رایگان‌شدن گازبها با صرفه‌جویی ۳۰ درصدی


گروه نفت و انرژی: طبق اعلام هواشناسی در اواسط هفته آینده کاهش دمای هوا در کشور را خواهیم داشت از این رو میزان مصرف گاز تا ۷۰۰ میلیون متر مکعب نیز افزایش پیدا می‌کند. در حال حاضر حدود 65 درصد از گاز تولیدی به بخش خانگی اختصاص پیدا می‌کند که پیش بینی شده از اوایل هفته جاری مصرف در بخش خانگی به 600 میلیون مترمکعب برسد و طبق اعلام هواشناسی در اواسط هفته کاهش هوا در کشور را خواهیم داشت از این رو میزان مصرف گاز تا 700 میلیون مترمکعب نیز افزایش پیدا می‌کند. مسئولان وزارت نفت اعلام کرده اند که خط قرمز شرکت ملی گاز، مصارف بخش خانگی و تجاری است هر سال افزایش مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری را شاهد هستیم، وزارت نفت قبل از شروع فصل سرما تمهیدات لازم را در نظر می‌گیرد و سوخت جایگزین را به صنایع کشور اختصاص می‌دهد و در روز‌هایی که افزایش مصرف بخش خانگی اتفاق می‌افتد متناسب با افزایش مصرف محدودیت‌هایی در بخش صنعتی و نیروگاهی کشور داده می‌شود که گاز به بخش خانگی اختصاص پیدا می‌کند.
در همین حال وزیر نفت اعلام کرد که مصرف گاز طبیعی دربخش خانگی وتجاری معادل ۲ فاز پارس جنوبی نسبت به زمان مشابه پارسال افزایش یافته است؛ همچنین از مصوبه‌های خوبی برای افزایش رضایتمندی کارکنان صنعت نفت خبر داد. به گزارش شانا، جواد اوجی در بازدید از مرکز دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران، گفت: امروز برای بررسی توزیع، عرضه و مصارف گاز به طور سرزده به مرکز دیسپچینگ شرکت ملی گاز آمدم و ارتباط زنده‌ای با پالایشگاه‌ها و سکوهای پارس جنوبی داشتم. وی ادامه داد: اکنون روزانه نزدیک به ۷۰۵ میلیون مترمکعب در روز (حدود ۷۰ درصد گاز کشور) از این حوزه برداشت می‌کنیم و آمادگی ۱۰۰ درصدی برای تأمین گاز با تدابیر اندیشیده‌شده و انجام تعمیرات اساسی در خطوط لوله، سکوهای برداشت گاز، پالایشگاه‌ها و ایستگاه‌های تقلیل فشار وجود دارد. وزیر نفت با بیان اینکه مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری ۶۰ میلیون مترمکعب در روز، معادل ۲ فاز پارس جنوبی نسبت به پارسال افزایش یافته است، تصریح کرد: از همه مردم می‌خواهیم برای بهینه‌سازی مصرف تلاش کنند و اقدام‌های خوبی برای تشویق مشترکان هم در نظر گرفته شده و با هر یک درصد کاهش مصرف، شامل ۳ درصد تخفیف گازبها می‌شوند و اگر مشترکی نسبت به مصرف پارسال خود ۳۰ درصد صرفه‌جویی داشته باشد، گازبهای رایگان خواهد داشت.
اوجی همچنین مردم را پوشیدن لباس‌های گرم و رعایت دمای رفاه ۱۸ - ۲۱ توصیه کرد. وی در جریان این بازدید در ارتباط تلفنی با احمد باهوش، مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی ضمن خداقوت به همه کارکنان صنعت گاز و نفت و پارس جنوبی، بر آمادگی حداکثری برای تأمین پایدار گاز تاکید کرد. وزیر نفت در ادامه با قدردانی از سران قوای سه‌گانه، اظهار کرد: مالیات کارکنان صنعت نفت مانند دیگر کارکنان دولت شد و از این بابت از سران قوا تشکر می‌کنیم و انگیزه‌ای دوچندان در کارکنان به وجود می‌آید. اوجی در پایان اعلام کرد: در بحث ماده ۱۰ هم ۶ خوان طی شده و تنها گذر از خوان هفتم مانده و تأیید مشئولان ارشد نظام را می‌گیریم که سبب رضایتمندی همکاران شود. از طرف دیگر معاون راهبری شبکه گاز کشور از افزایش میزان محدودیت گازرسانی به صنایع با ادامه روند صعودی مصرف گاز در بخش خانگی خبر داد. به گزارش صدا و سیما؛ غلامرضا کوشکی گفت: با ورود جبهه جدید هوای سرد، میانگین مصرف روزانه گاز در هفته گذشته حدود ۵۵۰ میلیون مترمکعب بوده و دیروز به ۵۸۰ میلیون مترمکعب افزایش یافته است. وی افزود: آن طور که سازمان هواشناسی پیش بینی کرده، در روزهای دوشنبه و سه شنبه هفته آینده دمای هوا به حداقل میزان خود می‌رسد و پیش بینی می‌شود که مصرف گاز بخش خانگی نیز به بیش از ۷۰۰ میلیون مترمکعب برسد که منجر به افزایش محدودیت گازرسانی به صنایع و نیروگاه‌ها خواهد شد. این مقام مسئول در وزارت نفت همچنین اظهار کرد: در حال حاضر کارخانجات سیمان نسبت به تابستان ۷۰ درصد محدودیت دارند، صنایع پتروشیمی حدود ۳۵ درصد محدود شدند و برای صنایع فولاد نیز، حدود ۵۰ درصد محدودیت اعمال کرده ایم. در همین حال مصطفی طاهری، رئیس کمیسیون صنایع مجلس گفت: آن چیزی که قانون مشخص کرده آن چیزی نیست که دوستان در شرکت گاز می‌گویند در قانون ماده 25 قانون بهبود محیط کسب و کار تکلیف بر این است که اگر در کشور کمبود برق یا گاز به وجود آمد آخرین اولویت بر صنعت اعمال بشود و اینکه ما اولین اولویت صنعت قرار بدهیم این خلاف قانون و ترک فعل است. این نماینده مجلس همچنین اضافه کرد: در قانون دیده شده به هر دلیلی اگر این قطعی خسارتی به صنعت وارد شود دولت باید این خسارت را پرداخت کند این صریح قانون است منتهی در مورد گاز برای صنایع یک بخشی از این به اصطلاح عقب ماندگی و قطعی جبران می‌شود وتا امروز هیچ صنعتی نبوده که بخاطر قطع گاز عدم تولید داشته باشد.