جشنواره فیلم عمار با تجلیل از «زنان قهرمان» به پایان رسید

این مراسم با پخش ویدیویی از قرآن‌خوانی شهید سید فریدالدین معصومی«شهید دانشمند جنایت تروریستی شاهچراغ» آغاز شد.
پاسداشت جمال شورجه، کارگردان پیشکسوت سینمای مقاومت و دفاع مقدس یکی از بخش‌های این مراسم بود. جایزه ویژه چفیه شهید رسول خالقی‌پور، به مدت یک‌سال مهمان خانه جمال شورجه خواهد بود.در این قسمت به احترام جمال شورجه محمد خزاعی رئیس‌سازمان سینمایی به روی سن آمد تا چند کلمه‌ای در پاسداشت این کارگردان صحبت کند.خزاعی گفت: خوشحالم که در اختتامیه جشنواره عمار حضور دارم و خود را شاگرد جمال شورجه می‌دانم.
وی یادآور شد: در کنار استاد شورجه درس اخلاق ایمان صبوری فداکاری آموختم او تنها معلم و استاد در سینما نیست او جمال سینمای انقلاب است و افتخار می‌کنم که شاگرد او هستم.
خزاعی با آرزوی سلامتی برای جمال شورجه گفت: منتظریم تا او به سینما برگردد چرا که الگویی برای جوانان سینمای انقلاب است.


جمال شورجه ضمن احترام به خانواده شهدا از جمیع عماریون تشکر کرد و آنها را به شجره طیبه توصیف کرد، کسانی که نهال کوچکی را غرس و آن را به درخت تنومندی تبدیل کرده‌اند.
وی ضمن تأکید بر اهمیت محتوا در خلق یک اثر هنری در کلام رهبری، گفت: ما در دوران دانشجویی نزد رهبری رفتیم و ایشان گفت که ایده باید ارزش‌مند و باطن ارزشمندی داشته باشد.
این کارگردان سینما در ادامه گفت: من شاهد آثار پخش شده در عمار بوده ام و از عمار و عوامل آن تشکر کرد که توانسته انقدر رشد کنند.
شورجه در ادامه گفت: سینمای ایران باید تبدیل به سینمایی بلند آوازه در دنیا شود؛ چرا که همواره در مقابل استکبار ایستاده و سینمای بااخلاقی است.
وی ضمن تشکر از برگزار کنندگان جشنواره عمار گفت: به فکر پرورش نیروی جوان باشید. در بخش بعدی مراسم، پاسداشت مرحوم «نادر طالب زاده» برگزار شد. سهیل اسعد دبیر سیزدهمین جشنواره عمار در این بخش گفت: رفتار حاج نادر تبلور گفتمان انقلاب اسلامی بود.
وی با بیان این که بر خلاف عده‌ای که فقط اهل حرف بودند زمانی که با حاج نادر آشنا شدم گفتمان انقلاب اسلامی را در رفتار او دیدم، گفت: حاج نادر رفتارش از گفتارش بلیغ‌تر بود و از کسانی بود که گفتمان انقلاب در عملش هویدا بود.
سهیل اسعد با بیان این که حاج نادر کسی بود که با اخلاص رفتار می‌کرد و این عظمت این مرد بزرگ بود، گفت: رفتار و عمل حاج نادر با بصیرت و با نگاهی عمیق بود؛ چرا که حقایق را درک می‌کرد و سپس تصمیم می‌گرفت و حرکت می‌کرد.
وی در ادامه گفت: حاج نادر قدرت جذب داشت و شخصیت‌هایی که به ایشان و حرکت رسانه انقلاب و ضد استکباری نزدیک شدند، شخصیت‌هایی بودند که به واسطه حاج نادر جذب این مسیر شدند.
دبیر سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار با بیان این که هنر انتخاب فصل مشترک از دیگر ویژگی‌های حاج نادر بود، گفت: او می‌توانست انسان‌هایی که دارای ویژگی‌های متفاوت بودند را در یک محیط جمع کند.
