پایان استقبال اروپا از پناهجویان اوکراینی / رومانی: پناهندگی رایگان نداریم، همه باید کار کنند

  سرویس خارجی-
همزمان با تشدید بحران اقتصادی در اروپا و افزایش هزینه‌های زندگی برخی دولت‌های اروپایی به فکر خلاصی از پناهندگان اوکراینی افتاده‌اند که یک سال پیش، استقبال گرم از آنها را وظیفه انسانی خود معرفی می‌کردند! دولت رومانی گفته پناهندگان اوکراینی بعد از این باید برای غذایی که می‌گیرند کار کنند چون غذای رایگان تمام شد!
جنگ اوکراین طی 10 ماه گذشته هزاران کشته برجای گذاشته و از جمعیت 40 میلیونی اوکراین نیز بیش از 10 میلیون نفر در داخل و خارج از این کشور آواره شده‌اند. در اوایل جنگ کشورهای اروپایی طی تبلیغات گسترده‌ای اعلام می‌کردند که آغوش خود را به روی آوارگان اوکراینی باز کرده‌اند اما هر چه زمان گذشت و فشار اقتصادی ناشی از جنگ اوکراین بیشتر شد استقبال از اوکراینی‌ها نیز فروکش کرد و حالا دیگر دولت‌های اروپایی به چشم یک «سربار» به این آوارگان نگاه می‌کنند. چندی پیش در انگلیس موسسات خیریه هشدار می‌دادند «آوارگان اوکراینی در انگلیس مجبورند بین بی‌خانمانی و بازگشت به کشور در حال جنگ یکی را انتخاب کنند چرا که برنامه‌های حمایت مالی دولت از آنها رو به پایان است.» در رومانی نیز گزارش‌ها حاکی است دولت در حال برنامه‌ریزی برای کاهش حمایت مالی از پناهندگان بیکار اوکراینی است تا آنها را برای یافتن شغل وادار کند. به گزارش ایرنا، شبکه «پرو تی وی» رومانی در گزارشی اعلام کرده مقامات رومانیایی پس از صرف بیش از ۵۰۰ میلیون یورو (۵۴۰ میلیون دلار) از بودجه دولتی و خصوصی برای حمایت از پناهندگان اوکراینی در حال بررسی کاهش حمایت مالی از آنان هستند. براساس این گزارش، هدف از تغییرات برنامه‌ریزی شده، تشویق مهاجران اوکراین برای یافتن شغل و شروع یادگیری زبان رومانیایی است. بر اساس برنامه‌های کمک فعلی، هر شهروند اوکراینی در رومانی می‌تواند کمک مالی بدون قید و شرط بیش از ۲۰۰۰ لی (۴۴۰ دلار) دریافت کند. به گزارش این شبکه رومانیایی، براساس برنامه‌ریزی دولت رومانی قرار است کمک نقدی ۴۴۰ دلار برای هر اوکراینی مهاجر به هر خانواده داده شود‌، آن هم در صورتی که پناهندگان شاغل باشند و فرزندانشان به مدرسه محلی بروند.از زمان آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین در ماه فوریه(اسفند 1400)، دولت رومانی حدود ۵۶۵ میلیون یورو به پناهندگان اوکراینی کمک کرده است.
تظاهرات معلمان در لیسبون


از ادامه اعتراضات به بحران اقتصادی در اروپا نیز خبر می‌رسد که خیابان‌های «لیسبون»، پایتخت پرتغال روز شنبه شاهد برگزاری یکی از بزرگ‌ترین تظاهرات‌ اعتراضی به وضعیت اقتصادی در سال‌های اخیر در این کشور بود. به نوشته خبرگزاری رویترز ده‌ها هزار نفر از معلمان و کادر آموزشی پرتغال با تظاهرات در خیابان‌های پایتخت این کشور، خواستار حقوق بالاتر و مزایای کاری بهتر شدند. بر اساس این گزارش در جریان این تظاهرات که توسط انجمن «تمام متخصصان آموزشی» سازماندهی شده بود، معترضان با حمل پلاکاردها و سر دادن شعارهایی خواستار استعفای «ژوائو کاستا» وزیر آموزش پرتغال شدند. به گزارش فارس به نقل از رویترز حداقل حقوق برای معلمان در پرتغال حدود ۱۱۰۰ یورو در ماه و حداکثر دستمزد برای آنها مقداری کمتر از ۲۰۰۰ یورو در ماه است. تظاهرات‌کنندگان معتقدند با توجه به افزایش اخیر هزینه‌های زندگی در این کشور، این دستمزد بسیار ناکافی است.به نوشته رویترز، معترضان که برخی برای نشان‌دادن عزاداری خود برای وضعیت آموزشی پرتغال، لباس سیاه بر تن کرده بودند، گفتند که دولت این کشور نیز برای بهبود وضعیت آنها کم کاری کرده است. پیش از این نیز در انگلیس،  کارکنان راه‌آهن،‌پرستاران و معلمان به اعتصابات سراسری در اعتراض به وضعیت نامناسب معیشت، هزینه‌های بالای زندگی و پایین بودن دستمزد خود دست زده بودند.
