عباس شیبانی درگذشت

آرمان ملي: دکتر عباس شيباني درگذشت. حضرت آيت‌ا... خامنه‌اي صبح ديروز (جمعه) با حضور در کنار پيکر مرحوم دکتر عباس شيباني ضمن قرائت فاتحه، بر آن يار ديرين و صديق انقلاب نماز اقامه کردند. در اين مراسم جمعي از خانواده و بستگان مرحوم شيباني نيز حضور داشتند. حضرت آيت‌ا... خامنه‌اي صبح جمعه دوم دي‌ماه با حضور در کنار پيکر مرحوم دکتر عباس شيباني ضمن اقامه نماز و قرائت فاتحه، از تلاش‌هاي آن مرحوم در خدمت به نهضت امام خميني(ره) در دوران قبل و بعد از انقلاب اسلامي تجليل کردند. «آقاي دکتر شيباني به معناي واقعي کلمه جزو انسان‌هاي صالح بود. ما ايشان را خيلي وقت است، سال‌هاست، يعني شايد پنجاه و چند سال است مي‌شناسيم.»؛ اينها بخش‌هايي از بيانات کوتاه رهبر معظم انقلاب اسلامي درباره مرحوم دکتر شيباني پس از اداي نماز بر پيکر ايشان است. بعد از چند دهه تلاش و مجاهدت در راه خدا صبح جمعه دوم دي 1401 پيکر ايشان را آورده بودند تا نماز وداعش از اين دنيا را رهبر انقلاب اسلامي بخوانند. تمجيد از اين شخصيت باسابقه و مخلص اما منحصر به عبارات بالا نبود: «آدم فعّال، خيرخواه و آماده‌به‌کار، و به معناي واقعي کلمه مبارز بود؛ واقعاً اين جوري بود.» بيش از پنج دهه همراهي و آشنايي با دکتر شيباني، مقاطع مهمي از تاريخ مبارزات مردم ايران را قبل و بعد از انقلاب اسلامي براي ياران امام راحل و مبارزان و انقلابيون رقم زده که حضرت آيت‌ا... خامنه‌اي به آن اشاره کردند. دور از انتظار هم نبود در اين مراسم که اعضاي خانواده آن مرحوم نيز حاضر بودند، اشاراتي به اين همراهي پنجاه و چند ساله با انقلاب شود: «ايشان تازه از زندان آزاد شده بود، به نظرم سال 47 يا 48 بود که با ايشان آشنا شديم... من با مرحوم طاهر احمدزاده از مشهد آمديم تهران، يک کاري داشتيم اينجا، لازم بود جمعي از افراد صاحب فکر و صاحبنظر و مانند اينها مثل آقاي طالقاني، مهندس بازرگان، دکتر سحابي، اينهايي که بودند، جمع مي‌شدند؛ من و آقاي احمدزاده يک حرفي براي آنها داشتيم. احمدزاده گفت که جمع کردنِ اينها کار ما نيست، کار عبّاس شيباني است؛ او مي‌تواند اينها را جمع کند. اين بود که با ايشان تماس گرفتيم و آمد و گفتيم ما چنين کاري داريم، فوراً ــ به نظرم شايد در ظرف دو روز ــ يک جلسه‌ پانزده شانزده نفره، از دکتر شريعتي، آقاي بهشتي، آقاي مطهّري، همه را جمع کرد؛ يک آدم اين جوري‌ بود؛ آماده‌به‌کار. بعد از انقلاب هم به معناي واقعي کلمه ايشان مشغول کار بود، مشغول تلاش بود.» اما سَمت ديگر همه اين تلاش‌ها و مجاهدت‌هاي مرحوم دکتر شيباني، همراهي همسري بود که در اين مسير از هيچ اقدامي براي کمک فروگذار نکرد. موضوعي که از چشم رهبر معظم انقلاب اسلامي پنهان نماند. گويي که نمي‌شود از تلاش‌ها و مجاهدت‌هاي آن مرحوم سخن گفت ولي از همسرش مرحوم خانم انسيه مفيدي يادي نکرد: «خانمش هم با ايشان خيلي واقعاً همراهي کرد. خدا ان‌شاءا... خانم مفيدي را رحمت کند.»
