انتخاب سرپرست تیمی که وجود ندارد!

حبیب کاشانی، سرپرست امید‌های ایران شد. عضو چند دوره شورای شهر تهران درست در روز‌هایی که اذهان عمومی در انتظار توضیحی قانع‌کننده در خصوص ناکامی فوتبال ایران در جام جهانی قطر است به عنوان سرپرست تیم ملی فوتبال امید معرفی می‌شود. تیمی که بعد از کناره‌گیری مهدی مهدوی‌کیا هنوز تکلیف سرمربی آن روشن نشده، اما به نظر می‌رسد که برای آقایان روشن شدن تکلیف سرپرست تیم به مراتب مهم‌تر از کادرفنی بوده که به گفته منافع هاشمی، دبیر کمیته ملی المپیک انتخاب او قبل از جام جهانی در جلسه با تاج انجام شده است.
در واقع براساس گفته‌های خود آقایان حداقل یک ماهی از انتخاب کاشانی به عنوان سرپرست امید‌ها می‌گذرد. تیمی که طی سال‌های اخیر به بزرگ‌ترین نقطه ضعف فوتبال ایران تبدیل شده است. تیمی که بیش از چهار دهه است که حسرت حضور در المپیک را تمدید می‌کند و هیچ‌گونه پیشرفتی هم در این مسیر نکرده است، چراکه برای مسئولان تصمیم‌گیرنده پرداختن به حواشی این تیم به مراتب مهم‌تر از اصل مسئله است که اگر غیر از این بود امروز شاهد منتشر شدن خبری مضحک در این راستا نبودیم. جدا از این مهم که هیچ توضیح و توجیه قانع‌کننده‌ای برای دست گذاشتن روی نام کاشانی برای سرپرستی امید‌ها وجود ندارد، انتخاب سرپرست برای تیمی که رسماً وجود خارجی ندارد و قبل از هر چیز باید تکلیف کادر فنی آن مشخص شود، تأسف‌بار‌ترین اتفاق ممکن است. اتفاقی که یک ماه از آن می‌گذرد و نشان می‌دهد امید‌ها برای مسئولان ورزش کشور یک بازیچه بیشتر نیستند!
اصلی‌ترین مشکل امید‌ها طی تمام سال‌هایی که با ناکامی پشت سر گذاشته شد، انتخاب‌های نادرست بود و عدم همکاری باشگاه‌ها برای آماده‌سازی تیمی که طلسمی چندین ساله را پیش‌رو دارد. حال، اما شاهدیم که آقایان تصمیم‌گیرنده به جای گام برداشتن در راستای حل و فصل این مشکلات، وقت‌شان را صرف انتخاب سرپرست تیمی کرده‌اند که مدت‌هاست وجود ندارد. شاید هم از نظر مسئولان کمیته ملی المپیک و فدراسیون فوتبال مشخص شدن تکلیف سرپرست تیم به مراتب مهم‌تر از انتخاب سرمربی جدید برای تشکیل تیم است، آن‌هم انتخابی که جای صدحرف و حدیث دارد!
جدا از اولویت‌بندی سر تا پا اشتباه تاج و دوستانش در کمیته ملی المپیک در خصوص امیدها، انتخاب کاشانی به عنوان سرپرست این تیم نیز هیچ توجیه منطقی و قانع‌کننده‌ای ندارد. امید‌ها بی‌شک به سرپرستی جوان، اما باتجربه نیاز دارند که آشنایی خوبی نیز به زبان انگلیسی برای ارتباط برقرار کردن داشته باشد، اما در کارنامه کاری کاشانی جز چند قهرمانی با پرسپولیس و عضویت در شورای شهر هیچ مورد خاصی وجود ندارد که چنگی به دل بزند یا انتخاب او را به عنوان سرپرست امید‌ها توجیه کند.
به نظر می‌رسد فدراسیون که در این مورد خاص همراهی کمیته ملی المپیک را نیز داشته، این روز‌ها تنها به دنبال راهی است برای منحرف کردن افکار عمومی از ناکامی در قطر و بی‌توجهی به لزوم بررسی دلایل این ناکامی. اما امید‌ها گزینه خوبی برای منحرف کردن ذهن مردم و رسانه‌ها نیستند، تیمی که سال‌هاست با مشکلات بی‌شماری دست و پنجه نرم می‌کند. مشکلاتی که اصلی‌ترین دلیل تمدید طلسم چهل و چند ساله برای حضور در المپیک است، اما همچنان مسئولان در خصوص این تیم ذهن‌شان غرق حواشی است،، اما این انتخاب آخر شاهکارترین انتخاب آقایان بوده، به‌طوری‌که تصور می‌شود دوستان حیف‌شان آمده کاشانی هم از سفره‌ای که پهن است لقمه‌ای نبرد که اگر غیر از این بود، چرا باید قبل از انتخاب سرمربی و روشن شدن تکلیف تیم سرپرست تیم انتخاب شود، آن‌هم از یک ماه قبل که هیچ حرفی در خصوص امید‌ها نبود و چرا حبیب کاشانی؟ با کدام توجیه و کارنامه و دلیل منطقی؟ اما اگر قرار به رعایت اصول و منطق بود، امروز شاهد حسرت چهل و چند ساله امید‌ها برای حضور در المپیک نبودیم. حسرتی که ساده‌لوحانه است اگر فکر کنیم این‌بار شکسته می‌شود!