تکرار مواضع ضدایرانی واشنگتن از زبان آژانس


گروه سیاسی: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگویی نسبت به سفر به تهران برای گفت‌وگوهای دوجانبه اعلام آمادگی کرد.به گزارش تجارت، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنج‌شنبه در گفت‌وگویی با واتیکان مدیا در پاسخ به نگرانی پاپ در رابطه با توقف مذاکرات هسته‌ای با ایران عنوان کرد: حق با پاپ است، مذاکرات به بن‌بست خورده است. گفت‌وگوهایی انجام گرفته است. دیدارها و تبادلاتی انجام گرفته و به همین خاطر است که آژانس - و خود شخص من - نمیخواهیم خلاء سیاسی پیرامون چنین مسئله خطرناک باقی بماند.
وی ادامه داد: دو مسیر موازی وجود دارد؛ یکی مسیر توافق کلی و حصول توافق برای برجام و دیگری مذاکرات آژانس و ایران. ما تاکنون نتوانسته‌ایم پیشرفتی حاصل کنیم اما ایران به پیشرفت در غنی‌سازی اورانیوم ادامه می‌دهد و درحال ساخت سانتریفیوژهای پیشرفته بیشتری است. این مسئله نگران‌کننده است چراکه گام‌هایی در جهت اشاعه انرژی هسته‌ای محسوب می‌شود و ما باید از آن ممانعت کنیم.
گروسی در پایان گفت: امیدوارم که بتوانم به تهران بروم. همیشه گفته‌ام که آژانس محلی برای توافق و پلتفرمی برای تفاهم دوجانبه است. پس اگر امکان‌پذیر باشد، من آمادگی سفر و شروع مجدد مذاکرات در اسرع وقت را خواهم داشت.
مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز اخیرا مدعی شد که ارائه پهپاد ایرانی به روسیه به افزایش جنایات جنگی در اوکراین کمک می‌کند. به نقل از شرق الاوسط، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید ۱۹ دی‌ماه با تکرار ادعای ارسال پهپاد ایرانی به روسیه، به خبرنگاران گفت: از تسلیحات آن‌ها برای کشتن غیرنظامیان در اوکراین و فروبردن شهرها به سردی و تاریکی استفاده می‌شود و این از نظر ما، ایران را در جایگاهی قرار می‌دهد که بتواند به‌طور بالقوه به افزایش جنایات جنگی گسترده کمک کند.



وی در ادامه عنوان کرد که در سفر خود به اراضی اشغالی، در خصوص تهدیدات احتمالی از سوی ایران با دولت جدید اسرائیل به گفت‌وگو خواهد پرداخت.
مشاور امنیت ملی کاخ سفید در ادامه عنوان کرد که توافق هسته‌ای با ایران در حال حاضر در اولویت دولت آمریکا نیست و دیپلماسی همچنین بهترین راه برای تضمین پیدا کردن از عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای می‌باشد.
ادعای آمریکا مبنی بر حمایت ایران از روسیه در جنگ اوکراین، در حالی مطرح می‌شود که ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در یکی از نشست‌های خبری اخیرش، در این‌باره گفت: ایران همواره تلاش کرده که از مناسبات و توانمندی‌های خود برای کمک به دو کشور برای رسیدن به راهکار سیاسی جهت حل بحران استفاده کند و در این زمینه آمادگی خود را اعلام کرده و تلاش می‌کند. مطرح کردن این ادعاها علیه ایران و استمرار آنها با انگیزه‌ها و اهداف سیاسی صورت می‌گیرد و از سوی کشورهایی انجام می‌شود که خود اقدام به ارسال سلاح به یک‌طرف این جنگ و بحران می‌کنند. ما طرح این ادعاها را با انگیزه‌های سیاسی و با هدف سرپوش گذاشتن بر اقدامات این کشورها می‌دانیم.
همزمان با اظهارات گروسی، یک رسانه آمریکایی مدعی شده به پیش‌نویس اسنادی دست یافته که نشان می‌دهند اتحادیه اروپا اعمال تحریم‌های جدید علیه ۴۰ فرد و نهاد ایرانی را در دست بررسی دارد.وبگاه پولیتیکو نوشته رایزنی درباره این تحریم‌ها در چارچوب اقدامات اتحادیه اروپا به «اعتراضات اخیر» در ایران است. رسانه آمریکایی نوشته اسنادی که مربوط به این تحریم‌ها هستند در ۲۷ صفحه تنظیم شده‌اند و شامل اطلاعاتی در حمایت از تحریم‌های پیشنهادشده علیه اشخاص و نهادهای مذکور هستند. اکثر این اطلاعات، «گزارش‌های رسانه‌ای» هستند.مطابق این اسناد، اتحادیه اروپا تحریم ۱۷ فرد را در دست بررسی دارد که برخی از آنها فرمانداران مناطق مختلف هستند و سایرین را یک نماینده مجلس و یک مقام بلندپایه در معاونت برون‌مرزی صدا و سیمای جمهوری اسلامی تشکیل می‌دهند. برخی از مقام‌های فعلی و سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز ر این فهرست قرار دارند.