اول روي خودتان امتحان كنيد

يك پيشنهاد به مخالفان فضاي مجازي؛ دو هفته خانواده‌تان را به كره شمالي بفرستيد
۱- مخالفت‌هايي كه اين روزها با فضاي مجازي مي‌شود فقط در كلام نيست. وزارت محترم ارتباطات گفتارها را به عمل تبديل كرده و با كند كردن اينترنت و كاهش عرض باند عملا دسترسي مردم را مسدود كرده و عصبانيت شهروندان هم برايش هيچ اهميتي ندارد. انصافا بايد به دولت سيزدهم براي اين اقدام مشعشع تبريك گفت و آن را در كارنامه دولت رييسي به عنوان يكي از معدود كارهاي انجام ‌شده با نمره قابل ‌قبول ثبت كرد!
۲- پيشنهادي دارم كه شايد براي مسوولان و اشخاصي كه عليه فضاي مجازي سخنراني مي‌كنند يا قلم مي‌زنند، بتواند كارساز باشد: اين مسوولان محترم، فقط اينترنتي كه بتواند پلتفرم‌هاي داخلي را دنبال كند و هيچ اشكال و بدآموزي نداشته باشد در يك فضاي پايلوت ايجاد كنند. به اين ترتيب كه شهري يا شهركي را به خانواده اين عزيزان شامل همسر، فرزندان، دامادها، عروس‌ها و نوه‌ها اختصاص دهند و همه آنها را در محيط پاستوريزه‌اي كه فراهم مي‌شود، اسكان دهند. تمام امكانات رفاهي و تفريحي هم در اختيارشان بگذارند. نيازي نيست اين اقامت زمان زيادي طول بكشد، دو هفته كافي است.
بعد از اين مدت، از خانواده‌هاي خود درباره زيست جديدشان سوال كنند و البته در دريافت ديدگاه‌ها هم آزادي بدهند تا هر كس بدون لكنت بتواند حرفش را بزند. نتيجه آن سياست را هر چه باشد در كل كشور اجرا كنند. هر چند خود مسوولان محترم پيشاپيش مي‌دانند نتيجه چيست، اما براي اطمينان قلب‌شان اين پيشنهاد را عملي كنند.
۳- ممكن است گفته شود ايجاد چنين محيطي امكان‌پذير نيست يا بسيار سخت است. پيشنهاد جايگزين اينكه اعضاي خانواده‌هاي خود را باز براي دو هفته به كره‌شمالي بفرستند تا در لاكچري‌ترين هتل‌ها و تفريح‌ها و با حداكثر امكانات اقامت كنند.
كره‌شمالي يك كشور كاملا پاك است؛ فضاي مجازي ندارد كه هيچ، اينترنت هم ندارد و خيال نگران مسوولان را كاملا راحت مي‌كند! بعد از دو هفته خانواده‌ها را بازگردانند و نظرشان را جويا شوند تا معلوم شود كه زندگي بدون فضاي مجازي براي آنها چگونه است. سخن پاياني اينكه حتي اگر مي‌خواهيد فيلترينگ گسترده اعمال كنيد و فضاي مجازي را محدود ‌سازيد و براي اينترنت فاتحه بخوانيد لااقل با اجراي اين پيشنهاد دست‌تان مي‌آيد كه در خانه خودتان درباره فضاي مجازي و ارتباط با جهان چگونه فكر مي‌كنند.