دربی سرخابی‌ها و طلسم 1755 روزه!

آرمان ملي: رقابت‌هاي ليگ برتر پس از حذف تيم‌ملي فوتبال کشورمان از مسابقات جام‌جهاني قطر آغاز شد و امروز در حساس‌ترين ديدار هفته، تيم‌هاي سرخابي پايتخت مقابل هم قرار مي‌گيرند.
آمار و ارقام
دو تيم استقلال و پرسپوليس تاکنون طي 98 ديدار در چارچوب رقابت‌هاي رسمي و غيررسمي شامل جام منطقه‌اي، مسابقات تهران، جام تخت جمشيد، جام قدس، جام آزادگان، ليگ برتر، جام حذفي، سوپرجام و دوستانه رودرروي يکديگر قرار گرفته‌اند و درمجموع استقلال 26 بار و پرسپوليس 25 بار به پيروزي رسيده‌اند و نزديک به نيمي از بازي‌ها يعني 47 ديدار با نتيجه تساوي به پايان رسيده است. اما اگر تقابل‌هاي دوستانه را در نظر نگيريم و تنها ديدارهاي رسمي را ملاک قرار دهيم، جمع ديدارهاي دو تيم 89 ديدار خواهد بود که در آنها پرسپوليس با 25 برد پيشتاز است و استقلال 23 برد داشته است. تقابل دو تيم شهر تهران اما به دليل حساسيت‌هايش، کم‌گل و پرتساوي درآمده است. در 98 جدال دو تيم 185 گل، يعني کمتر از دو گل در هر ديدار به ثمر رسيده که سهم استقلال 90 گل و سهم پرسپوليس 95 گل بوده است. بهترين برد در دربي تهران متعلق به پرسپوليس و پيروزي معروف شش بر صفر سال 52 است، در سوي ديگر بهترين برد استقلال سه بر صفر بوده است. دو تيم در چارچوب رقابت‌هاي ليگ برتر تاکنون 42 بار به مصاف يکديگر رفته‌اند که پرسپوليس 11 بار و استقلال 8 بار به پيروزي رسيده‌اند و 23 بازي نيز با نتيجه تساوي به پايان رسيده است. گفتني است در 10 تقابل قبلي استقلال در وقت قانوني به پيروزي نرسيده و 7 تساوي و 3 برد براي پرسپوليس، حاصل کار دو تيم بوده است. در واقع استقلال آخرين بار در دهم اسفندماه سال 96 پرسپوليس را شکست داده و از روز تا روز بازي پيش روي دو تيم 1755 روز مي‌گذرد. البته در اين بين دو ديداري که در پايان 120 دقيقه با نتيجه تساوي به پايان رسيده، در ضربات پنالتي با پيروزي استقلال به پايان رسيده است؛ هرچند در آمار، نتيجه تساوي براي اين دو بازي لحاظ مي‌شود.
هماهنگي قبلي


نشست هماهنگي نودونهمين ديدار دو تيم پرسپوليس و استقلال، ديروز (دوشنبه) به رياست حسين زرگر ناظر مسابقه، در سازمان ليگ فوتبال ايران برگزار شد. از پرسپوليس نيز، افشين پيرواني و عليرضا اشرف در نشست حضور داشتند. در اين جلسه تأکيد شد با توجه به مصوبه شوراي تأمين استان مبني بر برگزاري دربي بدون تماشاگر، غير از عوامل برگزاري مسابقه و تيم‌ها و همراهان مشخص شده تيم‌ها، کسي اجازه ورود به ورزشگاه و حضور روي سکوها را نخواهد داشت. برگزاري اين مسابقه همچنين با مراسم يادبودي براي فوتباليست‌هاي شهيد همراه خواهد بود. پرسپوليس و استقلال به ترتيب سر تا پا قرمزپوش و آبي‌پوش خواهند بود و دروازه‌بان‌ها به ترتيب مشکي و زرد به تن مي‌کنند.
