روزی روزگاری آمریکا

  آرمان ملی– مطهره شفیعی: چندی قبل رئیس اداره عملیات زمینی سپاه در یک برنامه تلویزیونی از زندگی «4 هزار» نفر از فرزندان مقامات جمهوری اسلامی در خارج از کشور خبر داد و گفت: «امروز نزدیک به ۴ هزار فرزند برخی از مسئولان در آمریکا، اروپا و کانادا زندگی می‏‌کنند.» یا هاجر چنارانی، عضو فراکسیون بانوان مجلس در جریان جلسه بررسی صلاحیت زاهدی‌وفا، وزیر پیشنهادی کار گفته بود: «با این حال انقلاب ما، انقلاب مستعضعفان و محرومان است لذا قرار نبود بعداز ۴٣ سال اینگونه تصمیم بگیریم ضمن اینکه آقای رئیسی گفته بود هر کس فرزندش تابعیت خارج داشته باشد خودش هم باید برود پس ما منتظر اجرای آن هستیم در حالی‌که فرزند ۵هزار و ۴٠٠ و اندی از مسئولان در خارج از کشور هستند.»
   ایرانیان دیپورت می‏‌شوند؟
 اما ظاهرا این حضورها به‏‌ویژه در آمریکا دوام ندارد. یک مقام سابق آمریکایی گفت که وزارت امورخارجه سوابق سفر مقامات ایرانی و بستگان آنها را که با ویزای موقت یا دائم به ایالات‌متحده سفر می‏‌کنند، نگهداری می‏‌کند. انتخاب نوشت: « این طرح به رهبری نمایندگان جو ویلسون (رئیس کالیفرنیا)، جاش گاتهایمر  (D- N. J.)، کلودیا تنی (R- N. Y.) و ویسنته گونزالس (D- Texas) پیش می‏‌رود. این طرح در صورت تصویب به وزیر امور خارجه آمریکا دستور می‏‌دهد تا بررسی کند که آیا گروه گسترده‏‌ای از مقامات ایرانی در این کشور حضور دارند یا خیر. طبق متن طرح، هرگونه روادید صادر شده برای خانواده این افراد قانون باید باطل شود. واشنگتن قبلا اقدام به محدودکردن ویزا برای مقامات بلندپایه ایران کرده است. سخنگوی وزارت امور خارجه به المانیتور  بیان کرد: دستور سال ۲۰۱۹ دونالد ترامپ، رئیس‏‌جمهور سابق آمریکا مبنی بر ممنوعیت ورود مقامات ارشد دولت ایران و خانواده‏‌های آنها همچنان به قوت خود باقی است.»
   سابقه مخالفت با حضور ایرانیان


 اسفندسال 95 بود که دونالد ترامپ، رئیس‏‌جمهور وقت آمریکا، فرمان اجرایی جدیدی را امضا کرد که براساس آن اتباع شش کشور به‌طور موقت از ورود به خاک ایالات‌متحده منع شدند. براساس فرمان جدید، ورود اتباع کشورهای ایران، سودان، لیبی، سوریه  و سومالی به خاک آمریکا به مدت ۹۰ روز ممنوع شده بودند. سال 97 هم خبری با عنوان «اخراج آقازاده‏‌ها از آمریکا» توسط یکی از سایت‏‌های داخلی منتشر شد. در این خبر آمده بود «استیون منوچین، رئیس(وزیر) خزانه‌داری آمریکا گفت: ۵هزار و ۴۳۲نفر از فرزندان مسئولان ایران در آمریکا حضور دارند که جز املاک‏‌ ودارایی شخصی میلیون‌ها دلار در حساب این نفرات وجود دارد و به‏‌دلیل امضانکردن FATF# این مبالغ را توقیف می‏‌کنیم.» که برخی این خبر را به اخراج آقازاده‏‌های ایرانی از آمریکا تعبیر کردند که اشتباه بود اما در سال 98 خبرآنلاین نوشت: جدیدترین تحریم اعمال شده از سوی آمریکا علیه ایران که ترامپ پس از سخنرانی رئیس‏‌جمهور ایران در مجمع عمومی سازمان ملل اعمال کرد، قانون ممنوعیت ورود و مهاجرت مقامات ایرانی و خانواده‏‌های‏‌شان به آمریکا بود. این قانون ممنوعیت که متن آن در ۴ صفحه منتشر شده اما در همان بخش‏‌های ابتدایی مشخص کرده عطف به گذشته نمی‏‌شود و همه آنهایی که پیش از این گرین‌کارت دارند از چنین قانونی مستثنی شده‏‌اند.