آماده باش گازی

 [ شهروند ] با تشدید برودت هوا و ورود جبهه هوای سرد به کشور به‌ویژه در استان‌های شمالی و افزایش مصرف گاز، شرکت ملی گاز و دستگاه‌های دولتی برای مدیریت مصرف با اولویت اصلی تامین گاز خانگی اقداماتی را طراحی کرده و سامان داده‌اند. اهمیت موضوع تا آنجا بود که محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهوری، دیروز جمعه (۲۳ دی‌ماه) در جلسه ستاد بحران گاز حضور یافت. به گفته او، رئیس‌جمهوری نیز دو بار از میان برنامه‌هایشان در سفر به استان یزد اوضاع را پیگیری کرده و نگران وضعیت بوده است.

با عبور مصرف روزانه گاز در کشور از ۸۵۰میلیون مترمکعب، رکورد جدیدی ثبت شده است. از آنجا که تداوم تامین گاز خانگی خط قرمز دولت است و اولویت اول را دارد، ۶۶۰میلیون مترمکعب، معادل ۷۸درصد از تولید روزانه در بخش خانگی و بقیه در صنایع و بخش تجاری مصرف شده است. این درحالی است که حجم گازی که در جریان اختلافات اروپا با روسیه تحریم شده، ۲۲۰میلیون مترمکعب بوده است.
 به منظور تامین نیازها و حفظ سطح فشار گاز در مناطق مختلف، تمام پالایشگاه‌ها با حداکثر ظرفیت در حال کار هستند تا فرآیند گازرسانی به مردم و بخش تولیدی و نیز عملکرد نیروگاه‌ها برای تولید برق دچار اختلال نشود. در همین زمینه در چارچوب اعمال محدودیت برای دستگاه‌های دولتی، گاز بیش از هزار و ۶۲۸ اداره و سازمان دولتیِ پرمصرف قطع شده است. توصیه می‌شود رسانه‌ها خبر این اقدام دولت را برای همراهی بیشتر مردم در کاهش مصرف پررنگ‌تر اطلاع‌رسانی کنند.  با اصلاح تعرفه‌‌های گاز تلاش شده هزینه مشترکان پرمصرف در دو دهک بالاتر افزایش قیمت بیشتری نسبت به سایر مشترکان داشته باشد. در این تغییر نرخ‌ها دهک‌هایی که الگوی مصرف را رعایت کنند، از امتیازات تشویقی و تخفیف برخوردار خواهند شد. بر این مبنا اگر میزان مصرف گاز نسبت به مدت ماه مشابه در سال قبل ۳۰درصد کاهش یابد، نرخ گاز تقریبا رایگان خواهد شد.

مصرف گاز معادل ۴میلیون بشکه نفت‌خام در ۲۴ ساعت
وزیرنفت با بیان اینکه پنجشنبه شاید سردترین شب امسال بود و مصرف در بخش خانگی از ۶۸۵میلیون مترمکعب در روز گذشت، اظهار کرد: «این مقدار گاز معادل حدود ۴میلیون بشکه نفت‌خام است.»
جواد اوجی در کارگروه هماهنگی و تامین پایدار سوخت زمستانی سال۱۴۰۱ در محل شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه هم‌اکنون روزانه ۹۸۹ میلیون مترمکعب گاز خام در میدان‌های مستقل گازی و مشترک در حال تولید است، گفت: «این مقدار گاز در ۲۱ پالایشگاه گازی کشور تا این لحظه بدون هیچ مشکلی در حال فرآورش است. ضمن آنکه گاز شیرین تولیدی از پالایشگاه‌ها با استفاده از ایستگاه‌های تقویت فشار و خطوط فشار قوی از جنوب کشور به نقاط مصرف ارسال می‌شود.»



