واریز سود سهام عدالت در موعد مقرر

گروه اقتصادی/ پس از اما و اگرهای فراوانی که پیرامون واریز مرحله اول سود سهام عدالت در پایان آذرماه وجود داشت، دیروز رئیس سازمان بورس از واریز قطعی مرحله اول سود سهام عدالت در امروز خبر داد.
سود سهام عدالت بر اساس سود سازی ۳۶ شرکت زیرمجموعه سهام عدالت تعیین می شود و در مرحله اول، قرار است از منبع سودهای پرداخت‌شده از طرف شرکت ها، واریز صورت پذیرد. لازم به ذکر است که برخی شرکت های زیرمجموعه سهام عدالت همچنان مجمع سالانه خود را برگزار نکرده‌اند و برخی شرکت‌ها مانند ایران‌خودرو و سایپا ، درمجمع سودی را شناسایی نکرده‌اند. برخی از شرکت‌ها نیز با وجود برگزاری مجمع و تقسیم سود تنها بخشی از سودهای سهام عدالت را واریز کرده‌اند.
همچنین برخی شرکت‌ها علی‌رغم تصویب سود سالانه، همچنان نسبت به پرداخت سود اقدام نکرده‌اند که در صورت عدم پرداخت تا پایان آذر ماه، از طریق کمیته تخلفات با آنها برخورد خواهد شد.
در این خصوص مجید عشقی در گفت‌وگویی با (سنا) ، بیان کرد: سال گذشته کل سود سهامداران سهام عدالت در اسفند ماه پرداخت شد، اما در سال جاری، این سود در دو مرحله پراخت می‌شود؛ که مرحله اول امروز (سه‌شنبه) و مرحله دوم تا قبل از پایان سال، پرداخت خواهد شد. مبلغ سود پرداختی در مرحله اول با توجه به میزان سهام عدالت هر فرد، متفاوت خواهد بود. برای سبد سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی مبلغ ۶۰۰ هزار تومان، سبد سهام یک میلیون تومانی، یک میلیون و ۱۲۸ هزار تومان و برای سایر طبقات سهام عدالت هم به تناسب واریز خواهد شد.


رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: براساس مصوبه شورایعالی بورس، سود سهامداران مستقیم و غیرمستقیم سهام عدالت از امروز چهارشنبه ۳۰ آذر ماه، به صورت متمرکز توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار، با توجه به سود تقسیم شده عملکرد سال مالی ۱۴۰۰ شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت، پرداخت می‌شود. مجموع سود سبد سهام عدالت بالغ بر ۶۴ هزار میلیارد تومان است که نسبت به سال ۱۳۹۹ بیش از دو برابر شده است که از این مبلغ در مرحله اول، ۲۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به حساب سهامداران واریز خواهد شد.
عشقی بیان کرد: سهامداران عدالت برای دریافت سود، حتماً باید اطلاعات خود را در سامانه سجام تکمیل کرده باشند. تاکنون حدود ۴۴ میلیون نفر (۴۳ میلیون و ۷۴۰ هزار و ۸۱۱ نفر) اطلاعات خود را تکمیل کرده‌ و حدود ۱٫۵ میلیون نفر از سهامداران عدالت اطلاعات خود را در سامانه سجام تکمیل نکرده‌اند، که امکان واریز سود برای این افراد وجود ندارد.
وی ادامه داد: مبلغ سود پرداختی در مرحله اول با توجه به میزان سهام عدالت هر فرد، متفاوت خواهد بود. به طوری که برای سبد سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی مبلغ ۶۰۰ هزار تومان، سبد سهام یک میلیون تومانی، یک میلیون و ۱۲۸ هزار تومان و برای سایر طبقات سهام عدالت هم به تناسب واریز خواهد شد. لازم به ذکر است این مبلغ به صورت علی‌الحساب است و باقیمانده سود با تکمیل واریزی شرکت‌های سرمایه‌پذیر تا قبل از پایان سال به صورت کامل پرداخت خواهد شد.
رئیس سازمان بورس در پایان خاطرنشان کرد: گفتنی است برخی شرکت‌ها در پرداخت سود همکاری کامل داشتند که از احترام آنها به حقوق سهامداران عدالت تشکر می‌کنیم، اما برخی شرکت‌ها همکاری لازم را نداشتند و علی‌رغم اعلام برنامه زمانبندی پرداخت سود و مکاتبات مکرر سود سهامداران عدالت را واریز نکرده‌اند، که برخورد انضباطی لازم با آنها صورت خواهد گرفت.
همچنین مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار با بیان اینکه حدود یک میلیون و ۷۳۰ هزار نفر از سهامداران عدالت همچنان با مشکل شبای بانکی معتبر مواجه هستند، گفته است: شرکت سپرده‌گذاری مرکزی بر اساس مصوبه شورایعالی بورس و اوراق بهادار که روز ۶ آذرماه جاری به این شرکت ابلاغ شد، مکاتباتی را با ۳۶ شرکت سرمایه‌پذیر سهام عدالت انجام داد که در نهایت بخشی از سود عملکرد سال مالی منتهی به ۲۹ اسفندماه ۱۴۰۰ به حساب‌های شرکت سمات واریز شد.
محمد باغستانی در گفت‌وگو با ایرنا بیان کرد: در مجموع ۱۲ شرکت بخشی از سود و ۱۱ شرکت کل سود مشمولان سهام عدالت را پرداخت کردند تا شرایط برای واریز سود علی‌الحساب در پایان آذرماه جاری مهیا شود.
باغستانی با بیان اینکه کارشناسان شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در روزهای گذشته محاسبات لازم برای پرداخت بخش اول سود سهام عدالت را انجام دادند، افزود: خوشبختانه با توجه به تعاملات خوبی که با شبکه بانکی از ۲ سال قبل فراهم شده است، اطلاعات سهامداران امروز در اختیار ۱۹ بانک قرار گرفت تا سودها به حساب سهامداران واریز شود.



برش
​​​​​​​برای سبد سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی مبلغ ۶۰۰ هزار تومان، سبد سهام یک میلیون تومانی، یک‌میلیون و ۱۲۸ هزار تومان و برای سایر طبقات سهام عدالت هم به تناسب واریز خواهد شد.
سهامداران عدالت برای دریافت سود، حتماً باید اطلاعات خود را در سامانه سجام تکمیل کرده باشند.
سود سهام عدالت بر اساس سودسازی ۳۶ شرکت زیر مجموعه سهام عدالت تعیین می‌شود.
حدود ۱٫۵ میلیون نفر از سهامداران عدالت اطلاعات خود را در سامانه سجام تکمیل نکرده‌اند، که امکان واریز سود برای این افراد وجود ندارد.
در مجموع ۱۲ شرکت بخشی از سود و ۱۱ شرکت کل سود مشمولان سهام عدالت را پرداخت کردند.