یک دربی جانانه

  [فاطمه ابراهیمی]حساس‌ترین بازی لیگ برتر فوتبال زنان ظهر روز شنبه میان دو تیم بالانشین جدول رده‌بندی برگزار شد. رقابت فشرده دو تیم برای کسب عنوان قهرمانی باعث شده بود تا توجه‌ها به این مسابقه افزایش یابد. از این رو، بسیاری از اهالی فوتبال این بازی از لیگ زنان را پیگیری کردند. جدا از نتیجه بازی که 4 بر 2 به سود خاتون بم خاتمه یافت، توجه ویژه اهالی فوتبال به این مسابقه از لیگ زنان مهم بود. برگزاری یک بازی از لیگ فوتبال زنان با استانداردهای نسبی نشان از آن دارد که فوتبال در ایران دیگر در انحصار مردان نیست و لیگ زنان هم با حساسیت‌های خاصی دنبال می‌شود.خبرنگار «شهروند» با حضور در سیرجان به حاشیه‌نگاری از بازی حساس شهرداری این شهرستان با خاتون بم پرداخت.

 پیروزی خاتون در مصافی 6 امتیازی
خاتون بم که با کسب 8 قهرمانی طی 13 فصل گذشته، پرافتخارترین تیم تاریخ لیگ برتر زنان ایران است، برای دفاع از عنوان قهرمانی، به‌دنبال یک پیروزی حساس خارج از خانه برابر شهرداری سیرجان بود. خاتونی‌ها تا پیش از این دیدار، با کسب ۱۰ پیروزی و فقط یک تساوی که در دیدار رفت برابر شهرداری سیرجان کسب کرده بودند، مجموعا با ۳۱ امتیاز در صدر جدول رده‌‌بندی قرار داشتند و در مقابل، شاگردان مریم جهان‌نجاتی در تیم سیرجانی نیز با کسب ۹ پیروزی، یک تساوی برابر خاتون و متحمل‌شدن یک شکست برابر سپاهان، با ۲۸ امتیاز در رتبه دوم جدول قرار داشتند. خاتونی‌ها در این دیدار با هت‌‌تریک زهرا قنبری و گل مونا حمودی موفق شدند دربی کرمان را با نتیجه 4 بر 2 به نفع خود به اتمام برسانند و با این نتیجه جایگاه خود را در صدر جدول تثبیت کنند. شاگردان جعفری با این پیروزی ۳۴ امتیازی شدند و اختلاف آنها با رقیب سیرجانی‌شان به 6 امتیاز رسید. در مقابل، شاگردان مریم جهان‌نجاتی نیز با متحمل‌شدن دومین شکست فصل، تا حدود زیادی شانس قهرمانی در چهاردهمین فصل از فوتبال زنان را از دست‌رفته می‌بینند، چرا که با پیروزی سپاهان برابر حریف سنندجی خود، شاگردان مریم ایراندوست نیز ۳۰ امتیازی شدند و با یک پله صعود، شهرداری سیرجان را در جدول رده‌بندی پشت سر گذاشتند و به رتبه دوم جدول رده‌بندی صعود کردند.

پیروزی بم به نفع سپاهان نبود!
نبرد دو تیم مدعی کرمانی، برای سپاهان که تا پیش از دیدار هفته دوازدهم با ۲۷ امتیاز در رتبه سوم جدول قرار داشت نیز بسیار حائز اهمیت بود. شاگردان مریم ایراندوست در تیم سپاهان که در هفته‌ دهم مسابقات موفق به شکست سیرجان شدند، امیدوار بودند با تساوی دو تیم کرمانی در دربی حساس و با توجه به اینکه در هفته‌های آتی یک دیدار حساس رو در روی خاتون در اصفهان دارند، به صدر جدول رده‌بندی برسند، اما با وجود برد سپاهان در برابر زارع باتری سنندج، پیروزی خاتون در برابر رقیب سنتی سبب شد که اختلاف چهار امتیازی این تیم با سپاهان پابرجا بماند تا حتی در صورت پیروزی سپاهان در دیدار رو در رو، باز هم این تیم شانس رسیدن به خاتون را نداشته باشد.

داوران محروم به قضاوت برگشتند
 مهسا قربانی و انسیه مافی‌نژاد، دو کاندیدای قضاوت در جام جهانی زنان در سال ۲۰۲۳ بودند که به دلیل استفاده نکردن از VAR، همچنین قضاوت نکردن در مسابقات مردان، که دو فاکتور مهم فیفا برای انتخاب داوران نهایی جام جهانی ۲۰۲۳ بود، از لیست نهایی کمیته داوران فیفا حذف شدند، اما بعد از گذشت کمتر از یک هفته از این اتفاق تلخ، مهسا و انسیه در کوبل داوری حساس‌ترین دیدار فصل فوتبال زنان قرار گرفتند و با قضاوت کم‌اشتباه خود نشان دادند برای حضور در جام جهانی بعدی در تلاشند. مهسا قربانی، داور وسط این دیدار حساس، با حضور نزدیک به موقعیت‌های مسابقه، همچنین آمادگی جسمانی بالا نشان داد که اگرچه حذف از لیست فیفا می‌تواند بسیار ناراحت‌کننده باشد، اما همچنان در ۳۲سالگی امید زیادی برای حضور در جام‌های جهانی بعدی دارد.

