یلدای سرخابی

گروه ورزشی/ هفته دوازدهم لیگ برتر فوتبال در حالی دیروز با انجام 2 بازی به پایان رسید که در مهم‌ترین بازی هفته، استقلال و پرسپولیس از ساعت ۱۷:۳۰ با قضاوت محمدحسین زاهدی فر در ورزشگاه خالی از تماشاگر آزادی به مصاف هم رفتند تا برگزارکننده دربی شماره 99 پایتخت باشند. ریکاردو ساپینتو در این بازی استقلال را با ترکیب سیدحسین حسینی، محمدحسین مرادمند، رافائل سیلوا، صالح حردانی، جعفر سلمانی، سعید مهری، آرش رضاوند، روزبه چشمی، محمد محبی، کوین یامگا و امیر ارسلان مطهری به میدان فرستاد و یحیی گل‌محمدی هم پرسپولیس را با علیرضا بیرانوند، مرتضی پورعلی گنجی، گئورگی گولسیانی، علی نعمتی، دانیال اسماعیلی‌فر، وحید امیری، کمال کامیابی‌نیا، میلاد سرلک، مهدی ترابی، سعید صادقی و امید عالیشاه روانه میدان کرد. به این ترتیب سرمربی پرسپولیس در غیاب یورگن لوکادیا و شیخ دیاباته هم از مهدی عبدی و حامد پاکدل به صورت فیکس استفاده نکرد تا تیمش را بدون مهاجم تخصصی وارد مسابقه کرده باشد. دقیقه ۷ اولین موقعیت بازی ایجاد شد که شوت محبی به سمت دروازه بیرانوند توسط مدافعان پرسپولیس به کرنر رفت. دقیقه ۱۶ ارسال ترابی روی دروازه استقلال و خروج ناموفق حسینی، پایه‌گذار گل سرخپوشان شد و گولسیانی با ضربه سر پرسپولیس را پیش انداخت. دقیقه ۲۰ ارسال عالیشاه به داخل محوطه جریمه در موقعیت بسیار خوبی به ترابی رسید اما ضربه او با فاصله کمی به بیرون رفت. دقیقه ۲۳ ارسال سلمانی به محوطه جریمه پرسپولیس، مطهری را در موقعیت گلزنی قرار داد اما ضربه سر او به شکلی عجیب به بیرون رفت. دقیقه ۲۹ نیز ارسال بلند حردانی در شرایطی خوب به مطهری رسید اما ضربه سر شیرجه‌ای او بدون مزاحمت هیچ بازیکنی به بیرون رفت. استقلالی‌ها که به دنبال گل مساوی بودند، دقیقه ۳۰ به هدف شان رسیدند؛ ارسال سلمانی با ضربه سر روزبه چشمی همراه و دروازه بیرانوند باز شد. پرسپولیسی‌ها در این صحنه اعتقاد به آفساید داشتند اما نوذر رودنیل، کارشناس داوری گفت: «گل کاملاً سالم بود و آفساید نبود. تنها دست چشمی در آفساید بود که دست هم عضو گلزن محسوب نمی‌شود.» ضمن اینکه حیدر سلیمانی دیگر کارشناس داوری با تأیید صحت گل گفت: «کمک داور در صحنه گل چشمی شاهکار کرد.» دقیقه ۳۸ کوین یامگا موقعیت بسیار خوبی برای مطهری مهیا کرد اما این مهاجم قدر سومین موقعیت خوب خود در این نیمه را هم ندانست. دقیقه ۴۱ کامیابی‌نیا به سمت دروازه استقلال شوت زد که کاپیتان آبی‌ها با شیرجه‌ای بلند توپ را مهار کرد. در ادامه اتفاق خاصی نیفتاد و بازی در نیمه اول با تساوی 1-1 به پایان رسید.
آبی‌پوشان که نیمه دوم را هم هجومی آغاز کرده بودند، در دقیقه 49 به گل دوم رسیدند. به این ترتیب که نفوذ محبی از سمت چپ و پاس رو به بیرون او در حوالی نقطه پنالتی به مطهری رسید و مهاجم آبی‌ها پس از یک چرخش توانست با ضربه‌ای دقیق و زیبا، دروازه بیرانوند را باز کند تا استقلال دست به کامبک بزند و از حریفش پیش بیفتد. پس از این گل، استقلال دقیقه 60، سه تعویض همزمان انجام داد و پیمان بابایی، مهدی مهدی‌پور و زبیر نیک نفس به جای سلمانی، مهری و چشمی وارد زمین شدند. در ادامه پرسپولیس هم در دقیقه 62، سه تعویض انجام داد و مهدی عبدی، سروش رفیعی و محمد عمری به جای نعمتی، کامیابی‌نیا و عالیشاه به میدان رفتند. دقیقه 55 ارسال پرسپولیسی‌ها از سمت چپ را حسینی بسختی و در دو مرحله به کمک مدافع استقلال دور کرد. دقیقه 58 هم ترابی در سمت راست صاحب توپ شد و ارسال خود را به محوطه شش قدم فرستاد اما حسینی با خروجی بموقع مانع گلزنی سرخ‌ها شد. دقیقه ۷۲ پرسپولیس صاحب یک ضربه ایستگاهی در میانه میدان شد اما ارسال خطرناک ترابی را سیلوا به زحمت دور کرد. دقیقه 76 ساپینتو یک تعویض دیگر انجام داد و رضا میرزایی به جای مطهری به میدان آمد. در ادامه پرسپولیس هم که به‌دنبال گل تساوی بود، دقیقه 84 سیامک نعمتی را جایگزین اسماعیلی‌فر کرد. در دقیقه 90 سرخ‌ها به آنچه می‌خواستند رسیدند و ارسال کرنر ترابی از سمت چپ با ضربه سر گولسیانی وارد دروازه شد تا این مدافع گرجستانی فرشته نجات پرسپولیس در این بازی شود و جور تیمی که بدون مهاجم تخصصی وارد زمین شد را بکشد. بازی در نهایت با تساوی 2-2 به پایان رسید. با این نتیجه پرسپولیس 25 امتیازی شد و به صدر جدول رفت. گل‌گهر و استقلال هم به ترتیب با 24 و 23 امتیاز در رده‌های دوم و سوم قرار دارند.




برش
خمز با برد، تراکتور را روشن کرد
پیش از دربی، پیکان و تراکتور دیروز برگزار کننده یکی از بازی‌های هفته دوازدهم لیگ برتر در ورزشگاه انقلاب کرج بودند که این دیدار با گل دقیقه ۱+۴۵ محمدرضا عباسی، 1-0 به سود تراکتور به پایان رسید. به این ترتیب، پاکو خمز، سرمربی اسپانیایی و جدید تراکتور، نخستین بازی‌‌اش روی نیمکت سرخپوشان تبریزی را با برد آغاز کرد تا تراکتور با ۱۸ امتیازی شدن روشن شود.پاکو خمز، سرمربی تراکتور پس از پیروزی تیمش مقابل پیکان گفت:‌« تیمی هستیم که باید خیلی چیزها را بهبود ببخشیم و بازیکنان سعی می‌کنند خودشان را با ایده‌های ما وفق دهند. هنوز خیلی زود است که تصمیم بگیریم چه بازیکنانی خارج بشوند و چه بازیکنانی داخل تیم ما بمانند. من هنوز می‌خواهم بیشتر بازیکنان را بشناسم. حتماً در بازی بعدی مالکیت توپ بیشتری خواهیم داشت و بازی سریع‌تر و روان‌تری را ارائه خواهیم داد.»