لانه جاسوسی 2 حمله به سفارت منافع ملی نیست

 
آرمان امروز: روز گذشته «عبدالله گنجي»، روزنامه‌نگار اصولگرا که بعد از مديريت «روزنامه‌هاي جوان» و «روزنامه همشهري» که حالا به عضويت شوراي اطلاع‌رساني دولت در آمده است در حساب توييتر خود در واکنش به محاکمه «رضا اکبري»، که به جرم جاسوسي براي دولت انگلستان در تهران اعدام شد، نوشته است که بچه حزب‌الهي‌ها بايد در اقدامي به سفارت انگلستان در تهران حمله کنند و در امتداد تسخير سفارت آمريکا، دومين لانه جاسوسي را هم اشغال کنند.
در ماه‌هاي اخير ديوارهاي سفارت انگليس به سوژه‌اي براي رسانه‌‎ها تبديل شد. تعدادي از افرادي که به نظر بايد آنها در قالب بچه‌حزب‌الهي‌هاي مد نظر آقاي گنجي تعريف کنيم در اقدامي به شعار نويسي بر روي ديوار سفارت انگلستان پرداختند که پس از آن «سايمون شرکليف»، سفير انگليس با همکاري تعدادي از کارمندان اين سفارتخانه و چند سفارت ديگر ديوارها را رنگ کردند. ولي اين پايان کار نبود و بار ديگر ديوارها با شعارهاي انقلابي روبه‌رو شدند. پس از آن برخي از کاربران اصولگرا نوشتند که سفير انگليس بايد دوباره دست به نقاشي بزند. برخي کاربران ديگر هم نوشتند اين رفتارها محصول نفهميدن قواعد روابط بين الملل است و تنها تصويري که از ايران به جهان مخابره مي کند، تصويري به دور از فرهنگ و تمدن است و تنها نتيجه اي هم که دارد انزواي بيشتر ايران در عرصه بين الملل است. حالا اعدام عليرضا اکبري و همکاري او با شبکه‌هاي جاسوسي و اطلاعاتي به ويژه MI6 به بهانه ديگري تبديل شده است تا از بچه‌هاي حزب‌الهي بخواهند که همان بلايي که سر سفارت آمريکا آوردند با سفارت انگلستان هم همان کنند.
 


حمله به لانه جاسوي يک
تصرف سفارت آمريکا که در ادبيات سياسي جمهوري اسلامي ايران تسخير لانه جاسوسي و در ادبيات رسانه‌اي غرب بحران گروگان‌گيري در ايران نام گرفته است به 444 روزه‌اي گفته مي‌شود که در تاريخ 13 آبان 1358 با حمله تعدادي از فعالان حوزه دانشجويي موسوم به دانشجويان پيرو خط امام به سفارت آمريکا در تهران، آغاز شد. اين برنامه با گروگان‌گيري 66 ديپلمات آمريکايي همراه بود اين واقعه به يکي از عمده‌ترين بحران‌هاي بين‌المللي تبديل شد که نهايت گروگان‌ها به آمريکا باز گشتند. بسياري همچنان معتقدند که بزرگترين چالش سياست‌خارجه ايران پس از اين رويداد ايجاد شد. برخي از چهره‌هايي که آن روز از ديوار سفارت بالا رفتند حالا به منتقدان اصلي آن رخداد تبديل شده‌اند.
 
