ثبات به بازار ارز برمی‌گردد

سخنگوی اقتصادی ضمن اعلام اینکه باتوجه به تغییر مدیریتی در تیم ارزی بانک مرکزی امیدواریم ثبات به بازار ارز برگردد، گفت: موتور ایجاد تورم و کاهش ارزش پول ملی در حال کنترل است و همچنین هیأت وزیران با افزایش میانگین ۲۰ درصدی حقوق کارکنان در سال آینده موافقت کرده است.
به گزارش ایسنا، سیداحسان خاندوزی دیروز در نشست خبری خود با اشاره به اقدامات بانک مرکزی برای کنترل تورم اظهار کرد: این بانک تدابیری داشت تا در راستای کمیته رصد تورم پایش خلق پول شبکه بانکی را انجام ‌دهد و همچنین سیاست‌های محرک رشد اقتصادی با روندی خوبی پیش ‌رود. مجموعاً همه بخش‌های صنعت، معدن و تجارت و غیره رشد ۳.۴ درصدی را در تابستان رقم زدند. وی افزود: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ منابع عمومی دولت شفاف‌سازی شده است و به سمت رشد سهم درآمدهای مولدسازی حرکت و تلاش کردیم که اتکا به درآمد نفتی چندان در بودجه مورد توجه نباشد و سایر راه‌ها از جمله منابع مالیاتی دولت مورد توجه قرار گیرد.
بیش از ۸۰ درصد از منابع عمومی بودجه امسال محقق شده است
سخنگوی اقتصادی دولت ادامه داد: گزارش عملکرد هشت ماهه امسال نشان می‌دهد که ۸۰.۵ درصد منابع عمومی بودجه امسال محقق شده است و این درصد تحقق نسبت به‌مدت مشابه پارسال ۵۶ درصد افزایش نشان می‌دهد. طبق آخرین گزارش خزانه‌داری کشور و با موافقت رهبری ۱۱ هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی به حساب خزانه دولت واریز شده است.


تغییر در تیم مدیریت ارزی منجر به برگشت ثبات در بازار می‌شود
وی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت بازار ارز کشور تصریح کرد: نوسانات ارزی که در آبان و آذر شاهد آن بودیم با بنیان‌های بازار ارز کشور یعنی منابع و مصارف آن و با بنیان‌های اقتصادی کشور ما هیچ سازگار نیست و آقای رئیسی و ستاد اقتصادی دولت هم به‌ جد از بانک مرکزی خواسته‌اند که این بی‌ثباتی‌ها را مهار کند و بانک مرکزی هم ایده مدیریت ارزی خودش را و هم تیم مدیریت ارزی خود را نیازمند تغییر می‌دید که انجام شد و امیدواریم با این تغییرات شاهد موفقیت در برگشت ثبات در بازار ارز باشیم.
متأسفانه موج القای ناامنی که در شهریور و مهرماه در فضای خیابانی کشور وجود داشت، در آبان‌ماه و آذرماه به ناامنی فضای اقتصادی کشیده شد.
وزیر اقتصاد یادآور شد: وقتی رسماً ایران اینترنشنال دیشب و پریشب برنامه می‌گذارد و درباره بانک و ارز می‌گوید، مشخص است که این تلاطم‌ها با بنیان‌های اقتصادی سازگار نیست و نقطه شروع آن ناشی از جریاناتی است که مردم را به این سمت سوق می‌دهند که «ارز از کشور خارج کنید» یا «منابع مالی خود را به ریال و ارز نقد تبدیل کنید».
کاهش ۸۰ درصدی استفاده از تنخواه بودجه
وی همچنین با اشاره به وضعیت شاخص‌های اقتصادی دولت در سال‌جاری ادامه داد: میزان تحقق منابع نفتی و میعانات گازی نیز در این مدت نسبت به زمان مشابه پارسال ۳۶۰ درصد افزایش داشته است و این میزان در بخش مالیات و گمرک و سایر درآمدهای جاری دولت نیز ۶۷ درصد رشد نشان می‌دهد. در این مدت واگذاری شرکت‌های دولتی ۳۲ برابر بیشتر از آن چیزی بوده که در سال ۱۴۰۰ روی داد و همچنین میزان استفاده از تنخواه بودجه هم در هشت‌ماهه امسال کمتر از هشت‌هزار میلیارد تومان بوده است که کاهش ۸۰ درصدی نسبت با پارسال نشان می‌دهد.
موافقت هیأت وزیران با افزایش ۲۰ درصد حقوق کارکنان در سال آینده
خاندوزی درباره اقدامات بانک مرکزی برای کنترل تورم نیز گفت: بانک مرکزی تدابیری در راستای کمیته رصد تورم و پایش خلق پول شبکه بانکی را انجام می‌دهد و سیاست‌های محرک رشد اقتصادی را با روند خوبی پیش می‌برد.
وی با برشمردن ویژگی‌های لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ اظهار کرد: پیشنهادی که وزارت اقتصاد داشت بعد از 5 واحد درصد کاهش نرخ مالیات در سال ۱۴۰۱، در سال ۱۴۰۲ هم 5 درصد به علاوه 2 درصد نرخ مالیات شرکت‌های تولیدکننده کاهش یابد، در هیأت وزیران تصویب شد و بنابراین برای 2 سال پیاپی شاهد کاهش نرخ مالیات برای شرکت‌های تولیدکننده هستیم و 7 درصد مالیات بر تولید را کاهش دادیم که این اقدام در دهه‌های اخیر بی‌سابقه است.
 حمایت از سهامدار خرد
سخنگوی اقتصادی دولت ادامه داد: دولت برای اینکه به وعده خود برای حمایت از سهامدار خرد عمل کند از چهارم آبان ماه اعلام شد که سهامداران خرد از سازکار بیمه سهام استفاده کنند که بیش از نیم میلیون نفر استفاده کردند و استقبال فراتر از انتظار سازمان بورس بود. برای اینکه سال آینده وضعیت بهتر شود عدد مشخصی در بودجه ۱۴۰۲ توسط هیأت وزیران تصویب شد که برای سال آینده کنار گذاشته شود تا با استفاده از این پشتوانه بودجه حمایت‌ها انجام شود.
تجارت ۲۰ میلیارد دلاری با چین در ۸ ماه
سخنگوی اقتصادی دولت درخصوص نگرانی‌ها برای آینده همکاری‌های بین ایران و چین و آخرین وضعیت قرارداد ۲۵ ساله گفت: سرمایه‌گذاری‌ها در خصوص چین و خرید ال ان جی هیچ ارتباطی با تفاهم‌ها با کشور‌های دیگر ندارد و چین جزو تقاضاهای بزرگ بازار انرژی دنیا است و با وجود تحریم‌ها هنوز بخشی از نیازهای مصرفی خود را از ایران تأمین می‌کند و در قرارداد ۲۵ ساله و ۱۶ قرارداد دیگر در سال ۲۰۲۳ هم این امر سرعت خواهد گرفت‌ اگر امروز در حدود ۸ و نیم‌ماهی که از سال جدید می‌گذرد بیست میلیارد دلار تجارت با چین را پشت‌سر گذاشتیم، برای سال ۲۰۲۳ این اعداد فراتر خواهد رفت.