دربی غبارآلود و پرگل

آرمان ملی: تیم‌های استقلال و پرسپولیس در استادیوم آزادی مقابل هم قرار گرفتند که این مسابقه با تساوی دو بر دو خاتمه یافت تا شاگردان گل محمدی همچنان در صدر جدول باقی بمانند. 
  نیمه اول
دو تیم بازی را متعادل آغاز کردند. مسابقه بیشتر در میانه زمین دنبال می‌شد و کمتر شاهد خلق موقعیت بودیم. با این حال پرسپولیس روی یک ضربه ایستگاهی با ضربه سر گولسیانی به گل رسید تا یخ بازی را بشکند. دقیقه 16 کاشته ارسالی امید عالیشاه بلند به محوطه استقلال آمد و گولسیانی که روی ضربه ایستگاهی از دفاع راهی هجده قدم حریف شده بود با ضربه سر حسینی را مغلوب کرد. بعد از این گل روحیه پرسپولیسی‌ها افزایش یافت و آنها در فاصله کمتر از چند دقیقه فرصت رسیدن به گل دوم را نیز داشتند که با بی‌دقتی مهدی ترابی از دست رفت. این موقعیت خطرناک سرخ‌ها، زنگ خطر افزایش اختلاف را برای آبی‌ها به صدا درآورد و شاگردان ساپینتو جلو کشیدند. بازی تهاجمی استقلالی‌ها خیلی زود جواب داد و در سی و یکمین دقیقه با ضربه سر تماشایی چشمی همه چیز دوباره به تساوی کشانده شد. دقیقه 31 سانتر به شش قدم و در فضایی که مدافعین پرسپولیس از آن غافل شده بودند، توپ روی سر چشمی نشست تا با ضربه سر چیپ توپ را در حالی که بیرانوند تنها نظاره‌گر بود به تور بچسباند. تغییر در نتیجه، باعث شد تا دقایق پایانی نیمه نخست پرهیجان دنبال شود. با این وجود دو تیم با تساوی بدون گل نیمه اول را به پایان بردند. 
  داوری نیمه اول 


کارشناس داوری فوتبال کشورمان گفت: کمک داور بازی پرسپولیس و استقلال در صحنه گل روزبه چشمی شاهکار کرد. حیدر سلیمانی در گفت‌وگو با فارس، در مورد عملکرد تیم داوری بازی استقلال و پرسپولیس در نیمه اول اظهار داشت: این صحنه کار عالی محمدجواد مداح کمک داور اول را می‌رساند اگر این صحنه در جام‌جهانی رقم می‌خورد حتماً به VAR می‌رفت اما گل چشمی کاملا صحیح بود فقط دست این بازیکن در وضعیت آفساید قرار داشت که دست جزو آفساید محسوب نمی‌شود. وی افزود: خود روزبه چشمی با آخرین مدافع پرسپولیس در یک خط و شرایط مساوی قرار داشت. با دست هم که گل زده نمی‌شود به همین دلیل وقتی دست در موقعیت آفساید قرار بگیرد گل صحیح است. کارشناس داوری فوتبال کشورمان اضافه کرد: در نیمه اول موضوع قابل بحثی در بازی رقم نخورد به دلیل غیبت تماشاگران بازی کاملا آرامی را شاهد بودیم. کارت زردی هم که در دقیقه 18 به سعید مهری داده شد درست بود. در دقیقه هفت صحنه‌ای داشتیم که استقلالی‌ها اعتقاد داشتند توپ به دست مدافع پرسپولیس برخورد کرده اما زاهدی‌فرد اعتقاد به کرنر داشت و تصمیمش درست بود. سلیمانی در خصوص صحنه مشکوک درون محوط جریمه استقلال در وقت‌ اضافه نیمه اول گفت: بعید می‌دانم در آن صحنه توپ به دست رافائل سیلوا خورده باشد اگر هم برخوردی باشد دست او در حالت تکیه‌گاه قرار گرفته و این حرکت نمی‌تواند پنالتی باشد.  وی در مورد اعلام شدن 2 دقیقه وقت اضافه برای نیمه اول این مسابقه در شرایطی که در جام‌جهانی وقت اضافه بیشتری گرفته می‌شد، عنوان کرد: با توجه به جریان بازی اگر چنین دیداری را در جام‌جهانی شاهد بودیم پنج دقیقه وقت اضافه اعلام می‌شد من با علیرضا فغانی در مورد زمان زیاد وقت اضافه نیمه‌های اول برخی مسابقات صحبت کردم که او می‌گفت من به عنوان داور وسط وقت اضافه‌ای در نظر می‌گیرم البته به جز داور چهارم یک داور ذخیره که وقت را محاسبه می‌‌کند. او با توجه به اتفاقاتی که در جریان بازی و تعویض‌ها رقم می‌خورد وقت اضافه را لحاظ می‌کرد. کارشناس داوری فوتبال کشورمان اظهار داشت: در اتاق VAR هم فردی وجود داشت که وقت‌ها را محاسبه می‌کرد. نتیجه آرا جمع‌بندی شده و داور چهارم وقت اضافه را اعلام می‌کرد اما در کشورمان هرچه مدنظر داور وسط باشد لحاظ خواهد شد و کسی نیست که وقت نگه دارد. 
