آمادگی ایران برای میزبانی گفت‌و‌گوهای منطقه‌ای

سومین مجمع گفت‌وگوی تهران پیرامون محور «سیاست همسایگی جمهوری اسلامی ایران؛ رهیافتی به دوستی و اعتمادسازی» با حضور وزیر امورخارجه ایران، سفرا، مقامات سیاسی و قریب به 70 اندیشمند از ۳۶ کشور برگزار شد. 
علاوه بر مقامات عالی سیاست خارجی کشورمان «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر پیشین عراق، «دنیس مونکادا» وزیر امورخارجه نیکاراگوئه از جمله سخنرانانی بودند که به بیان دیدگاه خود پرداختند. به گزارش ایرنا، حسین امیرعبداللهیان در سخنرانی خود مجمع تهران را مجمعی برای گفت‌و‌گو، اشتراک‌گذاری و ایجاد فضای مفاهمه دانست و با ابراز امیدواری نسبت به اینکه این گفت‌و‌گوها به ایجاد منطقه‌ای آرام و با ثبات‌تر و جهانی صلح‌آمیزتر کمک کند، گفت: این مجمع در سال‌جاری با مفهوم محوری سیاست همسایه محور ایران با رهیافتی به سوی دوستی و اعتمادسازی برگزار می‌شود تا یادآوری کند دولت ایران مفهوم همسایگی را محور سیاست خود قرار داده و با تمام توان به اعتماد‌سازی و تقویت پایه‌های دوستی در منطقه می‌اندیشید و با قوت گام برمی‌دارد.
امیرعبداللهیان سپس با یادآوری نقش ایران به عنوان یکی از پایه‌های امنیت و ثبات در منطقه و خط مقدم مبارزه با تروریسم داعش و دیگر انواع تروریسم در منطقه و جهان یاد شهید ابومهدی المهندس و شهید سردار حاج قاسم سلیمانی،
دو قهرمان بزرگ مبارزه با تروریسم را گرامی داشت و اظهار داشت: ما همواره اطمینان داده‌ایم که آماده اعتمادسازی و همکاری در همه ابعاد و سطوح با همسایگان خود در منطقه، از جمله همسایگان خود در حوزه خلیج فارس هستیم تا یک بار برای همیشه، تفکر «تأمین امنیت از خارج از منطقه» کنار رود و همکاری و همیاری کشورهای منطقه، امنیت پایدار را به ارمغان آورد. وی در همین چهارچوب ادامه داد: مایلم اعلام نمایم که آماده‌ایم نشست مشترک وزرای خارجه و دفاع را میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس و دیگر همسایگان برگزار نماییم.امیرعبداللهیان سپس تأکید کرد: دولت آقای رئیسی از ابتدای کار دست همسایگان را به گرمی فشرده و آمادگی داریم که از مسیر گفت‌و‌گو و همکاری‌های سازنده و رو به جلو بر گام‌های عملی هر چه بیشتر در مسیر توسعه همه جانبه همکاری‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی بیش از پیش تمرکز یابیم.


هشدار ایران به کشورهای میزبان تروریسم و مروج خشونت
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در ادامه با اشاره به حوادث اخیر کشور و مواضع و دخالت‌های غیرمسئولانه و سبکسرانه امریکا و برخی کشورهای غربی در تحریک اغتشاشات از طریق ابزارهای سیاسی، جنگ شناختی و رسانه‌ای و جنگ ترکیبی برای بی‌ثبات‌سازی ایران، ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران نسبت به هر گونه مداخله در امور داخلی خود به طرف‌های مداخله گر هشدار داده و با دقت این گونه مداخلات نامشروع را زیر نظر دارد و با آن قویاً برخورد می‌کند. امیرعبداللهیان ادامه داد: کشورهایی که میزبان تروریست‌ها بوده یا مشوق تروریسم اقتصادی و رسانه‌ای و مروج خشونت هستند، باید توجه داشته باشند که تروریسم و ناامنی یک تهدید جهانی است. نمی‌شود در خانه شیشه‌ای نشست و به دیگران سنگ‌اندازی کرد و خود آسیبی ندید.
امریکا از سیاست ریاکارانه درمورد بازگشت به برجام دست بردارد
امیرعبداللهیان در ادامه با اشاره به موضوع مذاکرات هسته‌ای ایران اظهار داشت: امریکا از سویی امروز صحبت از مذاکرات هسته‌ای و رسیدن به گام‌های نهایی توافق می‌کند و از سوی دیگر از ایجاد ناامنی و بی‌ثبات کردن ایران حمایت می‌کند. این سیاست ریاکارانه باید پایان یابد و اگر چنین شود و ایالات متحده واقع‌بینانه و در مسیری عملی و واقعی به دنبال رسیدن به توافق و بازگشت به تعهدات خود در برجام باشد، جمهوری اسلامی ایران نیز آمادگی دارد از مسیر گام‌های پایانی توافق برای رفع تحریم‌ها و بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات، استقبال کند.