او با تاکید بر اینکه تدابیر لازم در زمینه مدیریت مصرف گاز در صنایع عمده، نیروگاه‌ها و پتروشیمی‌ها از مدت‌ها پیش اندیشیده شده است، گفت: «کارکنان صنعت نفت به‌صورت شبانه‌روزی در آماده‌باش هستند تا مشکلی در روند عرضه و تقاضای سوخت پیش نیاید.» اوجی با اشاره به قطع گاز وارداتی از سوی کشور ترکمنستان از ۶ صبح روز پنجشنبه (۲۲ دی‌ماه) گفت: «به‌دلیل سرمای شدید هوا گاز بخش خانگی در کشور دوست و برادر ترکمنستان قطع شده است. اما همکاران من در استان‌های شمالی کشور با تغییری که در آرایش خطوط فشار قوی گاز در آن منطقه داده‌اند تا این لحظه اجازه نداده‌اند که گاز هموطنان قطع شود.»
وزیر نفت با اشاره به سرمای شدید هوا در کشور که در سال‌های اخیر بی سابقه بوده است، اظهار کرد: «تا این لحظه در هیچ نقطه‌ای از کشور قطعی گاز نداشته‌ایم، البته با توجه به استمرار سرمای هوا تا اواسط هفته آینده ما به همکاری مردم عزیز در زمینه مصرف بهینه گاز نیاز داریم.»
اوجی به سرمای منفی ۲۸ درجه سانتی‌گراد در شهرستان فریمان واقع در جنوب استان خراسان‌رضوی اشاره کرد و گفت: «وضع سرمای هوا در استان‌های غربی و شمال‌غربی نیز به همین اندازه است، اما با تلاش همکاران من تا این لحظه گاز هیچ مشترکی قطع نشده است. از همه مردم تقاضا می‌کنم با مدیریت مصرف به همکاران ما در وزارت نفت برای استمرار گازرسانی کمک کنند.» او اظهار کرد: «تدابیر لازم همچون تهیه و توزیع نفت سفید و کپسول گاز مایع در کشور برای موارد اضطراری اندیشیده شده است. همه همکاران من در چهار شرکت اصلی وزارت نفت تا هفته‌های آینده در آماده‌باش کامل و مدیریت مصرف گاز در کشور هستند.»

مصرف گاز کشور به حدود ۷۰۰میلیون مترمکعب در روز رسید
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به شرایط جوی حاکم بر کشور که منجر به افزایش شدید مصرف گاز شده است، گفت: «مجموع مصرف گاز روز پنجشنبه، در بخش‌های تجاری و خانگی به حدود ۷۰۰میلیون مترمکعب رسیده است که نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش ۱۵۰میلیون مترمکعبی را شاهد هستیم.»
مجید چگنی اظهار کرد: «با ورود سامانه هوای سرد به کشور شاهد افت دما و سرمای فراگیر در بیشتر نقاط هستیم، به‌طوری که در استان‌های شمال‌غربی و شرقی دمای هوا تا منفی ۲۸ درجه سانتی‌گراد رسیده که از حیث فراگیری و ماندگاری سرما در ۱۰سال گذشته بی‌سابقه است.»
او با بیان اینکه به تبع کاهش دما افزایش شدید مصرف گاز در بخش‌های خانگی و تجاری را شاهد هستیم، تصریح کرد: «امروز حدود ۷۰۰میلیون مترمکعب گاز در بخش‌های خانگی و تجاری مصرف شده که در مقایسه با دوره مشابه پارسال در این بازه زمانی بیش از ۱۵۰میلیون مترمکعب افزایش را نشان می‌دهد که معادل تولید ۶ فاز پارس جنوبی است.»
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه خوشبختانه شاهد هیچ‌گونه افت فشار و قطعی گاز در کشور نبودیم و همکاران ما در جای‌جای کشور در آماده‌باش کامل هستند، افزود: «با توجه به ماندگاری برودت هوا شرایط سخت‌تر می‌شود و مصرف گاز افزایش می‌یابد، از این‌رو پیش‌بینی‌ها و تمهیدهای لازم در این‌باره انجام شده است.»
به گفته چگنی با تلاش شبانه‌روزی کارکنان صنعت گاز فرآیند گازرسانی در حال انجام است و مردم عزیز هم هیچ دغدغه‌ای برای گرم‌کردن منازل خود نداشته باشند.