فرمان تسخير لانه جاسوسي 2
«عبدالله گنجي»، روزنامه‌نگار اصولگرا و عضو شوراي اطلاع‌رساني دولت با اشاره به سناريوهايي که براي خروج اکبري در دستور کار قرار داده بودند در حساب توييتر خود نوشت: «سفارت انگليس جاسوس اکبري را جذب و براي خروجش از کشور سناريو سکته را طراحي و اسرار وزارت دفاع را ... حالا بستن سفارت يا اخارج سفير هيچ، لاقل بچه حزب الهي ها اينجا تاريخ را به هم پيپوند دهند که اين سفارت کارکردش در امتداد سفارت امريکا است و مي‌شود نام آن را هميشه لانه جاسوسي 2 گذاشت.»
پس از حواشي خبر پاک کردن شعارها از روي ديوار سفارت انگليس توسط سفير، شهرداري تهران بنرهاي جديدي را در اطراف اين سفارت نصب کرد»؛ اين متن خبر رسانه وابسته به شهرداري تهران است که در روزهاي بعد نام «شهرداري تهران» از آن پاک شده اما همچنان در حافظه گوگل باقي‌ مانده است.
به عبارتي ساده‌تر اگرچه روز 27 آذر «همشهري ‌آنلاين» رسما «شهرداري تهران» را عامل نصب بنر کنار سفارت انگليس معرفي کرده اما در روزهاي بعد و با اصلاح اين خبر، نام شهرداري تهران حذف شده و حالا هم سخنگوي شهرداري تهران در گفت‌وگو با «اعتماد» نه‌تنها هرگونه ارتباط بين شهرداري و اين تابلو را رد مي‌کند که مي‌گويد شهرداري سازنده و نصب‌کننده اين بنر را نمي‌شناسد. او در پاسخ به اين پرسش که مگر مي‌شود بدون اطلاع شهرداري بنرهايي در سطح شهر نصب شود، مي‌گويد: بله، ممکن است اين بنرها را يک جريان يا نهاد خاصي نصب کرده باشد که ما از آن بي‌اطلاع هستيم.
اظهار نظر از جايگاه ويژه براي ايران هزينهساز است
«مهدي‌مطهرنيا»، استاد دانشگاه و تحليلگر مسايل بين‌الملل در پاسخ به اين سوال که چنين دستورهايي از سوي يک فرد حقيقي و حقوقي که به‌نظر در جناح تندروي ايران هم جايگاه ويژه‌اي دارد چه چالشي را مي‌تواند در عرصه سياست‌خارجه به وجود بياورد، به خبرنگار «آرمان امروز» مي‌گويد: «توجه داشته باشيد هنگامي که روزنامه‌نگاري با مسائل ايدئولوژيک ادغام شود به‌طبع زمينه‌ساز فضاي گسترده‌اي خواهد بود که هم در داخل کشور و هم در خارج کشور مي‌تواند باعث موضع‌گيري شود. اقدامات اينچنين از سوي افراد شناخته شده سياسي باعث ايجاد موجي در عرصه «امنيتي- سياسي» خواهد شد. توجه داشته باشيد که پيش از اين در دروس دانشگاهي به اين موضوع اشاره داشتيم که رسانه در تبادلات داخلي و ديپلماسي اهميت زيادي دارند و معتقد بوديم که رسانه مي‌تواند جاي ملت‌ها را پر کند. ولي حالا در مورد ايران بايد عکس اين تعريف را داشته باشيم چون حالا مي‌بينيم که فعاليت‌هاي شخصيت‌هاي رسانه‌اي منافع ملي را تحت تاثير قرار مي‌دهد. اين اقدامات در حالي است که به‌نظر هيچ هماهنگي با مسئولان بالادستي در دستگاه ديپلماسي نشده است.»
اين تحليلگر مسايل بين‌الملل با اشاره به نقل قول‌هايي که از سوي جايگاه‌هاي رسمي منتشر مي‌شد، ادامه مي‌دهد: «در سال‌هاي گذشته اقداماتي که در راستاي گفتمان انقلابي در کشور شروع شده است همواره منافع ملي ايران را با تهديد جدي روبه‌رو کرده است. و هم براي شهروندان و هم براي نظام جمهوري اسلامي هزينه‌هاي بسياري را به بار آورده است که شايد جايي هم براي جبران وجود نداشته باشد. بسياري از نخبگان و چهره‌هايي که به‌نوعي در جايگاهي حضور دارند بايد پيش از اينکه اظهار نظري بکنند بهتر است منافع ملي را در نظر بگيرند و هم به منافع مردم توجه داشته باشند. توجه داشته باشيد که در اين موقعيت زماني که ايران هم در داخل با چالش‌هاي زيادي روبه‌رو است و هم در فضاي ديپلماسي مشکلات بسياري را دارد. بهتر است آنهايي که به هر نوع تريبون دارند در مسير منافع ملي حرکت کنند و حتي اگر بر گفتمان انقلابي تاکيد دارند آن را در راستاي منافع نظام به حرکت در بياورند.»