آمریکا در شرایطی چنین قانونی را گذاشت که در سال‏‌های اخیر کمپین‏‌هایی چون «فرزندت کجاست؟ّ» در داخل ایران به‌راه افتاده است و همچنین سال‏‌هاست مسئولان به‌دلیل قانون منع فعالیت تابعیت دوگانه، اصلا نمی‏‌توانند به‌دنبال گرفتن هر نوع تابعیت یا اقامت ثالث باشند. البته همواره بحث‏‌هایی درباره تحصیل یا زندگی جمعی از فرزندان مسئولان در خارج از کشور وجود داشته که این قانون شامل آنها نمی‏‌شود!» در همان سال 98 بود که برخی از تصویب طرحی در ایران مبنی بر ممنوعیت تحصیل فرزندان مسئولان در خارج کشور تاکید داشتند. حجت‏‌الاسلام حسن نوروزی، سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس اظهارکرد: «بنده معتقدم که تحت هیچ شرایطی نباید فرزندان مسئولان نظام در کشورهای امپریالیستی به‏‌ویژه آمریکا، انگلیس و کانادا تحصیل و یا زندگی کنند چراکه مسئولان این کشورها با جمهوری اسلامی در عناد هستند.» اما این طرح به بایگانی سپرده شد.
   آقازادگان در آمریکا
  اما فرزندان کدامیک از مسئولان در آمریکا بوده یا هستند؟ مهدی خزعلی چندی پیش گفته بود: «نه تنها پسر کبری خانم؛ حتی خواهرزاده دیگرم، یعنی دختر ایشان نیز سال‏‌هاست که در آمریکا زندگی می‏‌کند.» منظور او فرزندان کبری خزعلی، نماینده شورای‌عالی انقلاب فرهنگی است که چندی پیش حضور فرزندان او و پسر خواهرش در آمریکا و کانادا خبرساز شد، البته ظاهرا پسر معاون زنان ریاست‌جمهوری از کانادا بازگشت اما خبری از بازگشت دختر و پسر کبری خزعلی نیست. معصومه ابتکار، رئیس سابق سازمان محیط‌ زیست دو پسر دارد که یکی از آ‌نها اکنون در آمریکاست. معصومه ابتکار در یک مصاحبه تلویزیونی اعلام کرده بود: «پسرم در آمریکا درس می‏‌خواند و ادامه تحصیل می‏‌دهد. خودش و همسرش تا فوق لیسانس اینجا بودند اما رشته‏‌ای که می‏‌خواستند ادامه دهند (مدیریت و راهبری سازمانی) در ایران نبود. به هر حال انتخاب افراد مبتنی بر تشخیص خودشان است و تابع نظر والدینشان نیستند.» البته پسر ابتکار پس از پایان تحصیلاتش بازگشت. پسر محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران هم طبق ادعای برخی رسانه‏‌ها چند سالی در آمریکا زندگی کرده است. مهدی ظریف مدتی در شرکت وریزون آمریکا مشغول به کار بوده و اکنون در ایران زندگی می‏‌کند، البته یک رسانه آمریکایی ادعا کرده است که مهدی ظریف در آمریکا به‌صورت پیمانکاری با این شرکت مشغول به کار بوده است. چندی قبل واشنگتن‏‌تایمز هم در گزارشی با اشاره به اظهارات علی لاریجانی رئیس مجلس سابق ایران که آمریکا را بزرگ‏‌ترین تهدید برای همه جهان خوانده بود، مدعی شد: «این اظهارات در حالی مطرح شده که دختر علی لاریجانی یعنی فاطمه اردشیر لاریجانی در اوهایو اولین سال دوره رزیدنسی پزشکی خود را در امنیت کامل می‏‌گذراند. او در دانشگاه پزشکی کلولند که یکی از بهترین دانشکده‏‌های پزشکی جهان بر اساس رنکینگ دانشگاهی است، تحصیل می‏‌کند.»