درست مصرف کنیم
بدیهی است در این میان مردم خواهند توانست با صرفه‌جویی، مدیریت مصرف و بهینه‌سازی مصارف، شرکت ملی گاز را در تامین انرژی و حفظ پایداری شبکه یاری کنند.
شاید  پویش «هر خانه یک اتاق گرم» و مشارکت حداکثری مردم در آن یکی از روش‌های قابل اجرا باشد. با این توضیح که مصرف‌کنندگان گاز در این مدت با گرم‌کردن صرفا یک اتاق در هر خانه، خاموش‌کردن تجهیزات گرمایشی اتاق‌های دیگر و پوشیدن لباس مناسب فصل به گازرسانی پایدار به خصوص به مناطق دورافتاده کمک ‌کنند.
پویش «هر خانه یک اتاق گرم» با همکاری رسانه‌های جمعی، گروه‌های مرجع و فعالان شبکه‌های مجازی از روز سه‌شنبه (۲۰ دی‌ماه) امسال به مدت یک هفته در برخی استان‌ها برگزار شده است.مصرف‌کنندگان گاز طبیعی مشارکت عملی و فعالانه‌ای در پایداری شبکه‌های گازرسانی در نقاط دورافتاده استان‌ها خواهند داشت.

مدارس و ادارات کدام استان‌ها ۲۴ و ۲۵ دی تعطیل و یا غیر حضوری است؟
با توجه به میزان مصرف انرژی در شرایط کنونی ،برخی از ادارات، مدارس و مراکز آموزشی در استان‌های کشور  شنبه و یکشنبه بیست و چهارم و بیست و پنجم دی تعطیل و یا غیر حضوری شده است.
درکهگیلویه و بویراحمد ساعت شروع فعالیت همه مدارس (از شنبه تا چهارشنبه)، مراکز آموزشی و ادارات آموزش و پرورش استان از ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه صبح شد. درسمنان تمامی ادارات، سازمان‌ها، ارگان‌های دولتی، دانشگاه‌ها و بانک‌های استان (به غیر از شعب مرکزی) شنبه تعطیل شد.در زابل تمامی مدارس ( تمامی مقاطع)، دانشگاه ها، بانک های حوزه سیستان در روز شنبه تعطیل اعلام شد. درخراسان شمالی تعطیلی ادارات، دستگاه‌های اجرایی، دانشگاه‌ها و مدارس تا روز یکشنبه تمدید شد.در خراسان رضوی روز شنبه تمام مدارس، ادارات و دستگاه های اجرایی دور کار و تعطیل شد. در گیلان مدارس و دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان طی روزهای شنبه و یکشنبه غیرحضوری شد و ساعات کاری ادارات نیز کاهش می‌یابد.درقم تمام مراکز آموزشی و مقاطع مختلف تحصیلی در استان قم در روزهای شنبه و یکشنبه به صورت غیر حضوری است. درخراسان جنوبی تعطیلی ادارات، سازمان ها، نهادها، مدارس و مراکز آموزشی خراسان جنوبی تا روز یکشنبه تمدید شد.درآذربایجان شرقی کلیه ادارات و دستگاه‌های اجرایی استان در روز شنبه تعطیل و فعالیت مدارس و مراکز آموزش عالی به صورت غیرحضوری خواهد بود.در استان اصفهان کلیه ادارات و دستگاه های اجرایی و بانک ها در روز شنبه  به صورت دورکار و مراکز آموزشی استان اصفهان نیز در این روز مجازی هستند. ادارات و مدارس پایتخت، البرز و اردبیل نیز روز شنبه تعطیل شدند.