 وی ادامه داد: اکنون ما در مسیر استمرار تبادل پیام‌ها، مشورت و تعامل مستمر با نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا هستیم. روز گذشته نیز معاون مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت‌و‌گوهای سازنده و رو به جلویی را با همکارانم در سازمان انرژی اتمی به عمل آوردند.
خرازی: ایران قصد ساخت سلاح هسته‌ای ندارد
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی، دیگر سخنران بخش آغازین سومین مجمع گفت‌وگوی تهران، در ابتدا به ادراکاتی که به واسطه بمباران خبری-سازمانی غرب درباره وضعیت ایران و ناآرامی‌های اخیر در بیرون مرزها ایجاد شده اشاره کرد و در تبیین جنگ به راه افتاده علیه ایران گفت: این جنگ شامل همه اضلاع نظامی، سیاسی، خبری و اجتماعی بوده و تخریب افکارعمومی از وجهه‌های این جنگ هیبریدی است که به آن جنگ شناختی می‌گویند که تغییر ذهنیت مردم یک کشور نسبت به جامعه، حکومت و کشور خود است.
خرازی سپس با یادآوری اینکه طرف‌های اروپایی حتی با فعالیت ۱۵ سانتریفیوژ در ایران موافقت نمی‌کردند اما اکنون با همت دانشمندان ایرانی ۱۹ هزار سانتریفیوژ در چرخش است و آنها ناچار به مذاکره برای حل مسأله هسته‌ای ایران شدند، گفت: ما امروز از توانایی لازم هسته‌ای برخورداریم اما قصدی برای ساخت سلاح هسته‌ای نداریم.ریاست شورای راهبردی روابط خارجی کشورمان با اشاره به دو گزاره حرام بودن سلاح هسته‌ای از نظر اعتقادی و نیز راهگشا ندانستن آن از نظر راهبردی به عنوان دلایل اصلی به دنبال سلاح هسته‌ای نبودن، افزود: اگر ایران به سمت سلاح هسته‌ای حرکت کند در منطقه مسابقه هسته‌ای آغاز می‌شود. این در حالی است که ما دهه‌ها است خواهان منطقه‌ای عاری از سلاح‌های هسته‌ای هستیم و معتقدیم سلاح‌های هسته‌ای اسرائیل هم باید نابود شده و به پادمان بپیوندد. وی در عین حال داشتن فناوری هسته‌ای را بازدارنده و نشان‌دهنده توانایی ایران دانست و تصریح کرد: ایران آمادگی بازگشت به تعهدات برجامی را دارد و تاکنون مشکلات بسیاری  حل شده و فقط موضوع پادمانی مانده که امیدواریم در سفر کارشناسان این موضوعات حل شود.خرازی در بخش دیگری از سخنرانی‌اش توسعه را نیازمند همکاری کشورهای منطقه دانست و با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی مخالف دخالت سیاسی و نظامی بیگانگان و باج‌دهی برخی کشورها به قدرت‌های جهانی است، افزود: ایران آماده ایجاد زمینه برای گفت‌وگو میان کشورهای منطقه است وشرط موفقیت گفت‌و‌گو عدم تجاوز و دخالت بیگانگان است.
وی همچنین درباره جنگ اوکراین با یادآوری اینکه غرب در تلاش بود دو کشور را به جنگ بکشاند و حرکت نیروهای ناتو، روسیه را وادار به واکنش کرد، گفت: ما جنگ و خسارات آن را تجربه کردیم و می‌دانیم  جنگ امر مطلوبی نیست.
 درگیری اوکراین هم باید از طریق گفت‌و‌گو پایان بپذیرد و ایران آماده ایجاد زمینه برای این گفت‌و‌گوها است.
الخلیفی: قطر تلاش می‌کند باب گفت‌و‌گو را باز نگه دارد
محمد بن عبدالعزیز الخلیفی معاون وزیر خارجه قطر و کارلوس مارتینز معاون وزیر خارجه ونزوئلا دو سخنران دیگر نشست دیروز بودند. الخلیفی در سخنانی با بیان اینکه قطر جدا از این منطقه نیست، گفت کشورش تلاش می‌کند باب گفت‌و‌گو را باز نگه دارد. 
مارتینز نیز با بیان اینکه بحران‌ها موجب بی‌ثباتی و جنگ در سطح بین‌الملل می‌شود، اظهار داشت: امیدواریم گفت‌و‌گوها و صلح، متجلی در چندجانبه‌گرایی شود و در حوزه امریکای‌لاتین نیز باید صلح را نهادینه کنیم.
مونکادا: افول ایالات‌متحده امریکا نزدیک است
دنیس مونکادا، وزیر خارجه نیکاراگوئه با بیان اینکه افول ایالات‌متحده امریکا نزدیک شده است، دنیا را در آستانه چندجانبه‌گرایی دولت‌های مستقل دانست و با بیان اینکه شعار سیاست ایران شامل سیاست و همسایگی است و بر حقوق بین‌الملل و توسعه روابط بر پایه اعتماد تأکید دارد، اظهار داشت: ما پرچم‌های عادلانه را برای خیر بشریت افراشته می‌کنیم.مونکادا با تأکید بر حمایت نیکاراگوئه از دولت و ملت ایران بر اعتقاد کشورش به دوستی چندجانبه‌گرایانه و برای صلح، امنیت و پیشرفت تأکید و نشست تهران را فرصتی برای گشایش راه همکاری ملت‌های دنیا توصیف کرد.