  نیمه دوم 
نیمه دوم را استقلال بهتر شروع کرد و در دقیقه ۵۰ توسط ارسلان مطهری از حریف سنتی پیش افتاد. دقیقه 50 نفوذ محبی از سمت چپ و پاس کات بک او در فاصله چند قدمی دروازه به ارسلان مطهری رسید. مطهری به‌رغم کنترل نامناسب اولیه، روی غفلت مدافعین حریف به راحتی چرخید و توپ را به کنج دروازه پرسپولیس فرستاد. بیرانوند مانند گل نخست باز هم تنها مسیر حرکت توپ را تماشا کرد.  بعد از گل آبی‌ها سعی در مدیریت بازی داشتند و جریان مسابقه را به وسط زمین کشاندند. در ادامه یحیی گل محمدی و ریکاردو ساپینتو سه تغییر در تیم خود ایجاد کردند تا نفسی تازه برای اجرا تاکتیک‌های مدنظر خود در تیم‌شان بدمند. از دقیقه 50 تا 70 دو تیم هیچ موقعیت خطرناکی روی دروازه همدیگر ایجاد نکردند و در شرایطی که بازی در میانه‌های زمین دنبال می‌شد، تنها برخی مواقع به ارسال‌های بی‌هدف مشغول بودند. دقیقه 74 پس از اینکه بازیکنان پرسپولیس اعتقاد داشتند شوت سروش رفیعی درون محوطه جریمه استقلال به دست محمد حسین مرادمند برخورد کرده پیمان بابایی به سمت دروازه پرسپولیس ضد حمله زد اما با هوشمندی مرتضی پورعلی گنجی این موقعیت دفع شد. در دقیقه ۸۹ روی کرنر ارسالی گولسیانی بالاتر از رافائل سیلوا و حسینی به هوا خواست و دومین گل خود و تیمش را به قعر دروازه استقلال فرستاد. بعد از این گل در سه دقیقه وقت‌های تلف شده پرسپولیس چند ضربه ایستگاهی و کرنر دیگر هم به دست آورد اما مدافعین استقلال اجازی کامبک را به حریف ندادند. این دیدار در نهایت با تساوی 2 بر 2 به پایان رسید. 
  وضعیت جدول
شاگردان گل‌محمدی توانستند در دقیقه 89 شکست را با تساوی عوض کنند و با همین نتیجه 25 امتیازی شدند و دوباره صدر جدول را از گل‌گهر پس گرفتند. شاگردان ساپینتو هم با 23 امتیاز در جایگاه سوم باقی ماندند. نتایج دیدارهای هفته دوازدهم لیگ برتر به شرح زیر است: 
  نساجی مازندران صفر -  صنعت نفت آبادان2
  مس کرمان صفر -  مس رفسنجان 2
  ملوان بندر انزلی صفر -  سپاهان اصفهان صفر
  ذوب‌آهن اصفهان یک -  آلومینیوم اراک صفر
  گل‌گهر سیرجان 2 -  هوادار تهران یک
  نفت مسجدسلیمان یک -  فولاد خوزستان4
  پیکان تهران صفر -  تراکتور تبریز یک
  استقلال 2 -  پرسپولیس 2