درباره «علیدوستی» تا چند مغالطه مجازی؟!

علی شکوری‌راد، سخنگوی جبهه اصلاحات ایران در توئیتی به احضار و بازداشت ترانه علیدوستی، یکی از فعالان مجازی حامی آشوب‌های اخیر در کشور واکنش نشان داده است. او نوشته «بازداشت موقت ابزار قضایی برای ارعاب مردم و تنبیه متهم نیست. بیم فرار، تبانی و امحای آثار جرم دلایل قانونی صدور قرار بازداشت است. وقتی تنها دلیل اتهام، اظهارات و ظاهر یک فرد است، بازداشت او غیرقانونی است. ترانه علیدوستی به چه دلیل بازداشت شده است؟ ترساندن چه بسا شجاعت می‌آفریند!»
شکوری‌راد گفته تنها دلیل اتهام علیدوستی، «اظهارات و ظاهر» اوست. روشن نیست چرا او چنین ادعایی کرده، در حالی که اگر قرار بود علیدوستی به خاطر نوع پوشش غیرقانونی خود بازداشت شود، افراد دیگری مثل او هم باید بازداشت می‌شدند و خود او هم زودتر از این‌ها باید بازداشت می‌شد. از سویی، آن ادعای بازداشت به خاطر اظهارات هم تقلیل موضوع است. اگر کسی شکوری‌راد را در استوری اینستاگرام تهدید به قتل کرد، آیا نباید با او برخورد قضایی شود و باید بگوییم صرف اظهارات نمی‌شود کسی را احضار کرد؟ اگر کسی با نوشته و متن تهمت زد، چون صرف اظهارات بوده، نباید اعتنایی کرد؟ از قضا «گفتار» هم همچون رفتار باید در چارچوب قانون باشد. خصوصاً وقتی افراد، مشهور هستند، تأثیرگذاری بیشتری در جامعه دارند و باید بیشتر مواظب موضع‌گیری‌های خود باشند که تشویش آفرین یا کذب نباشد.
علی شکوری‌راد بار‌ها نشان داده صرف هیجان یا مطابق سیاست استادیومی موضع‌گیری می‌کند و کنشگری سیاسی‌اش مبتنی بر ادله و منطق نیست. یکی از دلایل بازداشت موقت مطابق قانون این است: «جرائم علیه امنیت داخلی و خارجی کشور که مجازات قانونی آن‌ها درجه ۵ و بالاتر است.» شرایط آن هم اینگونه در قانون آمده است: «۱- آزاد بودن متهم موجب از بین رفتن آثار و ادله جرم یا باعث تبانی با متهمان دیگر یا شهود و مطلعان واقعه گردد و یا سبب شود شهود از اداء شهادت امتناع کنند؛ ۲- بیم فرار یا مخفی شدن متهم باشد و به طریق دیگر نتوان از آن جلوگیری کرد و ۳- آزاد بودن متهم مخل نظم عمومی، موجب به خطر افتادن جان شاکی، شهود یا خانواده آنان و خود متهم باشد.»
شکوری‌راد می‌خواهد همه بند‌های قانونی را نبیند و تحلیل هم بنویسد و نظر هم بدهد و یک نفر هم لابد نپرسد شما از کجا می‌دانید دلایل بازداشت فلانی چیست!