تقابل زهرا و افسانه؛ نبرد خانم‌گل‌های لیگ زنان



تا پیش از شروع این دیدار، افسانه چترنور، مهاجم تیم شهرداری سیرجان، با به ثمر رساندن ۱۴ گل در صدر جدول گلزنان لیگ برتر زنان قرار داشت و در مقابل، زهرا قنبری، مهاجم ملی‌پوش خاتون بم، نیز با ۱۲ گل زده، در رتبه دوم جدول گلزنان قرار گرفته بود. دربی کرمان از حیث مشخص شدن خانم‌گل مسابقات لیگ برتر زنان نیز از اهمیت بسیاری برخوردار بود. قنبری سال گذشته با ۳۹ گل، خانم‌گل مسابقات شده بود و در این دیدار نیز موفق به هت‌تریک شد تا در جدول گلزنان لیگ 15گله شود. در مقابل، افسانه چترنور نیز با به ثمر رساندن هر دو گل شهرداری سیرجان 16گله شد تا همچنان با اختلاف یک گل نسبت به زهرا قنبری در صدر جدول گلزنان قرار داشته باشد. باید دید در 6 مسابقه باقیمانده تا پایان فصل، کدام بازیکن موفق به کسب عنوان خانم‌گلی مسابقات خواهد شد.

جای خالی سرمربی تیم ملی
مریم آزمون، سرمربی تیم ملی فوتبال زنان ایران، غایب بزرگ مهم‌ترین دیدار فصل بود. این دیدار بدون تماشاگر اما با حضور مهمانان ویژه زیادی در جایگاه VIP آغاز شد که در بین این مهمانان، خبری از مریم آزمون به عنوان سرمربی تیم ملی زنان نبود. این در حالی است که تیم ملی زنان ایران به زودی مسابقات مقدماتی المپیک پاریس را پیش رو دارد و با توجه به عدم پخش زنده مسابقات لیگ برتر، نیاز است که سرمربی تیم ملی حداقل مسابقات مهم را از نزدیک ببیند. البته بر اساس شنیده‌ها از منابع آگاه، این ناهماهنگی مربوط به سرمربی تیم ملی نبوده است و به نظر می‌رسد مسئولان مربوط به دلایل مختلف، هماهنگی‌های لازم را برای حضور آزمون در سیرجان انجام ندادند.

حذف کیان در شب درخشش متمول‌ها
در حالی که نبرد دو تیم خاتون بم و شهرداری سیرجان، نبرد دو تیم متمول لیگ برتر زنان ایران است و این دو تیم هر ساله در رقابت کسب عنوان قهرمانی هستند، در همین هفته از مسابقات، کیان نیشابور، که با مشکلات مالی بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند، از حضور در برابر ملوان بندر انزلی انصراف داد تا با توجه به انصراف این تیم در نیم‌فصل نخست برابر خاتون بم -با توجه به قوانین سازمان لیگ مبنی بر اینکه اگر یک تیم در دو دیدار فصل از مصاف در برابر حریف انصراف دهد از جدول رده‌بندی کنار گذاشته می‌شود- از جدول مسابقات حذف شود تا بار دیگر مشخص شود که به‌جز سه تیم متمول خاتون، سیرجان و سپاهان، سایر تیم‌ها در حوزه زنان اوضاع خوبی ندارند.

قوانین سفت و سخت‌تر می‌شود
یکی از موضوعاتی که در لیگ برتر فوتبال زنان در فصل جاری به چشم می‌آید اجرای قوانین به شکلی سختگیرانه است. امسال بازی‌های لیگ زنان زیر نظر گلاره ناظمی که خود از داوران برجسته فوتسال است،‌ پیگیری می‌شود. به همین دلیل ناظمی که یکی از گزینه‌های اصلی برای نایب‌رئیسی بانوان فدراسیون فوتبال محسوب می‌شود، سختگیری‌های زیادی در امر اجرای قوانین دارد. اگر تا چند ماه قبل در لیگ زنان ایران شاهد اتفاقات عجیب و غریبی بودیم، حالا این مسائل به حداقل رسیده و دلیل آن هم پیگیری‌های کمیته مسابقات سازمان لیگ زنان برای اجرای هرچه بهتر قوانین است.

بازی سیرجان با استانداردهای قابل دفاع
بازی شهرداری سیرجان و خاتون بم از نظر حساسیت، مهم‌ترین بازی لیگ زنان محسوب می‌شد. در این شرایط اما انتظار اینکه تقریبا همه استانداردها را شاهد باشیم، کمی بیجا به نظر می‌رسید. با وجود این، مسابقات فوتبال زنان به بهترین شکل ممکن برگزار شد. اعضای دو تیم در ورزشگاهی که تا چند ماه قبل بازی‌های گل‌گهر در لیگ برتر مردان در آن برگزار می‌شد، حضور یافتند. چمن مناسب، رختکن‌های نسبتا مدرن، جایگاه VIP استاندارد و امکانات خوب ورزشگاه سبب شد تا همه چیز در حد معمول باشد. از سوی دیگر، نمایندگان فدراسیون فوتبال هم سعی کردند همه موارد مربوط به قوانین بازی‌ها را که توسط فیفا و AFC‌ ابلاغ شده رعایت کنند. موضوعاتی که نشان از پیشرفت فوتبال زنان حداقل در امر امکانات دارد. هرچند که هنوز هم لازم است در حوزه زنان فعالیت‌های بیشتری صورت بگیرد تا مسابقات این رشته ورزشی در ایران در حد اعلا برگزار شود.