 درخواست سردار سلیمانی 
عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر اسبق عراق در سخنانی با بیان اینکه جهان در حال تغییر است و قدرت‌های جدیدی در حوزه موشکی، هسته‌ای و پهپادی ظهور کرده‌اند، گفت: قدرت‌های غربی بسیاری از توانمندی‌های نظامی از جمله قدرت هسته‌ای، موشکی و پهپادی خود را از دست داده‌اند.
نخست وزیر پیشین عراق در سخنان خود با اشاره به مذاکرات دوجانبه ایران و عربستان گفت: در اواخر سال ۲۰۱۹ در چنین روزهایی بود که شهید سلیمانی از من خواست که به عربستان بروم و میان تهران و ریاض میانجیگری کنم، من نیز درخواست او را قبول کردم و به عربستان رفتم. موضوع یمن یکی از موضوعات مهم و اساسی در این زمینه بود و کلید حل بسیاری از مشکلات به شمار می رفت.
عبدالمهدی تأکید کرد که گفت‌وگوهای مهمی با مسئولان سعودی در آن زمان انجام شد و بعد از آن نیز بغداد گفت‌وگوها و نشست‌های متعددی با برادران ایرانی و سعودی برگزار کرد و موضوع یمن همواره در این نشست‌ها بود.
نخست وزیر پیشین عراق در بخش دیگری از اظهارات خود درخصوص شخصیت شهید سپهبد قاسم سلیمانی گفت: شخصیت شهید سلیمانی عصاره تلاش‌های فراوان در جنگ تحمیلی صدام و جنگ با تروریسم در عراق، سوریه، لبنان و منطقه و مقابله با طرح‌های استکباری است. شخصیت شهید سلیمانی تک قطبی نبود بلکه تمام ویژگی‌های مثبت چه در عرصه فرماندهی و چه میدانی و جهادی و چه در زمینه مقاومت را شامل می‌شد.
وی ادامه داد: ما شاهد این ویژگی‌های شهید سلیمانی در سوریه، لبنان، یمن، عراق و تمام میدان‌ها بودیم، شخصیت شهید سلیمانی یک شخصیت بزرگ بود و هر روز بزرگ‌تر می‌شود. حقیقتاً شهید سلیمانی تاریخ سازی کرد و در آینده نامش ثبت خواهد شد و ما امروز نیز شاهد تأثیرات گسترده این شخصیت هستیم.
گفتنی است در نشست‌های چهارگانه این مجمع با حضور اندیشمندان کشورهای مدعو، آخرین تحولات غرب آسیا و امنیت در خلیج‌فارس، اتصالات منطقه‌ای و امنیت انرژی، بحران اوکراین و پیامدهای منطقه‌ای و جهانی آن و چشم‌انداز صلح و دولت فراگیر در افغانستان بررسی و تبادل‌نظر شد.


برش
وزیر امور خارجه با اعلام ابلاغ رسمی اعتراض ایران به مواضع  چین در مورد جزایر سه گانه:
در حفظ تمامیت ارضی خود با هیچ طرفی تعارف نداریم

​​​​​​​وزیر امور خارجه  ضمن اشاره به استقبال ایران از همکاری‌های چین با کشورهای منطقه گفت: تهران و پکن در سال‌های اخیر سطح مناسبات خود را به همکاری‌های بلندمدت راهبردی ارتقا داده‌اند وهفته گذشته دو نماینده عالی ایرانی و چینی برای پیگیری اجرای برنامه جامع مشترک همکاری‌های راهبردی دو کشور در تهران گفت و گو کردند . ما در این فضای همکاری انتظار نداشتیم که بیانیه سال ۲۰۱۴ نشست وزرای خارجه منطقه و چین در مورد جزایر تعلق داشته ابدی و تاریخی به جمهوری اسلامی ایران کپی - پیست و تکرار شود. مراتب ناخرسندی و اعتراض خود را از مجاری دیپلماتیک به شکل رسمی و ارسال یادداشت رسمی به طرف چینی اعلام و ابلاغ کردیم.امیرعبداللهیان ضمن تأکید بر تداوم روابط راهبردی با چین اظهار داشت: به صراحت اعلام کردیم که در مسیر حفظ تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران با هیچ طرفی تعارف نداریم. از این که مقامات ذی ربط چین در دیدارهای رسمی فرستاده چین با رئیس جمهور و معاون اول کشورم و دیدارهای سفیر چین و مقامات عالی رتبه چین در پکن با سفیر کشورمان در این کشور نسبت به اصلاح این خطا اقدام کرده‌اند، سپاسگزاریم.