صحبت‌هاي گل‌محمدي
يحيي گل‌محمدي در نشست خبري پيش از ديدار مقابل استقلال در هفته دوازدهم ليگ برتر اظهار داشت: بعد از دو ماه خوشحالم در خدمت شما هستم. در اين مدت شاهد اتفاقات تلخ و دردناک بوديم و جا دارد به خانواده‌هايي که عزيزان‌شان را از دست داده‌اند، تسليت بگويم. بازي مهمي را در پيش داريم. دربي است و حساسيت‌هاي خودش را دارد و مي‌دانيم مردم چقدر روي اين بازي حساس و پيگير هستند. قطعا با آمادگي کامل و تمام قوا وارد ميدان خواهيم شد. وي در ادامه افزود: با رقيبي ديرينه بازي داريم که شخصا احترام زيادي براي آن قائلم. اين بازي حساسيت‌هاي خاص خودش را دارد و اميدوارم بازي خوبي را انجام دهيم، هر چند در اين مدت اتفاقات عجيب و غريبي افتاد. در هر صورت نبايد به اين مسائل فکر کنيم. چيزي که براي ما مهم است، گرفتن سه امتياز است. هر تيمي تمرکز داشته باشد و از موقعيت‌هايش استفاده کند، مي‌تواند برنده باشد. اميدوارم بازي جذابي را شاهد باشيم تا هواداراني که از تلويزيون بازي را مي‌بينند، لذت ببرند. سرمربي تيم فوتبال پرسپوليس در واکنش به رفتن ناگهاني لوکاديا و شايعه بي‌انگيزگي اين بازيکن در تمرينات گفت: اتفاقا در آخرين تمريني که حضور داشت، خيلي سرحال بود و پيگير دربي. فيلم يکي از دربي‌ها را از بچه‌هاي آناليز گرفته و براي دربي تمرکز کرده بود. واقعا نمي‌دانم پس از تمرين چه اتفاقي افتاد که تصميم گرفت از ايران خارج شود. هنوز خودم هنگ کرده‌ام که دليل اين کار و تصميمش چه بوده است. خودم نمي‌توانم خبري درباره اين موضوع بدهم و کاري که مي‌توانم انجام دهم فراموش کردن اين مساله است و بايد به بازيکنان روحيه بدهم تا با جان و دل بازي کنند. قطعا بازيکنان جايگرين با تمام وجود برابر استقلال بازي خواهند کرد.
خواسته ساپينتو
استقلال با ريکاردو ساپينتو خوب پيش رفته چراکه قهرمان سوپر جام شده و در ليگ برتر هم يکي از مدعيان قهرماني به شمار مي‌رود. ريکاردو ساپينتو يک مربي پر جنب و جوش و البته کمي‌ عصباني است و کساني که او را از نزديک مي‌شناسند، مي‌گويند مربي است که به خوبي شاگردانش را براي يک نمايش خوب در زمين ترغيب و تشويق مي‌کند. او در آستانه دربي يک درخواست مهم از شاگردانش داشته است. او در تمرينات از استقلالي‌ها خواسته در دربي با قلب و با همه اشتياق بازي کنند و در اين صورت برنده دربي خواهند شد. مصاف دو تيم در حالي برگزار مي‌شود که پرسپوليس دو امتياز از استقلال پيش است. در صورتي که استقلال برنده شود، يک امتياز از پرسپوليس پيش مي‌افتد، اما اگر برنده تيم پرسپوليس باشد، اختلاف امتياز اين تيم با جدي‌ترين رقيبش 5 امتياز مي‌شود و در اين صورت کار براي استقلال براي قهرماني در ليگ برتر اين فصل سخت مي‌شود. با قلب‌تان بازي کنيد. با همه وجود به ميدان برويد. با همه اشتياق و براي تماشاگران بازي کنيد. اين‌ها تاکتيک‌هاي ريکارد ساپينتو براي دربي است و بايد منتظر ماند و ديد که جواب مي‌دهد يا خير. البته تا به اين جاي کار استقلال با ريکاردو ساپينتو خوب پيش رفته، چراکه قهرمان سوپر جام شده و در ليگ برتر هم يکي از مدعيان قهرماني به شمار مي‌رود.