تبلیغ رئیسی با تصویر روحانی!

آرمان ملي – مطهره شفيعي: از زمان جلوس رئيسي بر کرسي رياست‌جمهوري کمتر ديده و شنيده شد که اقدامي در راستاي سنگ‌اندازي در مسير او از سوي رقبا صورت گيرد، اما دوست‏‌نماهاي اطراف رئيسي بارها با اقدامات و اظهاراتشان چالش‌آفرين شدند! ساده‌انگارانه است که تصور شود اقدامات آنها ناشي از بي‏‌تجربگي يا ساده‏‌لوحي است چرا که بارها نشان دادند تخصص خوبي در تخريب و تحريف دارند. اين گمانه مطرح است که اين طيف هدفي جز تضعيف دولت ندارند و درصدد آن هستند تا با يک‌دوره‏‌اي کردن دوران رياست‌جمهوري او، براي پيروزي کانديداي خودشان تلاش کنند. آنچه در سفر اخير رئيسي به يزد گذشت نمونه بارز اقدامات اين حامي‏‌نماها است! از سوي ديگر يزد به سبب اينکه چهره‏‌هاي ماندگار مانند آيت‌ا... خاتمي در آن حضور داشتند، به اصلاح‌طلبان نزديک است و همين موضوع سبب شد تا تخريب‌گران دو پروژه‏‌ را به‏‌صورت همسو پيش ببرند.
پروپاگاندا له يا عليه رئيسي
رسانه‏‌هاي اصولگرا سعي در بزرگنمايي استقبال از رئيسي در يزد کردند و نوشتند: «يزدي‏‌ها روز پنج‏‌شنبه 22 دي‏‌ماه در استقبال از رئيس‏‌جمهور مردمي حماسه آفريدند. براساس گزارش‏‌هاي منتشرشده، شهروندان يزدي از ساعات اوليه صبح پنج‏‌شنبه با حضور پرشور خود در خيابان‏‌هاي منتهي به ميدان تاريخي اميرچخماق يزد و در دست داشتن پلاکاردها و شعارنوشته‏‌هاي انقلابي از آيت‏‌ا... سيدابراهيم رئيسي استقبال کردند. تصاوير منتشرشده از خيل عظيم جمعيت و خودنمايي بنرهايي مانند «دارالعباده ميزبان رئيس‏‌جمهور مردمي»، «يزد، آب ندارد»، «مرگ بر استکبار» و «رئيس‏‌جمهور مردمي» و... حاکي از آن است که روز پنج‏‌شنبه گرماي حضور حماسي، سرماي هواي يزد را به محاق برده و صحنه‏‌اي ديگر از عزت و ابهت جمهوري اسلامي ايران را به نمايش گذاشته است. «جهان‌نيوز» هم نوشت: «شايد تصور قريب به اتفاق مردم يزد که روز پنج‏‌شنبه براي استقبال از سيدابراهيم رئيسي در ميدان اميرچخماق جمع شده بودند، اين نبود که حضور پرحجم آنها، پيام‏‌هايي فراتر از استقبال مردمي از رئيس‏‌جمهور داشته باشد، اما در واقعيت، حضور آن حجم بالا از مردم يزد براي گوش دادن به سخنراني رئيسي، همزمان با شرايطي در کشور روي داد که توانست پيامي مهم‏‌تر را منتقل کند؛ پيام همراه نشدن مردم با اهل آشوب. هم از اين‌رو، تصاوير هوايي حضور مردم يزد در استقبال از رئيسي در فضاي مجازي دست‏‌به‏‌دست مي‏‌چرخد و همه پيام آن را درمي‏‌يابند. نه اينکه همه آن مردم، از همه چيز راضي هستند يا انتقادي ندارند، اما اگر همراه با آشوب «زن، زندگي، آزادي» بودند، اگر دروغ‏‌هاي آن سو