سهیل اسعد در پایان خاطرنشان کرد: مرحوم نادر طالب زاده عمق عرفانی در زندگی داشت و همین امر سبب شده بود تا ایمان به خدا در جای جای زندگی این سرباز انقلاب وجود داشته باشد.
در ادامه نشان مردمی استقلال که منقش به تصویر شهدای دانشمند و شهدای هسته‌ای است و از طرف خانواده شهدای دانشمند به کسانی که برای استقلال کشور در حوزه‌های مختلف تلاش می‌کنند اهدا می‌شود. این نشان امسال به زنان قهرمان ایرانی اهدا شد:
بی‌بی فاطمه حقیرالسادات؛ دکترای تخصصی نانو مدیسین از دانشگاه آمستردام هلند
مریم گل‌آبادی؛ صاحب شرکت دانش بنیان نگین بذر دانش
معصومه صابکی؛ قهرمان مستند سورجان
فاطمه مطلق؛ قهرمان مستند خانه ایرانی با موضوع کالای ایرانی
در بخش دیگری از این برنامه و پس از پخش کلیپ معرفی جایزه ویژه موزاییک «مرگ بر آمریکا» که هرساله به عنوان یک جایزه مردمی به بهترین اثر با موضوع ضدآمریکایی تعلق می‌گیرد،این جایزه به رضوانه فتحی، برای مستند «سفارت سیاه» اهداء شد.
همچنین برگزیدگان بخش‌های مختلف سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار معرفی و تقدیر شدند که برندگان فانوس این دوره به شرح است: در بخش «آرمان روح‌الله» فانوس به علت«پژوهش جامع و مستند درباره‌ بحران‌های اخیر ایران و منطقه و انسجام روایی قابل قبول» به اثر«نقابدارها» به کارگردانی «محسن سلیم» تعلق گرفت.هیئت داوران فانوس بخش مستند نهضت جهانی مستضعفین را به دلیل«ساخت مستندی در مورد شهید محراب آیت‌الله محمدباقرحکیم و پژوهش خوب و پرداختن به بخشی مهم از مبارزه مردم عراق علیه حزب بعث و همچنین خلاقیت در فرم» اهدا کردند به اثر«برای آزادی» به کارگردانی «مصطفی آقامحمدلو و فرهاد حاجی‌عباسی». در بخش مستند نقد درون گفتمانی فانوس این بخش به علت «پرداختن به سوژه محلی دارای موضوعیت در مقیاس ملی» تقدیم می‌شود به اثر «نیوجرسی» به کارگردانی آقای « علی زهیری». همچنین هیئت داوران جایزه ویژه پژوهش را به دلیل«پژوهش قوی و بی‌طرف و رویکرد حل مسئله در حوزه‌ خصوصی‌‌سازی » اهدا می‌کند به پژوهشگر اثر«شاهدان عینی» آقای«داوود مبصری». هیئت داوران در بخش تیزر فرهنگی فانوس را به دلیل «توجه به شهادت حاج قاسم سلیمانی و گسترش فرهنگ مهمان‌نوازی و سبک زندگی ایرانی» تقدیم کردند به اثر«هزارجان گرامی» به کارگردانی«امیرحسین نوروزی». هیئت داوران در بخش داستانی کوتاه فانوس را به دلیل «خلاقیت در پرداخت رشادت‌ها و بازتولید نقش کنش‌مند زنان پزشک در جبهه‌ مقاومت» اهدا کردند به اثر «اسماء» به کارگردانی آقای «مصطفی آقامحمدلو». هیئت داوران در بخش داستانی بلند فانوس این بخش را به دلیل«توجه فیلمساز به مقوله‌ عدالت و نگاه جوان‌گرایانه به تحول در سیستم و تصویر مطلوب از اعتراض به سوء مدیریت‌های اداری» اهدا کردند به اثر«نگهبان» به کارگردانی«حمید بیات».