‌ها جلساتی را به پیشنهاد گروهی از نمایندگان طرفدار رژیم صهیونیستی و گروهک تروریستی منافقین درباره حوادث اخیر ایران تشکیل داده تا در ادامه جوسازی‌ها علیه ایران درباره افزایش فشارها به بهانه مسائل حقوق بشری و ادعای مشارکت ایران در جنگ اوکراین بحث شود. در این جلسات طی اظهاراتی مداخله‌جویانه درباره امور داخلی ایران و اتهام نقض حقوق بشر، درخواست افزایش تحریم‌ها و تعطیل شدن سفارتخانه‌های دو کشور تکرار شده است. رئیس پارلمان اروپا در اقدامی حمایت‌آمیز از اغتشاشات و آشوب‌‌ها در ایران گفت تا اطلاع ثانوی ارتباطات و گفت‌و‌گوهای مستقیم میان این نهاد اروپایی و جمهوری اسلامی ایران قطع می‌شود.
در جریان آشوب‌ها و برای فشار هر چه بیشتر برای وادار کردن ایران به الزامات صورت گرفته توسط غربی‌ها و در ادامه سیاست شکست‌خورده فشارحداکثری، آلمان، انگلیس، فرانسه و ایالات متحده با صحنه‌گردانی رژیم صهیونیستی، قطعنامه‌ای را علیه ایران به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیشنهاد و با فشار سیاسی تصویب کردند که در آن بر اساس اطلاعات ساختگی کشف ذرات اتمی در مکان‌های اعلام نشده در ایران، خواستار همکاری تهران با آژانس برای حل‌وفصل مسائل ادعایی پادمانی شده است.
شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در جریان برگزاری نشستی ویژه درباره وضعیت حقوق بشر در ایران، قطعنامه‌ای تصویب کرد. در رأی‌گیری صورت گرفته کشورهایی از جمله آلمان، فرانسه، انگلیس و امریکا از تحقیق و ثبت آنچه موارد نقض حقوق بشر در ایران نامیده شده حمایت کردند، تا به این ترتیب تحریم‌های غیرقانونی جدیدی را علیه ایران توجیه کنند. وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا، بسته تحریمی جدیدی را علیه ایران به بهانه مسائل حقوق بشری وضع کرده و درباره تشدید تحریم‌ها در خصوص ادعای مشارکت ایران در جنگ اوکراین هشدار دادند.