را باور کرده بودند و اگر فکر مي‏‌کردند کار جمهوري اسلامي تمام است و اين رئيس‏‌جمهور هم فقط بايد برود و کاري با او ندارند، طبعا براي استقبال از رئيس‏‌جمهوري اسلامي ايران به خيابان‏‌ها نمي‏‌آمدند.» رسانه‏‌هاي ديگري که در ظاهر بر طبل حمايت از دولت مي‏‌کويند هم به اشکال مختلف سعي در القاي استقبال پرتعداد از رئيسي کردند اما واقعيت چه بود؟
واقعيت عيان شد


واقعيت اما متفاوت است و روزگذشته بخشي از آن نمايان شد. رسانه اصولگرا مشرق‌نيوز در انتشار يک عکس هوايي از استقبال يزدي‏‌ها از رئيس‏‌جمهور يک گاف بزرگ داد که در رسانه‏‌هاي اجتماعي دست‏‌به‏‌دست مي‏‌چرخد. اين رسانه عکس سال 94 که مربوط به استقبال يزدي‏‌ها از حسن روحاني بود را روي ويدئوي استقبال يزدي‏‌ها در سفر دوم رئيسي به اين استان گذاشته است. ونوس عامري، عضو سابق شوراي شهر يزد هم در ادعاي استقبال با شکوه از رئيسي در يزد نوشت: «يک هفته است براي استقبال از آقاي #ÑÆíÓí¡ íÒÏ ÑÇÒ ÈäÑ ÔÏå ãíÏÇä ÇãíÑ ÎãÇÞ ÈÇ 5000äÝÑ Ñ ãíÔå¡ ÇãÇ ÈÇÒ åã ÇäÊåÇí ãíÏÇä Ñ äÔÏå ÈæÏ!»
از روحاني استقبال نشد
نکته قابل تامل اينجاست همان‏‌هايي که استقبال از رئيسي در يزد را تحريف کردند، در سال 94 به تخريب روحاني و استقبال کنندگان از او در يزد پرداختند. سايت دانا نوشت: «ماجراي سفر روحاني به يزد با انتشار بنرهاي حاشيه‌ساز تبليغ سخنراني او آغاز شد. بنرهايي که نشان مي‏‌داد مدت‌هاست در مورد سخنان امروز روحاني برنامه‌ريزي شده است. بنر تفرقه‌انگيزي که در آستانه سفر روحاني در يزد منتشر شد برخوردهاي قاطع قوه‌قضائيه با برخي مفسدان از جمله حسين فريدون موجب نگراني و کينه روحاني شده است. اما اينکه چرا روحاني يزد را براي عمل به وعده اعلان جنگش در برابر برخورد قوه‌قضائيه با حسين فريدون انتخاب کرد را شايد بتوان در استقبال مردم يزد از او در سال 94 جست‌وجو کرد. هر چند آن استقبال هم خيلي چنگي به دل نمي‏‌زد ولي براي روحاني مغتنم بود. شايد هم روحاني به پرشدن يزد از بنرها و بيلبوردهاي تبليغ سفرش دلخوش کرده بود. ظاهرا او به يزد آمده بود تا بازهم به همان سياست آشناي حاشيه‌سازي به‌جاي پاسخگويي بازهم چند صباحي افکار عمومي را سرگرم کند. البته سردي استقبال ازروحاني از همان ساعات اوليه احساس مي‏‌شد. دليلش هم روشن است، بي‏‌توجهي دولت به مطالبات مردمي همه را دلسرد کرده و اين موضوعي نيست که کسي از آن بي‏‌اطلاع باشد. دست‌اندرکاران مراسم نيز موضوع را به‌خوبي مي‏‌دانستند، به‌خاطر همين هم حتي دانش‌آموزان را از شهرستان بافق با 120 کيلومتر فاصله به يزد فراخواندند تا شايد بتوانند محل سخنراني روحاني را پر کنند.»