مجلس ديگر کلاه سرش نمي رود

 
 
آرمان امروز: روز گذشته مجلس محل تاخت و تاز نمايندگان به سياستهاي اقتصادي دولت بود به گونه‌اي‌که بسياري از نمايندگان اقدامات رئيسي و تيم اقتصادي او را مورد حمله قرارداده و حتي نايب رئيس مجلس نيز  از استيضاح 9 وزير روي ميز هيئت رئيسه خبر داده بود . در واقع نمايندگان پس ازتقديم بودجه 1402 به مجلس نسبت به ادعاهاي رئيسي در خصوص کنترل نرخ تورم موضعگيري هاي جدي داشته و معتقدند  تيم اقتصادي دولت منسجم عمل نکرده و آمارو ارقامي که در بودجه و به رئيس دولت داده مي شود منطبق با واقعيت نيستند . البته برخي از نمايندگان نيز معتقدند بودند که سال گذشته در موضوع  اعتماد به دولت  براي حذف ارز ترجيحي سر مجلس کلاه رفته وامسال چنين رويکردي تکرار نخواهد شد. موضوعي که نشان دهنده تشديد شکاف مجلس با دولت بوده و در صورتيکه دولت سيزدهم سياست هاي خود را در رابطه با سياستها اقتصادي و روابط خارجي تغيير ندهد مي توان شاهد تشديد اختلافات بود .
در اين رابطه حسينعلي حاجي دليگاني عضو هيات رئيسه مجلس شوراي اسلامي، درباره تغييرات لايحه بودجه سال 1402 نسبت به بودجه امسال و همچنين شفافيت بودجه سال آينده اظهارکرد: توجه به مسائل اقتصادي و مشکلات معيشتي مردم در لايحه بودجه سال آينده کشور الزامي است  و دولت حتما بايد نسبت به اين موضوع در بودجه سال آينده توجه داشته باشد؛ به بيان دقيق‌تر مجلس نبايد امسال اشتباه سال گذشته خود را در اعتماد به دولت در زمينه حذف ارز ترجيحي و برگشت قيمت‌ها به شهريور 1400 تکرار کند. موضوعي که در قانون بودجه 1401 نيز بر آن تاکيد شده بود و دولت بايد با ارائه کالابرگ، از افزايش قيمت‌ها بيش از شهريور 1400 جلوگيري مي‌کرد.


عضو هيات رئيسه مجلس شوراي اسلامي گفت: با وجود اين که موضوع کالابرگ و بازگشت قيمت‌ها به شهريور 1400 در قانون بودجه نيز بر آن تاکيد شده بود، اما عملا اين اتفاق نيفتاد و مردم از اين موضوع گلايه‌مند هستند که البته گلايه مردم نيز درست است. به همين دليل در جريان بررسي لايحه بودجه امسال تلاش خواهيم کرد اين کلاه مجددا بر مجلس و مردم نرود.
همچنين علي نيکزاد نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي ضرورت تلاش بيشتر وزراي دولت سيزدهم را در حل مشکلات مردم در حوزه‌هاي مختلف يادآور شد و گفت: استيضاح 9 وزير حداقل با امضاي 10 نفر از نمايندگان روي ميز هيئت رئيسه است ولي ما فراتر از آن سعي مي‌کنيم با همراهي و تعامل با دولت گره گشاي مشکلات باشيم. نيکزاد اظهار کرد: توسعه عدالت اجتماعي با رونق توليد و خلق ثروت بسيار مهم و اساسي است ولي به نظر مي‌رسد تيم اقتصادي دولت بايد منسجم‌تر از اين عمل کند تا مردم شاهد تغييرات روزانه قيمت‌ها در بازار نباشند.
وي همراهي مجلس را با دولت در حل مشکلات اشتغال، مسکن و معيشت مردم يادآور شد و خاطرنشان کرد: اين جفا در حق مردم است که روزي در اين کشور توليد مرغ مازاد و روز ديگر کمبود عرضه مرغ و ساير اقلام را شاهد باشيم رئيس جمهور در مورد بودجه 1401 اظهاراتي را مطرح کردند و به بودجه 1402 هم گريزي زدند؛ به نظر مي‌رسد که اطلاعات غلط در اختيار رئيس جمهور قرار داده مي‌شود و در اين رابطه درخواست ما به عنوان نمايندگان مجلس اين است که حداقل اخبار و اطلاعات درست براي ايشان تهيه شود؛ از نظر رئيس جمهور تورم مهار شده، بيکاري و گراني کاهش پيدا کرده و درآمدها افزايش يافته است؛ اگر اين وضعيت حاکم است پس چرا جوانان از وضعيت فعلي بيشتر از هر زماني گلايه‌مند هستند. لطف الله سياهکلي عضو کميسيون صنايع مجلس با تقدير از تصميم دولت براي برکناري رئيس بانک مرکزي گفت« ايراد اينجا بود کسي که بورس را به هم ريخت و مردم را بدبخت کرد، به رياست کل بانک مرکزي منصوب کردند،در حالي که اگر ايشان هنر داشت همانجا درست عمل مي کرد»
نماينده قزوين و آبيک با اشاره به اينکه « دولت فردي را در جاهاي کليدي مي گذارد که تخصص لازم را ندارد» به سوء استفاده وزير صمت از وضعيت گراني ارز اشاره و گفت « وزير صمت نيز مي آيد و سياست هاي خود را پشت آن پنهان مي کند و مي گويد افزايش قيمت خودرو به دلار مربوط مي شود، حالا دلار کاهش پيدا کرده و دوباره مي بينيم در خودرو افزايش قيمت داريم، اين نشان دهنده اين است که اين افراد تخصص لازم را ندارند و ظاهرا دولت فراموش کرده در حوزه اجرا بايد افراد متخصص و مجرب به کار گمارده شوند.»