تسليت مقامات
رئيس‌جمهور هم در پيامي درگذشت شيباني را تسليت گفت. در اين پيام آمده است: «درگذشت جناب آقاي دکتر عباس شيباني، از مبارزان پيشکسوت انقلاب اسلامي و نماينده مجلس خبرگان قانون اساسي، ادوار مجلس شوراي اسلامي و شوراي شهر تهران مايه تأسف گرديد. اين مجاهد خستگي‌ناپذير، مدير و سياستمدار پاکدست و انقلابي و پزشک خدمتگزار، عمري را در مبارزات و خدمت خالصانه به مردم گذراند و از فرهنگ اصيل ساده‌زيستي و پايبندي به اصول انقلاب دست برنداشت. خدمات و اقدامات ارزشمند و خيريه ايشان در حوزه بهداشت و درمان کشور نيز فصل پرباري است که ياد او را در تاريخ اين کشور ماندگار خواهد کرد. اينجانب درگذشت آن مرحوم را به بازماندگان و علاقه‌مندان ايشان تسليت مي‌گويم و از درگاه خداوند براي آن مرحوم، رحمت و رضوان الهي و همجواري با صالحان و براي بازماندگان صبر و اجر مسئلت دارم.» رئيس قوه قضائيه در پي درگذشت عباس شيباني پيام تسليت صادر کرد. متن پيام تسليت حجت‌الاسلام والمسلمين محسني اژه‌اي به شرح زير است: خبر درگذشت مرحوم عباس شيباني موجب تأثر و تأسف خاطر اينجانب گرديد. آن مرحوم در دوران مبارزات عليه رژيم طاغوت و پس از پيروزي انقلاب نيز در مسئوليت‌هايي همچون نمايندگي مجلس شوراي اسلامي و شوراي اسلامي شهر تهران، منشأ خدمات ارزنده‌اي بودند. اينجانب ضمن تسليت به خانواده محترم شيباني و ساير بستگان مُعزّا براي آن مرحوم رحمت واسعه و براي بازماندگان صبر و شکيبايي مسألت دارم. حسن روحاني هم در پيامي آورد: درگذشت جناب آقاي دکتر عباس شيباني، از چهره‌هاي برجسته انقلاب اسلامي و نماينده مردم در مجلس خبرگان قانون اساسي، ادوار مجلس شوراي اسلامي و شوراي شهر تهران موجب تاسف و تاثر فراوان شد. آشنايي و همکاري اينجانب با ايشان از دوران مبارزه و نهصت امام خميني(ره) آغاز و پس از پيروزي انقلاب اسلامي در دوره شوراي سرپرستي سازمان صداوسيما و چندين دوره نمايندگي مجلس شوراي اسلامي تداوم يافت. در تمام اين سال‌ها همواره شاهد ساده‌زيستي، اعتدال در منش و بينش و اخلاص انقلابي ايشان در طي مسئوليت‌هاي مختلف بوده‌ام. ايشان با وجود سال‌ها نمايندگي مردم و حضور در کرسي وزارت کشاورزي و رياست دانشگاه تهران، همچنان در کسوت يک مبارز متعهد و پزشک خدمتگزار و انقلابي بي‌مدعا ماند و با سلامت نفس و تکيه بر تخصص و تجربه خود، همواره موجب افتخار نسل انقلابيون بود. اينجانب فقدان اين مبارز پيشکسوت انقلابي و چهره بارز علمي و نماينده صديق ادوار مجلس شوراي اسلامي را به بازماندگان ايشان و مردم شريف ايران تسليت عرض مي‌کنم و از درگاه خداوند متعال براي ايشان علو درجات و همجواري با اولياي الهي و براي خانواده معزز دکتر شيباني صبر و سلامتي مسالت دارم. سرلشکر سلامي فرمانده سپاه در پيام تسليت به مناسبت درگذشت مرحوم آقاي دکتر عباس شيباني گفت : وي در مناصب اجرايي خدمات ارزشمند و ماندگاري را به وديعت نهاده است.
شيباني که بود


دکتر عباس شيباني عضو پيشين مجلس شوراي اسلامي و شوراي شهر تهران در سن 91 سالگي درگذشت. عباس شيباني متولد 1310 در تهران، پزشک و سياستمدار ايراني، از اعضاي مؤسس نهضت آزادي ايران و عضو پيشين مجلس و شوراي شهر تهران بود. مرحوم شيباني در سال 1329 فعاليت سياسي خود را شروع کرد. در سال 1335 در تظاهرات حمايت از جمال عبدالناصر دستگير و از دانشکده پزشکي نيز اخراج شد. او در سال 1347 به دانشگاه بازگشت و تحصيلات پزشکي خود را به اتمام رساند. مرحوم شيباني سال‌ها در زندان‌هاي شاه به سر برد و با 9 بار محکوميت 13 سال از عمر خود را در زندان گذراند. او پس از انقلاب در هيات دولت موقت شوراي انقلاب، به‌رغم رشته تحصيلي خود، وزير کشاورزي شد. او عضو شوراي انقلاب اسلامي ايران، نماينده مجلس خبرگان قانون اساسي، وزير کشاورزي، مشاور آيت‌ا... عباس لطفيان سرگزي در مؤسسه آموزش عالي و پژوهشکده صحيفه سجاديه و رساله حقوقيه، نماينده تهران در مجلس شوراي اسلامي (5 دوره، 19 سال)، رئيس دانشگاه تهران، کانديداي انتخابات رياست‌جمهوري دوره دوم (يکي از رقباي محمدعلي رجايي) و دوره پنجم (تنها رقيب اکبر هاشمي رفسنجاني)، عضو شوراي شهر تهران (3 دوره، 14 سال) بود. عباس شيباني از دوره دوم تا چهارم عضو شوراي شهر تهران نيز بود.