دور تازه اعتصاب رانندگان آمبولاس در انگلیس
در انگلیس هم کارمندان خشمگین بخش آمبولانس دولت «ریشی سوناک»، نخست‌وزیر این کشور را به «سیاه‌نمایی» علیه کارمندان خدمات اورژانس در تلاش برای تصویب قوانین جنجالی جدیدی برای سرکوب اعتصاب‌ها کردند. به نوشته نشریه «هافینگتون پست»، پیراپزشکان و دیگر اعضای اتحادیه «جی.ام.بی» در نامه‌ای به نخست‌وزیر انگلیس نوشتند، به خاطر برخی اظهارات اعضای دولت ریشی سوناک در روزهای اخیر «در بهت و حیرت فرو رفته‌اند» و به اعتقاد آنها « حمله‌ کردن دولت به کارمندان آمبولانس یک فضاحت است»در ادامه این نامه تصریح شده است: «ما شدیدا احساس خیانت به خود داریم چون دولت شما کارمندان آمبولانس را در چارچوب تلاش آشکارش برای حذف حق اعتصاب ما برجسته کرد. شما و وزرایتان باید از نحوه تلاشتان برای جلوه دادن ما به عنوان کسانی که به استانداردهای ایمنی اهمیت نمی‌دهیم خجالت بکشید؛ چیزی که اصلا به واقعیت نزدیک نیست.»
بر اساس این گزارش قرار است روز 23 ژانویه (سوم بهمن) اعتصاب کارمندان بخش آمبولانس انگلیس به اجرا در بیاید و اعتصابات بیشتری از سوی کارمندان بخش‌های دیگر هم برنامه‌ریزی شده است.اخیرا «گرانت شاپس»، وزیر بازرگانی دولت انگلیس ادعا کرد، کارمندان آمبولانسهای انگلیس به دلیل قبول نکردن اجرای سطح حداقلی خدمات‌دهی در طول اعتصابات جان انسان‌ها را به خطر‌انداخته‌اند. هفته گذشته همزمان با افزایش اعتصاب‌ها در انگلیس، دولت این کشور قوانین جدیدی را برای کاستن از میزان اعتصاب‌ها پیشنهاد کرده که به شرکت‌ها اجازه دهد تا از اتحادیه‌ها برای اقدام به اعتصاب در آینده شکایت و کارگران را به دلیل شرکت در آن اخراج کنند. این طرح بحث برانگیز که در پارلمان انگلیس ارائه شده بر شش حوزه اصلی حمل‌ونقل، بهداشت، آموزش، آتش‌نشانی، امنیت مرزی و انرژی هسته‌ای متمرکز است.
سایر اخبار این روزنامه
رویترز: فروش نفت ایران رکورد 3 سال گذشته را شکست در تحولات جهانی ما کجاییم و آنها کجایند؟! (یادداشت میهمان) دلسوزی برای یک مهره سوخته یا وحشت از ضربه به شبکه جاسوسی غرب؟! جنجال اسناد محرمانه بایدن و آوار جمهوری‌خواهان بر سر دموکرات‌ها پایداری شبکه گاز کشور با وجود سرمای کم‌سابقه رشد قابل توجه زنان در عرصه‌های تخصصی پزشکی، ورزشی، فرهنگ و هنر اعتراف بزرگ عضو وزارت دفاع آمریکا به نقش کشورش در ظهور داعش! تلاش 100 هزار صهیونیست برای سرنگونی افراطی‌ترین کابینه رژیم صهیونیستی روایت رئیس‌جمهور از تبعات انحلال شرکت ذخیره‌‌سازی گاز در دوره قبل جنگنده سوخو۳۵ اوایل سال آینده به ایران می‌آید شاه چگونه آمد و چگونه رفت؟ سازمان هواشناسی از تداوم بارش‌ها در 10 استان و احتمال وقوع سیل در4 استان خبر داد پایان استقبال اروپا از پناهجویان اوکراینی / رومانی: پناهندگی رایگان نداریم، همه باید کار کنند رویترز: فروش نفت ایران رکورد 3 سال گذشته را شکست اعتراف بزرگ عضو وزارت دفاع آمریکا به نقش کشورش در ظهور داعش! رویترز: فروش نفت ایران رکورد 3 سال گذشته را شکست اعتراف بزرگ عضو وزارت دفاع آمریکا به نقش کشورش در ظهور داعش!